Permalänk
Medlem

Mesh system i Bridge mode - Dlink Covr

Jag köpte ett Mesh system till min mor för ett par år sedan, nu har hon flyttat till en lägenhet som har coaxial-inkoppling så hon måste ha en Tele2-router för att få internet. Jag kopplade in det gamla mess-systemet i routern i tron att Bridge mode betydde att de skulle förlänga det befintliga Wifi-et från Tele2 Routern.

Nu har jag varit här och fixat igen och insett att nätverket inte alls funkat som jag trodde. Istället för att förlänga nätverket har de haft det gamla nätverket igång vid sidan av vilket inte är till någon nytta och bara skapar mer radiostörningar.

Hur jag än gör så tycks inte Bridge mode göra det jag vill att det skall göra. Jag vet inte om det är en begränsning i Tele2-routern eller i D-Link meshen.

Har jag förstått det hela fel med vad Bridge mode innebär?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem

Om du bryggar Tele2 router innebär det att den inte agerar som router längre utan skickar vidare en publik ip till enheten som sitter kopplad efter, en av D-link puckarna måste då agera router istället, det har inget med WiFi att göra.

edit: Hur är mesh systemet kopplat?

Permalänk
Medlem

@suhrim precis. Jag har själv skaffat TP-Link deco system. Där kunde man välja om man vill att master enheten ska agera router eller accesspunkt.

@bobbyem Jag utgår från att Tele2 koax modemet körs som router (om inte ändra till router läge), därefter kan du köra ett WiFi nät i denna enhet och parallellt med detta WiFi-nät kan du fixa igång det nya WiFi-nätet med D-link enheterna (mesh systemet). Det gör inget om du har två WiFi-nät med olika namn etc. Om man väljer att inte använda WiFi-nätet i Tele2 router kan man strunta i. Det är förmodligen enklare för dig att göra så, skulle D-link systemet gå sönder eller man tar bort det så fungerar fortfarande Tele2 routern samt dessa WiFi-nät.

Däremot kanske WiFi-nätet från Tele2 routern inte täcker hela fastigheten men det har du löst med D-link systemet.

Permalänk
Medlem

När jag hade samma upplägg tidigare, satte jag Tele 2s router i bridge mode och stängde av dess Wifi-radio helt. Sedan kopplade jag min router med kabel till Tele 2s pryl. Litar inte på att Tele 2 kan sköta om sin router. Gör alltid så med prylar från ISPn.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Ok tack för förklaringarna!

I hennes förra lägenhet kom internetuppkopplingen från en fiberdosa på väggen, men jag tycker det känns lite onödigt att ha inte använda Wifi ifrån Tele2 Routern eftersom den ändå måste vara igång. Täckningen är ändå helt okej och meshen har bara väldigt basic features så föredrar nog Tele2 routern som router ändå.

Tack för förslagen!

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Ok tack för förklaringarna!

I hennes förra lägenhet kom internetuppkopplingen från en fiberdosa på väggen, men jag tycker det känns lite onödigt att ha inte använda Wifi ifrån Tele2 Routern eftersom den ändå måste vara igång. Täckningen är ändå helt okej och meshen har bara väldigt basic features så föredrar nog Tele2 routern som router ändå.

Tack för förslagen!

Jag tänkte på Tele2 coax, är det fiber så kan du köra utan Tele2 routern.
¨
edit: Såg sen att det var coax ändå så du kommer inte undan att använda deras router.

Permalänk
Medlem

@mpat så kan man också göra såklart. Allt beror på vad man har för prylar och vilken lösning som passar.

@bobbyem det beror på, det kan vara onödigt att använda fiber om man redan har Tele2 koax Internet osv. För en del kan det vara ekonomiskt fördelaktigt att kombinera bredband, TV osv jämfört med separat Internet via fiber. Många BRFer har ofta TV kanaler som ingår och numera är det säkert många som också har gemensamt gruppavtal för Internet.

Men du vet säkert redan vilken lösning du ska välja och vad som passar bäst. Jag antar du förstår lite mer hur det i alla fall är tänkt att fungera och hur man ska koppla. Det går att söka på Internet också så finns det en hel del bilder och illustrationer om man inte vet hur man ska koppla. Långt ifrån alla är tekniska, men det är bra att man numera kan få hjälp av andra på Internet.

Lycka till.