Permalänk
Medlem

Framework Laptops i Sverige

Halloj!
Jag, som säkert många andra här, har sedan länge fått nys om Frameworks laptops och varit ganska nyfiken.

Kort och gott för den som inte vet så är Framework en ny laptop-tillverkare som tillverkar laptops med målsättningen att mer eller mindre allt ska vara utbytbart för en genomsnittlig laptopanvändare. Inga proprietary (svensk översättning?) komponenter som inte går att byta ut till något annat, inga femtiosjutton skruvar, limmade lister och plastfästen som går sönder för att komma åt komponenterna. Mer eller mindre en stationär dator fast i laptop-format.

Så vitt jag vet så har de dock ännu inte utvidgat till Sverige, och de rekommenderar starkt emot att införskaffa en på annan väg då företaget då inte kan erbjuda någon service om problem skulle uppstå.

Är det någon här som trots detta (förutsatt att inget förändrats och att jag missat det) införsskaffat och använt en Framework laptop i Sverige? Hur har det gått?

Så fort dessa finns tillgängliga på leigitim väg inrikes så lär jag vara en av de första att hugga, min laptop har sedan länge behövt en efterträdare. Men sen jag för några år sen först hörde om Framework så har jag envist vägrat köpa något annat.. Åsna till envis som man kan vara

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

För att vidareutveckla lite för de som inte är insatta så är det inte bara de vanliga "komponenterna" utan även sådant som USB-portar, trackpad, tangentbord osv som är utbytbart i laptopen. På vissa sätt alltså tillochmed mer modulärt än en stationär dator, t.ex med portarna som i en stationär dator inte går att byta ut utan att ersätta hela chassit med något annat chassi. Sjukt coolt för en gammal komponentnörd

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Är också väldigt förtjust i dem! Vill att de ska erbjuda touchskärm, gärna med penna, då hade jag varit helt såld. Well, förusatt att de kom till Sverige i första hand!

Visa signatur

Nuvarande Bygge: Green Envy

Permalänk
Medlem

Värst vad ett nordiskt tangentbord verkar dröja. Vi är ju trots allt tredje (?) störst i om Europa efter GB och DE. Någon som hört något?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Cash is king. Blir denna Framework billigare under lång sikt för en användare?
Jag är av åsikten att saker som i princip aldrig går sönder inte behöver vara utbytbara, för utbytbarheten kommer med andra nackdelar som det kan glappa, göra komponenten klumpigare etc.

Dock håller dagens laptops på att bli riktigt dåliga. Det känns som de inte längre är gjort för nördar utan folk som inte tänker uppgradera ett skit och köra med denna gamla dritt i hur många år som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Värst vad ett nordiskt tangentbord verkar dröja. Vi är ju trots allt tredje (?) störst i om Europa efter GB och DE. Någon som hört något?

Har de etablerat sig i någon annan del av Europa än? Vad jag förstått så hade de inte riktigt fått fotfäste här alls än (bryåkrati, logistik osv) men jobbade hårt på att få till det.

Visa signatur

Tidigare nickad: "Samwell"

Permalänk
Medlem

Har via en bulvan i Tyskland beställt en FW13 AMD edition med nedanstående specs:

Det tyska tangentbordet är nog det som skiljer sig minst från det svenska. Man kan få det med blank ISO eller ANSI layout on man har sådana böjelser, men inget för mig. När jag fick min Amiga 500 för tusen år sedan så var den direktimporterad från Västtyskland, så jag tror jag kommer klara den layouten även den här gången. Samt att det är enkelt att byta när dom väl släpper en nordisk version av tangentbordet.

Jag beställde laptopen den 4 februari. Dagen efter fick jag ett mail om att dom skulle extragranska min beställning, det eftersom jag som betalare fanns i sverige, men leveransaddressen var tyskland.
En dag senare fick jag ett mail där beställningen var "godkänd", men dom gjorde det samtidigt väldigt klart att jag beställde från ett land som dom ännu inte officielt stödjer så kommer jag själv att få stå för eventuell returfrakt och dom skickar bara garantiutbyten till länder som finns med på deras lista. Det var nåt som jag visste redan innan, så ingen överraskning där.

Vad som dock överraskade mig var leveranstiden. Tre dagar från Taiwan till min mottagare i Tyskland, imponerande!

Nu väntar jag på att min tysk ska ta sig till sverige, det ska enligt planerna ske nästa helg, så uppdateringar följer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scuttle:

Nu väntar jag på att min tysk ska ta sig till sverige, det ska enligt planerna ske nästa helg, så uppdateringar följer...

Hur har det gått, har datorn kommit fram hel och ren?

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Öff, missade helt att uppdatera...

Anyhow... grejorna kom fram helt OK. Själva "byggandet" var en baggis, så om man kan spara 200 euro på att köpa DIY-versionen så ska man absolut göra det. Tog kanske max 10 minuter att skruva fast tangentbordsplattan, applicera RAM, SSD och lite sånt

Nu kör jag Linux på den, men installationen var i princip helt smärtfri, boota från USB var ett litet aber tills jag insåg att vissa av USB-portarna inte går att boota från.

Nu när det är "klar" så får jag säga att det är en otroligt smidig maskin. Den känns "premium", får ingen känsla av att man gjort avkall på några grejor för att få datorn modulär.

Nu köpte jag den med tyskt tangentbord, vilket kanske inte är helt optimalt, men räknar kallt med att kunna köpa ett svensk tangentbort "snart" och enkelt byta ut det.

Jag införskaffade ett gäng vinylklistermärken från keyoverlay.com, dom funkar... OK, ser inte helt hundra ut, men får gå tills dom bestämmer sig att skeppa till Sverige.

Så... A+, would buy again är väl kontentan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är av åsikten att saker som i princip aldrig går sönder inte behöver vara utbytbara

Aldrig hört talas om uppgradering av komponenter? Sedan vet jag inte om jag nånsin har sett hårdvara som har oändligt liv och aldrig någonsin går sönder. Låter som en fantasi i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Aldrig hört talas om uppgradering av komponenter? Sedan vet jag inte om jag nånsin har sett hårdvara som har oändligt liv och aldrig någonsin går sönder. Låter som en fantasi i mina öron.

Googla upp Framework då. De är uppgraderingsbara både med GPU (16 modellen tror jag?), CPU, MOBO, RAM, SSD, expansionsplatser såsom USB eller extra lagring, tangentbord, numpad, bildskärm (primärt byte), etc.

Kommer de hit med rimligt pris så kan jag tänka mig att köpa en men de är ju ungefär 50% dyrare än konkurrenterna för samma prestanda. Dock med möjlighet att uppgradera eftersom vilket ger ett lägre pris på lång tid.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Googla upp Framework då. De är uppgraderingsbara både med GPU (16 modellen tror jag?), CPU, MOBO, RAM, SSD, expansionsplatser såsom USB eller extra lagring, tangentbord, numpad, bildskärm (primärt byte), etc.

Well, när man uppgraderar så är det hela moderkakan, inklusive CPU. Man kan inte uppgradera bara CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam:

Vad jag förstått så hade de inte riktigt fått fotfäste här alls än (bryåkrati, logistik osv) men jobbade hårt på att få till det.

Ingen av faktorerna logistik, byråkrati och språk är att underskatta. Bland annat ska man registrera sig som producent (även om man bara importerar) både för elektronik och batterier om man säljer en pryl som har bägge. I vart och ett av samtliga EU-länder.

Skrivet av Scuttle:

Well, när man uppgraderar så är det hela moderkakan, inklusive CPU. Man kan inte uppgradera bara CPU.

Poängen är väl att man kan behålla både chassi och skärm, vilket bör minska kostnad och miljöpåverkan avsevärt. Skärmar på laptop är ju i allmänhet kvar på runt 1080p och samma kvalitet som de var för 15 år sedan när man gick till den upplösningen. Högre upplösningar kommer antagligen vara ännu längre (Framework har 2256x1504 på 13" och 2560x1600 på 16").

Tyvärr har ju en viss tillverkare av operativsystem bestämt sig för att göra datorer omoderna i förtid, så uppgradering är mer vettigt än någonsin.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är av åsikten att saker som i princip aldrig går sönder inte behöver vara utbytbara

Grejen är som sagt att inte behöva byta ut saker som fortfarande fungerar samtidigt som man kan byta det som är omodernt.

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Aldrig hört talas om uppgradering av komponenter? Sedan vet jag inte om jag nånsin har sett hårdvara som har oändligt liv och aldrig någonsin går sönder. Låter som en fantasi i mina öron.

Viss utbarhet leder i praktiken till mer problem. Jag har nu i helgen fixat databoxen på en grävmaskin. Där komponenter inne i databoxen var utbytbara och nu hade börjat glappa. Hade de varit fastlödda hade det aldrig skett.

I en laptop är det främst ssd, ram och batteri som man behöver byta ut för bättre saker. Resten kan gå sönder, extremt lätt moduläritet kan dock leda till att de ofta går sönder än att allt bara är ihoplimmat och man får byta hela delen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Viss utbarhet leder i praktiken till mer problem. Jag har nu i helgen fixat databoxen på en grävmaskin. Där komponenter inne i databoxen var utbytbara och nu hade börjat glappa. Hade de varit fastlödda hade det aldrig skett.

I en laptop är det främst ssd, ram och batteri som man behöver byta ut för bättre saker. Resten kan gå sönder, extremt lätt moduläritet kan dock leda till att de ofta går sönder än att allt bara är ihoplimmat och man får byta hela delen.

Framework gör ingenting som alla andra laptop-tillverkare inte har gjort innan i olika utsträckning. Det enda som skiljer är att deras laptopar är gjorda för att kunna uppgraderas/repareras lätt.

Vad finns det för anledning att limma fast batteriet i chassit annat än att försvåra reparationer och uppmuntra konsumenter att slänga laptopen och köpa en ny?

Vad finns det för anledning att inte sälja en ny skäm till din laptop annat än att försvåra reparationer och uppmuntra konsumenter att slänga laptopen och köpa en ny?

Det finns ingen anledning till att t.ex Apple inte skulle kunna konstruera en likadan, förmodligen bättre, laptop än Framework och göra den minst lika reparations- och uppgraderingsbar.

Men dom vill inte. Dom vill att du köper en ny dator när din undulat bitit sönder en tangent på tangentbordet...