Permalänk
Medlem

Spela på en skärm för "creatives"?

Hej!

Det har blivit dags att byta ut min gamla HP ProDesk som börjar gå på knäna med sin i5-6500T/Intel HD Graphics 530-CPU. Mina döttrar spelar spel av typ Roblox, Minecraft, The Sims och Skyrim och själv skulle jag gärna kunna ägna mig åt moddar i Dark Souls, Elden Ring och liknande, vilket förstås ett rimligt grafikkort löser. Det potentiella problemet är att jag har en Dell U3223QE som jag älskar för jobb och allt annat som datorn används till och inte plats för ytterligare en skärm i dagsläget.

Har nån erfarenhet att spela på en liknande skärm och hur katastrofalt resultatet kan tänkas bli? Jag testade att koppla upp PS5:an mot den och tyckte det kändes som vanligt att spela (jämfört med teven) och hade inte några problem när jag satt ned utsignalen till 1440p, 1080p eller ens 720p. Den lilla skillnad jag tyckte mig kunna se, bryr jag mig inte om när jag spelar, men frågan är om jag bara trodde att jag lyckats ändra utsignalen, men egentligen fortfarande körde i 4k. Borde skillnaden vara stor och kan jag förvänta mig att ett modernt grafikkort uppför sig på samma sätt som PS5:an?

Tacksam för input!

Permalänk
Medlem

Klart det fungerar att spela på den. Bara för det inte är en Gaming skärm betyder det inte att det inte går bra att spela. Fram till bara några år sedan var 60hz standard och på konsol är det fortfarande det.

Du bör köra PS5 i 4k. Finns ingen anledning att köra mindre för spelen renderas ändå i 4k eller den upplösning de är i och skalar ner sig. Har du 4k skärm ska du köra i 4k.

Du bör inte ha problem att spela i 1080p med datorn dock. Kolla vad för grafikkort du kan få
Plats med i burken och som du har tillräckligt med ström för bara innan du väljer något. Intel 6500 är inte så bra idag men bör fungera till lättare spel utan problem. De du nämnde är inte så krävande. Ska du köpa nytt skulle jag rekommendera RX 6600 som mest prisvärt. Finns ingen mening köpa allt för dyrt med den processorn.

Har du inte PCIE ström så kan du inte ha något bättre än RTX 3050 6GB. Det är bästa kortet som inte kräver extra PCIE strömkabel. Alternativt titta på begagnade 1650. Även gammalt 750ti som du kan hitta för ett par hundringar begagnat skulle vara stor förbättran mot inbyggda grafiken även om det är gammalt idag och inte räcker till spel från senaste 5 åren.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Jag skrev nog lite rörigt, tror jag. Det jag menade med PS5-upplösningarna var mina tester mot skärmen där jag (tror jag) satte ned utsignalen för att se hur jag uppfattade spelandet. I mina ögon var skillnaderna så små att jag känner mig lite osäker på om jag faktiskt satte om den, eller om jag ändå körde 4k, trots att menyn uttryckligen visade de lägre upplösningarna. Jag hade förväntat mig betydligt större skillnad mellan 1440p- och 4k-utsignalerna, men uppskalningen i en modern skärm kanske är så bra tillsammans med min något åldrade och okräsna ögon? Såg inte heller nåt problem med 60 Hz, men det kanske bara är gammal vana från spelandet mot teven.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan 1440p och 4k är inte enorm men 720p borde vara suddigt om det verkligen var 720p.

Ska du spela på datorn kan du dock gott spela i 1080p utan att det ser allt för illa ut. Skala upp till 4k med tex DLSS skulle såklart bli bättre men beror på hur kraftfullt grafikkort du tänkt dig.

Spel som minecraft tex lär kunna köra 4k till och med på ett billigt kort för det är så lättdrivet.

Skärmen du har är betydligt bättre än en LCD från 00talet och man kunde spela då.

Ska man vara seriös gamer vill man såklart ha bästa skärmen för det men den där lär inte vara sämre än att spela på en 4k TV. Dessutom med äldre dator som du har blir det svårt att driva spelen i mer än 60hz.

Men som sagt kolla vad du kan ha för grafikkort i den som passar. Det brukar vara största problem när man har en gammal kontorsdator att de inte har plats eller strömkabel för grafikkort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, mycket uppskattat!