Permalänk
Medlem

Router tips till fiber?

Hej,

Jag har beställt fiber Bredband 100/100 till min mamma, då hon upplever att hennes nuvarande bredband "200/10" laggar väldigt mycket. Har ni tips på någon bra router, och som ev. kan klara högre hastigheter om hon skulle vilja utöka hastigheten i framtiden.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Beställ en från operatören? Jag hade aldrig köpt en egen router till min mor som jag var tvungen att hantera och felsöka vid eventuella problem. Jag hade använt operatörens router (eller hyrt en från operatören om den inte ingår) så att dom sköter den biten.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Håller med ovan om isp håller med router och support på den så är den de erbjuder ofta good enough för de flesta medelsvensson aftonbladetsurfare.

Dock vet vi ju inte vad hon generellt gör med uppkopplingen som kräver mer än 10Mbit upp för 200Mbit ner är defenetivt inte det som sätter gränsen för vanligtnvardagsanvändande.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Leverantören erbjuder inte försäljning/hyr av router. Hon ser väldigt mycket serier och filmer, så det är inte enbart surf för att läsa mail m.m.

Permalänk

Köp valfri tp link eller asus. För ~1000kr får man en okej router.

Finns en faq här på Swec.

Permalänk
Skrivet av Samieee:

Leverantören erbjuder inte försäljning/hyr av router. Hon ser väldigt mycket serier och filmer, så det är inte enbart surf för att läsa mail m.m.

ok isf typ de ovan nämnda brukar funka bra sålänge du inte köper nån budgetmodell ala bottenskrap.

dock svårt att tänka mig att streama netflix eller liknande ska ha varit ett problem på 200Mbit då de sällan belastar högre än 15Mbit på din nerlina och upp i princip inget alls så iaf för mig låter det som nått annat problem.

dålig Wifi signal?

typ satt routern i ett skåp eller nått, i källaren,någon annan stans där det generellt är dålig idé att ha sin wifi router?

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Den står precis vid tele2 (comhem uttaget). Allting funkar bra så länge det gäller Netflix, svtplay osv. Men när hon ser "internationella nyhetskanaler" via mobilen till Tvn, så fastnar bilden och buffrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samieee:

Den står precis vid tele2 (comhem uttaget). Allting funkar bra så länge det gäller Netflix, svtplay osv. Men när hon ser "internationella nyhetskanaler" via box, så fastnar bilden och buffrar.

Den uppenbara frågan är ju då, vilken typ av box?
Pratar vi fulstream eller vad?

För ärligt baserat på informationen du har gett, så tvivlar jag på att en uppgradering av nätet, kommer att förbättra din mors upplevelse. isf. att du byter router samtidigt.

Tror att buffrandet beror på streamen inte hos din mor.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem

Ja, tydligen vid streaming från Apple-tv som bilden fastnar. Får kolla mer ingående på detta.

Permalänk
Medlem

Då jag fått hjälpa bekanta när fiber varit nere, så kan vara en bra deal att nappa på en router med integrerad modem:
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/router_tp_link_deco_x2...

För det priset, som exempel en bra modell samt att om skulle vara något strul med fibern, så är bara att sätta in ett tillfälligt simkort laddat tills löst ( ibland får man låna portabel modell, men bara strul att lösa fram och tillbaka).

Sedan se till att hon blir kopplad till 5 ghz, appletv kopplad med kabel, och se om det kanske är appen som annars spökar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samieee:

Ja, tydligen vid streaming från Apple-tv som bilden fastnar. Får kolla mer ingående på detta.

Problemet ligger troligen inte på internet utan det lokala trådlösa nätverket. Kan du dra en kabel till AppleTVn kommer det flyta betydligt bättre du inte samma signal måste skickas först till mobilen och sedan till AppleTVn över samma WiFi. Se till att hon har tillgång till kanalerna direkt på AppleTVn istället för att streama via mobilen, där är det verkliga problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Problemet ligger troligen inte på internet utan det lokala trådlösa nätverket. Kan du dra en kabel till AppleTVn kommer det flyta betydligt bättre du inte samma signal måste skickas först till mobilen och sedan till AppleTVn över samma WiFi. Se till att hon har tillgång till kanalerna direkt på AppleTVn istället för att streama via mobilen, där är det verkliga problemet.

Här har du en router som man inte behöver gömma eller skämmas för.
https://www.computersalg.se/i/9586646/asus-zenwifi-xd4-plus-w...

Permalänk
Medlem

@Samieee men då har du förklaringen delvis. Det är alltså inte något problem med delarna som använder kabel utan något med det trådlösa ?

Du kanske kan hitta en lösning som fungerar, eller uppgradera och ändra det trådlösa om det är just detta som strular ?

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Då hon har fått fiber indraget i lägenheten, så köpte jag en "Asus RT-AX58U" router, som hon kan köra med bredband 100/100. Blir även billigare månadskostnad än den nuvarande kabel-tv bredbandet, och snabbare hastighet.

Har ännu ej installerat den åt henne då uppsägningstiden, tills nuvarande avtal löper ut.
Så skulle ni ha bättre tips på annan router så tar jag gärna emot era tips

Är det något man bör ha i åtanke vid installationen sedan? Att dra nätverkskabel till Apple-Tvn i vardagsrummet blir väldigt långt, svårt och fult, eftersom medieomvandlaren med dess fiberbox sitter längst upp på väggen, vid ytterdörren till hallen.

Antar att det sedan blir att montera routern på väggen, eller ha den sittandes löst med lång kabel på hatthyllan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samieee:

Tack för alla svar!

Då hon har fått fiber indraget i lägenheten, så köpte jag en "Asus RT-AX58U" router, som hon kan köra med bredband 100/100. Blir även billigare månadskostnad än den nuvarande kabel-tv bredbandet, och snabbare hastighet.

Har ännu ej installerat den åt henne då uppsägningstiden, tills nuvarande avtal löper ut.
Så skulle ni ha bättre tips på annan router så tar jag gärna emot tipsen

Är det något man bör tänka på vid installationen sedan? Att dra nätverkskabel till Apple-Tvn i vardagsrummet blir svårt/fult, eftersom Medieomvandlaren med dess fiberbox sitter längst upp på väggen, vid ytterdörren till hallen...

Det blir att sätta routern (fult på väggen) eller ha den sittandes löst med lång kabel på hatthyllan.

I vissa lägenheter så finns det ett mediaskåp i väggen, däri har man möjlighet att koppla vidare nätverket ut i lägenheten med hjälp av en switch. Det är normalt i relativt nybyggda hus, men det kanske inte detta är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

I vissa lägenheter så finns det ett mediaskåp i väggen, däri har man möjlighet att koppla vidare nätverket ut i lägenheten med hjälp av en switch. Det är normalt i relativt nybyggda hus, men det kanske inte detta är?

Hon har en fiberbox som är kopplad till mediaomvandlaren - så antar detta är själva ”mediaskåpet”? Hur bygger man vidare nätverket med hjälp av en switch, från fiberboxen installerad i taket i hallen ?