Telia Mobilt bredband och val av router

Permalänk

Telia Mobilt bredband och val av router

Godkväll

Så bor ute på landet, ingen fiber i kristallbollen och DSL nätet kommer snart gå ner så ända alternativet är mobilt bredband med cirka 2-2.5km till närmsta mast.
Bortser från starlink ok..

Har telia tv samt DSL via dem så kommer köpa deras obregränsade 4g mobila bredband här snart men är osäker när det kommer till modem/router då när jag kikar på telias sida och vilket modem dom vill skicka ut till detta bredband enbart är WIFI och inte har extern antenn uttag så nej tack till det.

Kommer behöva nätverksportar och möjlighet till att använda extern antenn så har kikat på Huawei B535-232A vilket har allt jag söker men jag är osäker om jag köper ett modem via tredjepart och inte vad nu telia vill ge mig kommer jag behöva göra några särskilda inställningar i routern innan det kommer fungera eller är det bara stoppa in simkortet och tuta och köra?

Om någon har erfarenhet av Telias mobila internet och modem/routrar så är jag tacksam.
Även om ni har andra rekommendationer.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur intressant 5G är för dig men Kjell har kampanj på 2st 5G routrar, de är ju visserligen dyrare men har du täckning så lär det prestera bättre och det var ändå överkomligt pris på dem för 5G routrar har hittills varit svindyra.
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Oavsett så tycker jag du ska prova olika operatörer genom att börja med ett obundet och obegränsat abb så du kan köra dem en stund där du bor och sedan välja den bästa och ev även binda dig för att få lite lägre pris men hoppa inte på nått bundet direkt utan prova på plats vem som funkar bäst där du bor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att masten du ska använda inte blir överbelastad när DSL försvinner för att många vill gå över till mobilt bredband så borde du inte behöva en extern antenn, cirka 3km till närmaste mast är ganska bra. Du kan testa redan nu med din smartphone vad du får för hastighet då bör du kunna räkna med ungefär samma via en 4G router.

Du kan köpa en begagnad 4G router om du vill, men det kan vara bra om du köper en som har Telia logga på sig om du ska använda Telia för ditt 4G. Då kommer det inte bli några problem med att välja band etc om du måste låsa den till en specifik frekvens. Skillnaden på de olika 4G modem som finns från leverantörerna är att vissa har t.ex. IP telefoni inbyggt i meny, andra inte. Några varianter har ingång för analog telefoni och andra inte. Samt dom klarar inte alltid alla frekvenser.

Inga speciella inställningar behövs, det mesta är redan satt till auto men du kan ändra om det behövs, det är i stort sett plug N play för de flesta som skaffar Internet via 4G till hemmet. Det gäller alla leverantörers hårdvara, även om du skulle köpa en fristående hårdvara som inte är från leverantörerna är det inte svårt ställa in det lilla som behövs. Det mesta här är också inställt på auto funktionalitet.

Det här vet jag eftersom jag köpte några olika 4G routers förut och experimenterade med det för att få den analoga telefoni att fungera. Det floppade helt och är inte pålitligt, trots att jag hade vanligt mobilabonnemang för samtal. Slutsatsen är att IP-telefoni kan man lita på om man pluggar in en sådan enhet till en 4G router. Fast detta är inte aktuellt i ditt fall men kan vara bra att veta. Anledningen var att en äldre person som numera ser dåligt och inte kan använda mobiltelefon behövde en lösning som fungerar för henne, men hon hamnar nog snart på äldreboende.

Du får antingen gå över till TV via boxer (du behöver antenn) eller någon annan lösning, att köra IPTV över 4G är ingen bra ide och slukar massa bandbredd. Dessutom är risken att det kommer funka dåligt om det är hög belastning. Streaming som t.ex. Netflix är en annan sak för där tittar man bara när det finns behov. Eller så finns parabol, prismässigt inte så farligt om man nöjer sig med färre kanaler.

Permalänk
Medlem

Modemet du har tittat på är vettigt. Jag använde det själv när jag väntade på fiber.

Jag åkte runt och använde appen CellMapper för Android för att hitta master med 1800Hz-band så att jag kunde rikta in antennen. Närmaste mast var ca 900m bort och gav enstaka Mbit då den var överbelastad av alla i området. En mast 9km bort gav 270Mbit. Lås modemet på högre frekvenser så att du inte råkar hamna på 700-800Hz, då det kommer resultera i låga hastigheter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av DennisOlof:

Du får antingen gå över till TV via boxer (du behöver antenn) eller någon annan lösning, att köra IPTV över 4G är ingen bra ide och slukar massa bandbredd. Dessutom är risken att det kommer funka dåligt om det är hög belastning. Streaming som t.ex. Netflix är en annan sak för där tittar man bara när det finns behov. Eller så finns parabol, prismässigt inte så farligt om man nöjer sig med färre kanaler.

Hm. verkligen såpass illa?
Jag upptäckte nyligen (iIDAG när jag forskade i mobila bredband) denna lilla klaus dom har att obegränsade bredband faktiskt har en cap på runt 1TB i månaden.

Så tror ni inte att enbart 4G kommer räcka till att se på IPTV och samtidigt spela lite online spel och eller surfa runt på youtube?
Då vi är flera som bor här men 2st vuxna som använder någon form av internet anslutning, en till enbart IPTV och jag till allt annat internet relaterat.
Bor i ett relativt litet samhälle med mycket äldre/pensionärer men vem vet.

Telia har inte 5G här men enligt telenor så har jag tillgång till 5G via dem... så det skulle ju ev lösa problemet med bandbredd? men inte cappen... eventuellt.

Tack för övriga svar, gillar iden att prova lite olika ISPer i en router och ta det som fungerar bäst.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Unbalanced:

Hm. verkligen såpass illa?
Jag upptäckte nyligen (iIDAG när jag forskade i mobila bredband) denna lilla klaus dom har att obegränsade bredband faktiskt har en cap på runt 1TB i månaden.

Så tror ni inte att enbart 4G kommer räcka till att se på IPTV och samtidigt spela lite online spel och eller surfa runt på youtube?
Då vi är flera som bor här men 2st vuxna som använder någon form av internet anslutning, en till enbart IPTV och jag till allt annat internet relaterat.
Bor i ett relativt litet samhälle med mycket äldre/pensionärer men vem vet.

Telia har inte 5G här men enligt telenor så har jag tillgång till 5G via dem... så det skulle ju ev lösa problemet med bandbredd? men inte cappen... eventuellt.

Tack för övriga svar, gillar iden att prova lite olika ISPer i en router och ta det som fungerar bäst.

Playtjänster funkar i vart fall via mobiltbredband för mig på de allra flesta platser och det är inte ofta det blir avbrott, det är inte mycket som kräver över 20 Mbit/s om man ska strömma video.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hm. verkligen såpass illa?
Jag upptäckte nyligen (iIDAG när jag forskade i mobila bredband) denna lilla klaus dom har att obegränsade bredband faktiskt har en cap på runt 1TB i månaden.

Så tror ni inte att enbart 4G kommer räcka till att se på IPTV och samtidigt spela lite online spel och eller surfa runt på youtube?
Då vi är flera som bor här men 2st vuxna som använder någon form av internet anslutning, en till enbart IPTV och jag till allt annat internet relaterat.
Bor i ett relativt litet samhälle med mycket äldre/pensionärer men vem vet.

Telia har inte 5G här men enligt telenor så har jag tillgång till 5G via dem... så det skulle ju ev lösa problemet med bandbredd? men inte cappen... eventuellt.

Tack för övriga svar, gillar iden att prova lite olika ISPer i en router och ta det som fungerar bäst.

Inga som helst problem. Vet inte ens om Telia faktiskt sänker hastigheten efter 1TB eller om det bara står med i avtalen så att dom ska KUNNA sänka hastigheten.

Att köra streamingtjänster via mobilnätet är inga konstigheter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@Unbalanced det kan fungerar för folk som inte tittar så mycket. Jag hade dock undvikt det och tagit TV tittande på annat sätt mest för att spara på datatrafiken som jag definitivt hade behövs använda till annat.

Att streama saker som netflix, youtube osv funkar säkerligen bra. För mig är det mer frågan om att ha lite mer koll på datamängden man förbrukar. IPTV blir en grej som du kan välja bort och titta på TV på annat sätt, då slipper man de bekymret så att säga. Det går ju fortfarande att använda olika play tjänster osv. Det är alltså själva rena TV-tittandet som jag skulle ta annan väg, bara för att vara säker på att slippa eventuella problem.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av nu1mlock:

Inga som helst problem. Vet inte ens om Telia faktiskt sänker hastigheten efter 1TB eller om det bara står med i avtalen så att dom ska KUNNA sänka hastigheten.

Att köra streamingtjänster via mobilnätet är inga konstigheter.

Skrivet av DennisOlof:

@Unbalanced det kan fungerar för folk som inte tittar så mycket. Jag hade dock undvikt det och tagit TV tittande på annat sätt mest för att spara på datatrafiken som jag definitivt hade behövs använda till annat.

Att streama saker som netflix, youtube osv funkar säkerligen bra. För mig är det mer frågan om att ha lite mer koll på datamängden man förbrukar. IPTV blir en grej som du kan välja bort och titta på TV på annat sätt, då slipper man de bekymret så att säga. Det går ju fortfarande att använda olika play tjänster osv. Det är alltså själva rena TV-tittandet som jag skulle ta annan väg, bara för att vara säker på att slippa eventuella problem.

Jag har använt 1,4 Tbyte data/månad via Telenor Obegränsat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Telia 4G på landet. Får 100/40 Mbit/s inga problem med att spela eller streaming. Masten är bara 600m bort och är inte överbelastad. Kan få ut mer än 100 Mbit/s men jag kör på extra simkort till telefonen och Telia begränsar dessa till 100.
Kör Netflix 4K utan problem. I början var det problem när de hade dags begränsning och man fick skicka sms för att få 5Gbyte till.
Blev många sms om man somnade i soffan med Netflix igång...

Gör som @nu1mlock sa kolla i cellmapper vilka master som finns och vilka frekvenser som finns.
Med rätt antenn kan man få bättre fart mot en mast längre bort.
Innan Telia hade obegränsat körde jag med Telenor, närmsta masten gav 20/10. Med antenner fick jag upp det till 70/10 mot en mast som var bra mycket längre bort.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W