Är det dumt att välja systemvetenskap?

Permalänk
Medlem

Är det dumt att välja systemvetenskap?

Hej!
Jag är intresserad att jobba inom IT och vill plugga systemvetenskap för att kunna jobba som systemutvecklare, affärsutvecklare och inom it-säkerhet, vet inte inget om programmering har dock provat olika språk men inte mycket. Jag har intresse för IT men har sett mycket och hört mycket att det inte ingen idée att plugga till dom yrken då AI kommer kunna programmera och ta över dom jobbet. Såg även nyligen (kommer inte ihåg vem) nån känd person inom IT säga att det är dumt att bli software engineer då AI kommer ta över deras jobb.
Hur sant är detta att dessa yrken kommer försvinna ?

Permalänk
Medlem

Hundratals olika jobbtitlar kommer försvinna innan utvecklare gör det. Till exempel alla jobb av adminkaraktär där människor gör samma sak, dag efter dag. Programmering är intellektuellt/kreativt vilket ställer långt högre krav på AI än att till exempel kontrollera att en faktura och en transaktion stämmer överens med varandra.

Är du orolig kan du ju inrikta dig på AI-utveckling.

Permalänk
Medlem

Jobba inte som systemutvecklare, inte pga av AI utan för att det är låg lönat och svårt - både att ta sig in och avancera lönemässigt.
Undantaget är SecDevOps och allt det heter, vilket du givetvis kan studera medan du jobbar.

Permalänk
Medlem

Min magkänsla 'är att rikta in dig på cloud, eller satsa på en devopsutbildning.

Vad företag använder idag:
Mycket inom 365 t.ex. appar & utveckling i azure/entra med alla möjliga typer av integrationer.
Mycket inom drift & infrastruktur i molnet t.ex. hos Microsoft, vms, nätverk, docker osv.
Mycket annat "smått" med, sätta upp mfa för alla möjliga tjänster, konfigurera olika typer av policies för säkerhet osv.

Pratar bara från min egen erfarenhet där vi på dom senaste åren avvecklat mycket som körs lokalt och flyttat upp i molnet.
Och mer blir det.

Med en bra devopsutbildning får du många nyttiga kunskaper inom typ allt, och jag tror det är mest värdefullt att satsa på.
Du får:
- Programmering(mest scripting) för automatisering
- Nätverkskunskaper
- Certifikatkunskaper
- Framförallt så får du kunskap om hur du automatiserar tester, driftar något typ av system för CI(docker och vanligtvis kubernetes, docker swarm)

Kan lägga till massor.

Men jag hade satsat på att utbilda mig inom devops om jag behövde utbilda mig.

Värt att lägga till är att man blir aldrig färdigutbildad inom ovan, eller som utvecklare.
Det släpps nya prylar lite titt som tätt, och man måste sätta sig in och plugga på arbetstid.

Det jag gör idag gjorde jag inte för t.ex. 4 år sedan(trots samma tjänst).
Tur att jobbet skickat mig på div utbildningar genom åren när vi implementerat något nytt.

För mindre saker och förändringar får man plugga på jobbtid för att lösa sin uppgift.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jobba inte som systemutvecklare, inte pga av AI utan för att det är låg lönat och svårt - både att ta sig in och avancera lönemässigt.
Undantaget är SecDevOps och allt det heter, vilket du givetvis kan studera medan du jobbar.

Många saker kan man säga om systemutveckling som yrke, men att det är lågavlönat är inte en av dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Min magkänsla 'är att rikta in dig på cloud, eller satsa på en devopsutbildning.

Vad företag använder idag:
Mycket inom 365 t.ex. appar & utveckling i azure/entra med alla möjliga typer av integrationer.
Mycket inom drift & infrastruktur i molnet t.ex. hos Microsoft, vms, nätverk, docker osv.
Mycket annat "smått" med, sätta upp mfa för alla möjliga tjänster, konfigurera olika typer av policies för säkerhet osv.

Pratar bara från min egen erfarenhet där vi på dom senaste åren avvecklat mycket som körs lokalt och flyttat upp i molnet.
Och mer blir det.

Med en bra devopsutbildning får du många nyttiga kunskaper inom typ allt, och jag tror det är mest värdefullt att satsa på.
Du får:
- Programmering(mest scripting) för automatisering
- Nätverkskunskaper
- Certifikatkunskaper
- Framförallt så får du kunskap om hur du automatiserar tester, driftar något typ av system för CI(docker och vanligtvis kubernetes, docker swarm)

Kan lägga till massor.

Men jag hade satsat på att utbilda mig inom devops om jag behövde utbilda mig.

Värt att lägga till är att man blir aldrig färdigutbildad inom ovan, eller som utvecklare.
Det släpps nya prylar lite titt som tätt, och man måste sätta sig in och plugga på arbetstid.

Det jag gör idag gjorde jag inte för t.ex. 4 år sedan(trots samma tjänst).
Tur att jobbet skickat mig på div utbildningar genom åren när vi implementerat något nytt.

För mindre saker och förändringar får man plugga på jobbtid för att lösa sin uppgift.

Men så är det väl i alla yrken, man blir aldrig färdigt utbildad. Det utvecklas och kommer nya saker och man måste gå i ny utbildningar via sitt jobb. Min läkar kompis gör det, min morsa som jobbar som Undersköterska var idag på utbildning och min farsa som är busschaufför var för nån månad sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hundratals olika jobbtitlar kommer försvinna innan utvecklare gör det. Till exempel alla jobb av adminkaraktär där människor gör samma sak, dag efter dag. Programmering är intellektuellt/kreativt vilket ställer långt högre krav på AI än att till exempel kontrollera att en faktura och en transaktion stämmer överens med varandra.

Är du orolig kan du ju inrikta dig på AI-utveckling.

Men om jag läser Systemvetenskap kan jag väl äve ääm då rikta mig inom AI-utveckling ? Såg att IT-högskol har utbildning inom AI och maskin utveckling och det ståg efter utbildningen kan man jobba som systemutvecklare, Datascientist, Dataengineer och BI-utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Jobba inte som systemutvecklare, inte pga av AI utan för att det är låg lönat och svårt - både att ta sig in och avancera lönemässigt.
Undantaget är SecDevOps och allt det heter, vilket du givetvis kan studera medan du jobbar.

Är väl ett av de mest högavlönade yrkena vi har, tror du tänkte lite fel där hehe.

Permalänk

Det är inget fel på systemvetenskap. Att tänka på är att många av dessa utbildningar är inriktade på mer administrativa saker som dokumentation, kravhantering och annat. Mycket att sitta på möten.
Vill man däremot bli en "ren programmerare" så finns det andra utbildningar mer lämpade.

Det behövs folk som har både inriktningar och mer mitt i mellan. Jag skrev det ovanför då många har fel förväntningar av systemvetenskap.

När det gäller utvecklingen så går vi nog åt det byråkratiska hållet vilket är bra för systemvetenskapare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Är väl ett av de mest högavlönade yrkena vi har, tror du tänkte lite fel där hehe.

Nädu, ingång ligger på typ 30k och man måste byta jobb 5ggr på 10 år för att komma någonstans om du inte har tur.
Alt jobba in centrala Stockholm och låssas som det är en bra deal i lön tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nädu, ingång ligger på typ 30k och man måste byta jobb 5ggr på 10 år för att komma någonstans om du inte har tur.
Alt jobba in centrala Stockholm och låssas som det är en bra deal i lön tråden.

Det där låter som en skröna, eller talar du utifrån egna erfarenheter?

OnT: Att AI kommer ta över vår utvecklarroll finns inte på kartan, det ingår så mycket mer i yrket än bara knacka kod.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nädu, ingång ligger på typ 30k och man måste byta jobb 5ggr på 10 år för att komma någonstans om du inte har tur.
Alt jobba in centrala Stockholm och låssas som det är en bra deal i lön tråden.

Och ingångslön får många andra yrken är 14-20k.
30k är helt okej ingångslön

Vilka andra jobb har högre ingångslön?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Nädu, ingång ligger på typ 30k och man måste byta jobb 5ggr på 10 år för att komma någonstans om du inte har tur.
Alt jobba in centrala Stockholm och låssas som det är en bra deal i lön tråden.

Ingångslönen är ju inte det viktigaste när man är ung och ny på marknaden. Jag betalar mina utvecklare mellan 35-70" beroende på kompetens där såklart den mest juniora ligger på 35. Detta är tjänster helt utan personalansvar så mina chefer tjänar såklart ännu mer. Att säga att det är ett yrke med låg lön är bara helt fel, de flesta yrkena har av naturen en lägre ingångslön med vissa undantag såklart. Men om intresset ligger inom IT/utveckling så finns det inga hinder att satsa på det och få en bra lön framöver.

Medellönen i Sverige förra året va 38 300 kr, så att ingånglönerna ligger på 30-35 är inte dåligt. Finns också en hel del personer med lite tur som landar en högre ingångslön än så.

Ska tilläggas att bolaget ligger inte i en storstad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Det där låter som en skröna, eller talar du utifrån egna erfarenheter?

OnT: Att AI kommer ta över vår utvecklarroll finns inte på kartan, det ingår så mycket mer i yrket än bara knacka kod.

Mesta skröna.

Skrivet av Swedishchef_90:

Och ingångslön får många andra yrken är 14-20k.
30k är helt okej ingångslön

Vilka andra jobb har högre ingångslön?

Jag må ha blivit bortskämd med NVDA och BTC pump.

Skrivet av KASC:

Ingångslönen är ju inte det viktigaste när man är ung och ny på marknaden. Jag betalar mina utvecklare mellan 35-70" beroende på kompetens där såklart den mest juniora ligger på 35. Detta är tjänster helt utan personalansvar så mina chefer tjänar såklart ännu mer. Att säga att det är ett yrke med låg lön är bara helt fel, de flesta yrkena har av naturen en lägre ingångslön med vissa undantag såklart. Men om intresset ligger inom IT/utveckling så finns det inga hinder att satsa på det och få en bra lön framöver.

Medellönen i Sverige förra året va 38 300 kr, så att ingånglönerna ligger på 30-35 är inte dåligt. Finns också en hel del personer med lite tur som landar en högre ingångslön än så.

Ska tilläggas att bolaget ligger inte i en storstad.

Min stora poäng är att vara vanilla utvecklare är lågavlönat för ansträngningen, både att ta sig in och avancera i sin karriär.
Igen kanske bortskämd - bara jobbat som pizza/truck-förare, och programmerare(3 år) och tycker lönen bara tagit liknande hopp.

Skulle absolut rekommendera någon form av SecDevOps i karriärplanen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Mesta skröna.

Jag må ha blivit bortskämd med NVDA och BTC pump.

Min stora poäng är att vara vanilla utvecklare är lågavlönat för ansträngningen, både att ta sig in och avancera i sin karriär.
Igen kanske bortskämd - bara jobbat som pizza/truck-förare, och programmerare(3 år) och tycker lönen bara tagit liknande hopp.

Skulle absolut rekommendera någon form av SecDevOps i karriärplanen.

Men det gäller ju alla yrken, att ha jobbat med något i 3 år och inte ha en monsterlön är det mest normala allt annat är ju undantag. Jag skulle vilja påstå att utvecklare är mindre ansträngning för pengarna än väldigt många andra yrken. Jag vill nog dra det så långt som att säga att många utvecklare är bortskämda idag med höga löner, bra förmåner, superattraktiva på marknaden och blir nedringda av headhunters.

Jag jobbar hårt för att inte tappa mina utvecklare, de vet vad de är värda så jag håller dom nöjda så gott jag kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av KASC:

Men det gäller ju alla yrken, att ha jobbat med något i 3 år och inte ha en monsterlön är det mest normala allt annat är ju undantag. Jag skulle vilja påstå att utvecklare är mindre ansträngning för pengarna än väldigt många andra yrken. Jag vill nog dra det så långt som att säga att många utvecklare är bortskämda idag med höga löner, bra förmåner, superattraktiva på marknaden och blir nedringda av headhunters.

Jag jobbar hårt för att inte tappa mina utvecklare, de vet vad de är värda så jag håller dom nöjda så gott jag kan

Tänk om flera gjorde det.. Tyvärr alldeles för få som håller i sina utvecklare. Ger för låg löneförhöjning vilket resulterar i att flera slutar och så kostar det mångdubbelt mer att rekrytera ny personal, som dessutom då inte alls är insatt i vad man pysslar med i företaget. Otroligt trångsynt och inte smart nånstans, men tyvärr väldigt vanligt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Just nu är det supertrögt med jobb även inom devops/devsecops, så allt är relativt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är inget fel på systemvetenskap. Att tänka på är att många av dessa utbildningar är inriktade på mer administrativa saker som dokumentation, kravhantering och annat. Mycket att sitta på möten.
Vill man däremot bli en "ren programmerare" så finns det andra utbildningar mer lämpade.

Det behövs folk som har både inriktningar och mer mitt i mellan. Jag skrev det ovanför då många har fel förväntningar av systemvetenskap.

När det gäller utvecklingen så går vi nog åt det byråkratiska hållet vilket är bra för systemvetenskapare.

Jag vill jobba inom IT och trodde att systemvetenskap är ett bra sätt komma in i utbildningen, har hittat att visa inte kräver matte 3 och jag har svårt med matte. Men det du säger att det är mer administrativa. Får mig lite oroligt att förlorar jobb i fram tiden som systemutvecklare, affärutvvecklare, ai-, utveckling och it säkerhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CC 07:

Jag vill jobba inom IT och trodde att systemvetenskap är ett bra sätt komma in i utbildningen, har hittat att visa inte kräver matte 3 och jag har svårt med matte. Men det du säger att det är mer administrativa. Får mig lite oroligt att förlorar jobb i fram tiden som systemutvecklare, affärutvvecklare, ai-, utveckling och it säkerhet

Är man intresserad och duktig, oavsett utbildning, så har man alltid jobb inom den branschen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Välj den industrin du brinner för, om du tycker om det du sysslar med om dagarna så blir det bättre i längden

Permalänk
Skrivet av CC 07:

Jag vill jobba inom IT och trodde att systemvetenskap är ett bra sätt komma in i utbildningen, har hittat att visa inte kräver matte 3 och jag har svårt med matte. Men det du säger att det är mer administrativa. Får mig lite oroligt att förlorar jobb i fram tiden som systemutvecklare, affärutvvecklare, ai-, utveckling och it säkerhet

Ja. Man kan ha olika definitoner på systemvetenskap, här är Gemnis.
Systemvetenskap är en tvärvetenskaplig disciplin som fokuserar på samspelet mellan människor, organisationer och teknik. Utbildningen ger dig verktyg och kunskaper för att analysera, designa och förbättra komplexa system i olika sektorer.

Detta är något som bara blir viktigare varenda år, så det är inget fel på utbildningen. Det enda jag vill är att folk inför valet ska ha så bra kunskap om vad de utbilda sig emot. Den som tänker jag vill sitta ensam i en mörk källare och koda spel hela dagen, så finns det andra utbildningar bättre anpassade för det.

Sedan kan man såklart brädda sig och bli en grym kodare fast man ej läste så mycket sådant.

Permalänk
Medlem

Jobb kommer defintivt att försvinna inom programmering, är du dock riktigt bra på det så kommer man alltid ha arbete (gäller de flesta yrken). Men färre jobb kommer innebära hårdare tryck på de som är kvar, vilket även kommer att påverka saker som löner för de allra flesta.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Jobb kommer defintivt att försvinna inom programmering, är du dock riktigt bra på det så kommer man alltid ha arbete (gäller de flesta yrken). Men färre jobb kommer innebära hårdare tryck på de som är kvar, vilket även kommer att påverka saker som löner för de allra flesta.

Kanske det, vi ser nu en nedgång. Problemet jag ser främst att områdetnas ökas och arbetsgivare vill ha spetskomptenser inom dessa små områderna. Vilket gör det tufft när det inte bara räcker att vara bra på "data" som man förr sa.