Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Duger en Apple TV för mitt användningsområde?

Permalänk
Medlem

Duger en Apple TV för mitt användningsområde?

Först o främst, om detta är fel forum så kan tråden flyttas.

Alltså, jag vet inte om jag börjar bli gammal eller ngt, men jag skulle behöva er expertis.
Jag har en Samsung TV som nu har kanske 6-7 år på nacken där jag har en del appar installerade, typ netflix, cmore, disney.. ja ni fattar…
Jag är dock jääääävligt trött på att apparna så ofta inte går att starta och att ja måste dra ur sladden till TVn för o ”hårdstänga” apparna..

Jag misstänker att det är för att TVn kanske börjar bli ”klen” eller ngt sånt skit.
Hursom.. detta ständiga strul med apparna har börjat få mig o fundera på ifall Apple TV kanske skulle kunna vara ett alternativ för mig.

Dock ska jag erkänna att jag inte har 100% koll på vad apple TV faktiskt är.
Jag skulle i princip vilja ha det för att köra apparna via apple tv och hoppas på att den processorkraften ska funka bra mkt bättre än min tvs..

Dom är ju inte jättedyra och ser att det i dagarna lanseras ny generation dessutom.

Så frågan är helt enkelt, skulle det funka till det jag tänker mig, att köra alla dessa streamingappar via apple tvn istället för tvn?
Eller finns det bättre alternativ?

Rubrik
Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Ja utmärkt för andamålet. Finns billigare alternativ ex chromecast med google tv. Men Apple tv är väldigt smidigt med välomptimerade appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Först o främst, om detta är fel forum så kan tråden flyttas.

Alltså, jag vet inte om jag börjar bli gammal eller ngt, men jag skulle behöva er expertis.
Jag har en Samsung TV som nu har kanske 6-7 år på nacken där jag har en del appar installerade, typ netflix, cmore, disney.. ja ni fattar…
Jag är dock jääääävligt trött på att apparna så ofta inte går att starta och att ja måste dra ur sladden till TVn för o ”hårdstänga” apparna..

Jag misstänker att det är för att TVn kanske börjar bli ”klen” eller ngt sånt skit.
Hursom.. detta ständiga strul med apparna har börjat få mig o fundera på ifall Apple TV kanske skulle kunna vara ett alternativ för mig.

Dock ska jag erkänna att jag inte har 100% koll på vad apple TV faktiskt är.
Jag skulle i princip vilja ha det för att köra apparna via apple tv och hoppas på att den processorkraften ska funka bra mkt bättre än min tvs..

Dom är ju inte jättedyra och ser att det i dagarna lanseras ny generation dessutom.

Så frågan är helt enkelt, skulle det funka till det jag tänker mig, att köra alla dessa streamingappar via apple tvn istället för tvn?
Eller finns det bättre alternativ?

Jag har två st. Appleboxar, en vid TV-bänken och en vid datorn och de fungerar fantastiskt bra. Jämfört med TV-appar så är det som att jämföra en snigel med en geopard. Appleboxen startar apparna blixtsnabbt och visar filmer/program helt utan lagg. Netflix, Viaplay, Allette, SVT-play med flera, allt funkar perfekt. Rekommerderar starkt Appleboxen.

Permalänk
Medlem

Fan va gött o höra!
Hur kopplan man det?

Internet till apple boxen o sen hmdi till tvn?

Om man har en Tivo-box?

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobani:

Fan va gött o höra!
Hur kopplan man det?

Internet till apple boxen o sen hmdi till tvn?

Om man har en Tivo-box?

Helt korrekt. En nätverkskabel, eller WiFi (rekommenderar kabel), och en HDMI-kabel och starta sedan upp och installera önskade appar. Du kommer garanterat bli nöjd.
Tivo-box vet jag tyvärr inget om.

Permalänk
Medlem

Ja wifi eller kabel (beroende på vad du köper)

Hdmi till tv. Har du Tivo har du tele2 och då laddar du ned appen på apple tv. Tivo bara om du vill kunna spela in.

Permalänk

Har Apple tv 3 och 4 där 3an börjar bli ålderstigen nu men fullt fungerande i gästrummet där det även sitter en chromecast.

Appletv4 har vi nyligen förpassat till sekundära tv´n i annat rum.
I vardagsrummet kör vi en chromecast med googletv vilket fungerar helt suveränt.

Förut var allt apple då man var lite insnöad på det men har sakta men säkert brutit mig loss från träsket.
Är dock inte helt överens med googletv så kan bli en appletv i framtiden igen.

Men men det är en smaksak och kostandsfråga, vill påstå att båda systemen fungerar lika bra.
Koppla in hdmi och anslut till nätverket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600x
32gb ram
Asus Rog Strix B550-e gaming
Asus Rog Strix RTX 2070 oc

Permalänk
Bildexpert 📺

En av poängerna med en AppleTV eller motsvarande lösning är att man blir helt oberoende av TV:n för att konsumera och välja appar och tjänster. Man kan packa med sig den till sommarstugan eller var man nu vill och köra mot vilket TV som helst. Den dag man köper nytt behöver man heller inte tänka så mycket på just hur TV:ns operativsystem är, måste inte lära om sig, måste inte överge någon tjänst som saknas och måste inte ta ett system som är långsammare.

Rent praktiskt lever också den externa källan parallellt med allt annat som vilken annan källa som helst. Man kan pausa streamen och växla över till boxen, BD-spelaren, konsolen etc. och sedan bara fortsätta. Räcker med att växla källa. Med inbyggda systemen kanske det inte går att till exempel växla över till nyheterna utan att först avsluta appen att backa in och ut ur systemen.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Mycket hjälpsamt av er!
Nu har jag gjort en beställning av en Apple TV 😊😊

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft den inkopplad sen i måndags..
Asså..

WOOOW!

Hur faan kan ja ha missat detta!!?? 😂😂😂

Visa signatur

CM 690 II Advanced USB3.0 / ASUS ROG MAXIMUS X HERO / ASUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB Strix Gaming OC / Intel Core i7 8700K @4,4GHz / Noctua NH-U9B SE2 / Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 2666Mhz CL16 Vengeance / Corsair AX 850W 80+ GOLD / Samsung 840 EVO SSD 250GB / Samsung 850 EVO 500GB / Samsung 850 EVO 1TB / Windows 10 / Acer Predator X34

Permalänk
Bildexpert 📺

Visst är det skönt? Och numera sak samma vilket OS din nästa TV kör med.

Permalänk
Medlem

Hen en phillips tv och undrar om den nya apple tv kommer fungerar med tv4 play utan problem eller är TV som är probleme?

Permalänk
Medlem

Går det att köra en VPN-tjänst (exempelvis Cyberghost) på Apple TV och därigenom se till exempel regionalt låsta program från SVT Play och TV4 utomlands?

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Går det att köra en VPN-tjänst (exempelvis Cyberghost) på Apple TV och därigenom se till exempel regionalt låsta program från SVT Play och TV4 utomlands?

VPN har precis släppts på Apple TV, så nu går det.
Innan var Google Chromecast med Google TV det enklaste valet för VPN.
Eftersom man i Google Chromecast med Google TV har möjlighet att sideloada appar så kan den fortfarande vara det bästa valet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W