Källkritik på sociala medier svårt för äldre svenskar

Permalänk
Melding Plague

Källkritik på sociala medier svårt för äldre svenskar

Det finns stora skillnader i hur källkritiska olika åldersgrupper är på sociala medier.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde den här bilden helt själv, så den måste vara sann!

Permalänk
Medlem

Jag är extremt skeptisk till det mesta jag läser, om jag inte råkar vara inne på Wikipedia.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Hedersmedlem

Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag är extremt skeptisk till det mesta jag läser, om jag inte råkar vara inne på Wikipedia.

Tänk på att Wikipedia inte är en källa. (-Fröken i skolan)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Studien visar även att äldre personer har det generellt svårast för att avgöra vad som är sant eller falskt på nätet. Undersökningen lyfter hur unga människor är bättre på att avgöra vad som är sant eller falskt, samt att unga lär sig vara källkritiska redan i tidig ålder.

Nej, det artikeln visar är att äldre personer i högre utsträckning säger att de tycker att det är svårt, inte att de har svårast att avgöra det.

Det handlar trots allt om en självskattning, och det i kombination med att man sällan vet om hur dålig man är på något förrän man har ganska mycket erfarenhet öppnar för andra möjligheter till varför man har olika syn på hur bra man är på något.

Artikeln tar t.o.m. upp exakt detta:

"Det finns även åldersrelaterade skillnader när det kommer till hur lätt eller svårt svenska internetanvändare tycker det är att avgöra sanningshalten i det som skrivs om aktuella nyheter. Äldre tycker generellt att det är svårare att avgöra vad som är sant och falskt.

En förklaring kan vara att unga delvis överskattar sin egen förmåga till källkritik. Men det kan också bero på att unga har fått med sig mer kunskaper om digital källkritik under sin uppväxt och i skolan, vilket många äldre inte fått samma möjligheter till."

Personligen tror jag att det är lite ur kolumn A och lite ur kolumn B, mycket svårt att bedöma hur mycket A respektive B.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ju ointressantare det är, desto svårare blir det.
Äldre är nog visa nog att inse att det mesta är inte svart eller vitt (sant eller falskt) utan ligger i en gråzon.
Studien har för många variabler för att man ska kunna göra en slutsats.

Jag är således extremt källkritisk iaf till den här studien.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur många som anser sig duktiga på källkritik litar rejält på SVT/SR? Eller Aftonbladet?

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Allt är lögn

Det är vad jag antar tills jag har fått det bekräftat via flera olika källor.
Därför jag också har lite svårt för att folk blir kränkta osv på nätet.
Det är ju något som ett pucko har skrivit på nätet? det är HELT irrelevant och värdelöst!
Man kan ju inte ta något från sociala medier på det minsta lilla allvar.
Palla bry sig om den dyngan folk kräker ur sig - det är underhållning, inget annat.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag är extremt skeptisk till det mesta jag läser, om jag inte råkar vara inne på Wikipedia.

Vem som helst mer eller mindre kan ju gå in o redigera en artikel på wikipedia? Så jag skulle nog ta även den sidan med en nypa salt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att tro sig ha bra källkritik och att faktiskt ha bra källkritik är två olika saker. Yngre åldrar tror sig ha bra källkritik, då källan är tiktok, så det måste ju vara sant!

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk

Jag vet flera äldre som kopierar texter i deras inflöde och lägger ut det som de själva har skrivet det, om någon källa finns så måste den absolut borttagas. Det är superviktigt att inte avslöja källan var de har fått sin information ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag är extremt skeptisk till det mesta jag läser, om jag inte råkar vara inne på Wikipedia.

Där bör man också vara skeptisk... Framförallt när det handlar om kändisar och politik.

Skrivet av immutable:

Vem som helst mer eller mindre kan ju gå in o redigera en artikel på wikipedia? Så jag skulle nog ta även den sidan med en nypa salt.

Det är lite mer komplicerat än så, men moderatorer där har såklart också bias och olika personer har hand om olika sidor, olika sidor håller olika nivå av kvalitet och "opartiskhet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tänk på att Wikipedia inte är en källa. (-Fröken i skolan)

Skrivet av dlq84:

Där bör man också vara skeptisk... Framförallt när det handlar om kändisar och politik.

De må vara hänt, jag tenderar att ändå lita relativt mycket på Wikipedia.
Om jag antar allt är falskt går det ju inte heller att lita på inehåll i mat, äta ute på restauranger eller dricka vattnet i kranen etc.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Musikälskare

Jag börjar mer och mer tro på "Dead Internet theory" så har svårt att ta något på allvar

https://en.wikipedia.org/wiki/Dead_Internet_theory

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Inte bara äldre, jag tror nog att de flesta är för lata för att vara källkritiska.

Permalänk
Medlem

Tycker denna artikel från Agnes Wold stämmer överens väldigt bra när det kommer till studier om någonting. https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/halsoskracken-...

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

Tycker denna artikel från Agnes Wold stämmer överens väldigt bra när det kommer till studier om någonting. https://www.expressen.se/kronikorer/agnes-wold/halsoskracken-...

På samma tema kan jag även rekommendera https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vem som helst mer eller mindre kan ju gå in o redigera en artikel på wikipedia? Så jag skulle nog ta även den sidan med en nypa salt.

Du kan ju försöka redigera en artikel om något "hett" ämne eller liknande Det lär försvinna på två sekunder..

Det är inget fel på Wikipedia när det gäller källor - om du faktiskt använder det på rätt sätt.
Allt ska byggas upp med källhänvisning som du finner längst ner i artikeln.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket den går att klocka med flytande kväve.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Du kan ju försöka redigera en artikel om något "hett" ämne eller liknande Det lär försvinna på två sekunder..

Det är inget fel på Wikipedia när det gäller källor - om du faktiskt använder det på rätt sätt.
Allt ska byggas upp med källhänvisning som du finner längst ner i artikeln.

Wikipedias medgrundaren Larry Langer har inte exakt samma åsikt som dig.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9793263/Nobody-trust...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dyluck:

Wikipedias medgrundaren Larry Langer har inte exakt samma åsikt som dig.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9793263/Nobody-trust...

Vad menar du? Att information uteblivs i artikeln på Wikipedia?

Använder du Wikipedia på rätt sätt, kommer du alltså hänvisa till de källor som artikeln i sig grundar sig på. Du dyker vidare genom källhänvisningarna och bildar din egen uppfattning. Artikeln är mer eller mindre en sammanfattning av ett gäng källhänvisningar - något som underlättar enormt när du ska söka reda på information.

Hänvisa inte till Wikipedia - hänvisa till källan för påståendet (som du läst i artikeln på just Wikipedia) istället.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig precis ett italienskt uttryck.
"Se non è vero, è ben trovato"

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad de menar, och då har jag ändå läst inte bara rubriken utan nästan hela ingressen!

Men, allvarligt talat, det här kommer att bli ett växande problem. Vi kommer att översållas med AI-hjälp-genererade fake news och det kommer inte att vara helt lätt att exempelvis på bussen se att Elon Musks röst inte 100% (men nästan) matchar munnens rörelser när han kommer med det ena dumma uttalandet efter det andra - varav några sanna, några halv...konstiga, och några 100% förfalskning. Tiktok, Facebook Reels, etc, kommer att drälla av sådant inför diverse val, osv. Spännande framtid.

Vi kommer att behöva AI för att avgöra om vi blir lurade av AI. Kommer att finnas som tillägg i browsern och rödmarkerar känt ljug och gulmarkerar misstänkt ljug.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Står inte källkritiken i relation till skribentens intressen?

All information har alltid en relation till den som skriver den. Oavsett om det är en ekonomisk vinning eller vinning på annat socialt / trovärdigt sätt.

Ta bara en sådan enkel sak som meddelande om att det pågår ett bedrägeri på ditt bankkonto.

Har banken någon anledning att egentligen informera dig? Står det något i ditt avtal om att dom kontaktar dig?
Varför skulle banken be dig om inloggningsuppgifter för att hindra överföringen, då dom kan sköta allt annat tekniskt utan ditt medgivande?
Det är deras datorer, varför skulle kunder behöva signera något som deras säkerhetsavdelning är bemyndigade att göra?

I reklam får man inte ha falsk marknadsföring eller ljuga om produkters utseende / funktion. Marknadsför du chokladbollar får dom inte vara platta helt enkelt. Ändå så känner man sig lurad av reklam. Just för att man inte tittar kritiskt på dold eller snarare avsaknaden av information.

Köper du en färdig dator så marknadsförs den som en maskin med uppgifter som köpare oftast tittar på först, dvs CPU / GPU / SSD (SATA / M.2) etc. Men det är sällan du ser vilket BIOS, chipset, nätagg etc om det inte finns något som sticker ut som skulle vara fördelaktigt för att förbättra (till säljarens fördel) marknadsföringen.

Vattenfalls marknadsföring av ett fossilfritt samhälle som dom arbetar för vad innebär det egentligen? Att dom byter ut utrustning som minskar fossilen? Eller att dom står med skyltar och och skrikande kräver att regeringen gör något? Hur stort område pratar dom om? Gatan man bor på? Sverige? Europa? Planeten?

Finns många sätt att källkritiskt kontrollera information. Kommer informationen från samma ställe eller är den oberoende kontrollerad från flera källor som, visserligen kan ha fått det från samma ursprung, men ändå inte pekar linjärt på varandra? Som att Aftonbladet säger att dom fått uppgifter från TV4 som fått det från DN som fått det från SVT som fått det som pressmeddelande från USA.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dyluck:

Wikipedias medgrundaren Larry Langer har inte exakt samma åsikt som dig.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-9793263/Nobody-trust...

Nog fan är Wikipedia en mer pålitlig källa än Daily Mail.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nog fan är Wikipedia en mer pålitlig källa än Daily Mail.

Är det sant eller har du läst det på Wikipedia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Jag är extremt skeptisk till det mesta jag läser, om jag inte råkar vara inne på Wikipedia.

Jag är böjd att hålla med.

Allt som står på Wikipedia är givetvis inte sant, särskilt när det gäller obskyra ämnen, men generellt klassar jag Wikipediainnehåll högre än mycket annat.

Man bör för övrigt försöka låta bli att falla i fällan att tro att INGENTING är sant (vilket bland annat är en väldigt vanlig destabiliseringstaktik som ett visst gigantiskt land österut länge har sysslat med).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Nog fan är Wikipedia en mer pålitlig källa än Daily Mail.

Definitivt tveklöst absolut ja. Daily Mail är ett dåligt skämt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Definitivt tveklöst absolut ja. Daily Mail är ett dåligt skämt.

Mycket möjligt. Men tveksam till att de skulle felcitera Wikiepediagrundaren. Det han säger i artikeln har han garanterat sagt och det han säger stämmer ju.