Permalänk
Medlem

USB hub? Vilken

Sonen skulle behöva en USB hub. Det är så mkt kringutrustning som behöver kopplas till en USB port. Då menar jag inte T-bord och mus utan annat krimskrams.
Ofta räcker inte kablarnas längd och snart tar MK:s USB kontakter slut. Han har två ledstrips bakom skärmarna
Nån hållare för muskabeln som har RGB musmatta RGB och nått annat som jag inte kommer ihåg
Jo PS4 kontroller för nått bilspel.
Så en låda med USB portar 4-6st
Den kan vara strömsatt också för man kanske behöver kräm i den? Annars orkar inte allt med???
Kan man ladda iphonen från en sån då?
Tips på nån som ni tycker funkar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av marcaz:

Sonen skulle behöva en USB hub. Det är så mkt kringutrustning som behöver kopplas till en USB port. Då menar jag inte T-bord och mus utan annat krimskrams.
Ofta räcker inte kablarnas längd och snart tar MK:s USB kontakter slut. Han har två ledstrips bakom skärmarna
Nån hållare för muskabeln som har RGB musmatta RGB och nått annat som jag inte kommer ihåg
Jo PS4 kontroller för nått bilspel.
Så en låda med USB portar 4-6st
Den kan vara strömsatt också för man kanske behöver kräm i den? Annars orkar inte allt med???
Kan man ladda iphonen från en sån då?
Tips på nån som ni tycker funkar?

Naturligtvis ska den ha en egen nätdel så den kan ladda småsaker och det är också praktisk om den har strömbrytare per port, jag har själv nått likt denna.
https://www.amazon.se/RSHTECH-Str%C3%B6mf%C3%B6rs%C3%B6rjning...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det finns ett stort urval av USB-hubbar på Amazon. En jag hittade hade dessutom dedikerade laddningsportar och en 60W nätdel.
Denna förefaller vara ett bra val.

Ref-länk raderad
Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem

Finns en uppsjö om man letar lite. Denna kanske:
https://www.inet.se/produkt/6361174/tp-link-usb-3-0-adapter-9...

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Den var helt Ok i pris men man kunde som inte slå av och på uttagen så att säga som man kan med de från Amazon

Permalänk
Medlem

Kan bästa valet är en med USB kontakter för laddning av telefon samt att man kan slå av och på USB kontakterna??

Permalänk
Skrivet av marcaz:

Kan bästa valet är en med USB kontakter för laddning av telefon samt att man kan slå av och på USB kontakterna??

Hubbar med laddportar är för det mesta fall bara 5v snigelladdning och också bara max effekt om det är enda porten som används på huben för alla portarna delar på total max effekten för hubben.

Sällan hubbar har någon form av snabbladdning.

Men visst duger för lite slö underhållsladdning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Hubbar med laddportar är för det mesta fall bara 5v snigelladdning och också bara max effekt om det är enda porten som används på huben för alla portarna delar på total max effekten för hubben.

Sällan hubbar har någon form av snabbladdning.

Men visst duger för lite slö underhållsladdning.

Om man är desperat efter snabbladdning så finns det även hubbar med usb pd, personligen så försöker jag alltid undvika snabbladdning så gott det går.
På de flesta hubbar med egen nätdel så kan många portar ge mer ström än usb specen säger, typ 2-3 A x portantalet upp till maxeffekten hos nätdelen.
Och de flesta saker ansluter man inte för att ladda utan för datatrafik och strömförsörjning i realtid och de flesta småprylar går inte heller att snabbladda utan det är främst en telefonfunktion, möss, headset och liknade saker som kan behöva laddning brukar inte vara i närheten av att dra över 1A vid laddning och usbminnen, donglar, webkameror, mikrofoner och liknade saker laddas inte alls utan drar bara mer ström än en enda port på datorn kan ge om man använder en hub utan nätdel.

Det är enormt praktiskt med en hub med många portar och strömförsörjning lättåtkomlig på skrivbordet

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Om man är desperat efter snabbladdning så finns det även hubbar med usb pd, personligen så försöker jag alltid undvika snabbladdning så gott det går.
På de flesta hubbar med egen nätdel så kan många portar ge mer ström än usb specen säger, typ 2-3 A x portantalet upp till maxeffekten hos nätdelen.
Och de flesta saker ansluter man inte för att ladda utan för datatrafik och strömförsörjning i realtid och de flesta småprylar går inte heller att snabbladda utan det är främst en telefonfunktion, möss, headset och liknade saker som kan behöva laddning brukar inte vara i närheten av att dra över 1A vid laddning och usbminnen, donglar, webkameror, mikrofoner och liknade saker laddas inte alls utan drar bara mer ström än en enda port på datorn kan ge om man använder en hub utan nätdel.

Det är enormt praktiskt med en hub med många portar och strömförsörjning lättåtkomlig på skrivbordet

Ja givetvis men med nätadaptern till tp linken ovan är max 48W iag gränsen vad nätadaptern kan leverera så det räcker nog till alla portarna med minst specade max 2.4A per port på de vanliga plus laddportarna så på just den är det nog snarare apparaten eller maxgränsen satt i hubben på de portarna som begränsar.

Men alla hubbar är inte så då många även med adapter har inte effekt nog för alla portarna samtidigt utan de maxar typ 2.4A per port om typ max 25-50% av portarna är använda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om ingen enhet som kopplas till den kräver USB3 skulle jag rekommendera en USB2-hub. Detta då det verkar som vissa trådlösa möss inte fungerar med USB3-hubbar. Vet inte varför men jag hade just det problemet.