Permalänk
Medlem

Ny dator eller uppgradera

Tjenare,

Jag köpte precis 49" G9 OLED skärmen från Samsung under rean, försökte få igång 240hz på skärmen men lärde mig snabbt att mitt 1080 inte räcker till. Tydligen är det någon funktion i 20-serien som behövs.

Har denna rigg sedan ca 6år;
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/stationara-dator...
Enbart uppgraderat till 16gig ram och lite större ssd.
En polare ville bli av med den annars hade jag inte köpt riktigt de komponenterna. Men här är vi och jag klagar inte.

Den fungerar rätt fint, spelar mest cs2/dota.

Men, jag har inte lagt så mycket på en fet rigg senaste 10 åren och känner att jag kan köpa något rätt stabilt, en budget på 20-30k hade funkat. Dock vill jag såklart ha prisvärdhet, hållbarhet etc, behöver inte ha de absolut bästa av det bästa, RGB, vattenkylning (om de inte är värdare såklart), eller annat flashigt.

Insåg att jag kanske kan uppgradera datorn med ett nytt grafikkort, hålla ungefär samma prestanda men få ut mer av skärmen. Drar mig lite för att gå den vägen då datorn i sig är rätt gammal, även om den fungerar fint fortfarande, tror processorn skulle bottlenecka mig ändå, vet inte vad som passar i datorn, chassit suger pung i termer av luftflöden och kan inte byta (enkelt) pga hur datorn är uppbyggd, tankar kring det?

Ett + är att sambon kan ta över min dator och få sig en helt OK uppgradering, om jag köper en ny.

Jag har aldrig haft AMD/Radeon, enbart intel och nvidia sen jag började bygga själv för ca 20 år sedan. Förstått att AMD och Radeon gått upp sig och t om kan vara prisvärdare i många hänseenden. Inte hållt mig särskilt uppdaterad dock då jag fick den senaste riggen i knät, och är i övrigt inte supernördig. Inte mer än lite lätt modding, overclocking etc men det var några år sen jag slutade bry mig om det. Datorn har presterat tillräckligt.

Jag kommer dock läsa på en del innan köp och jämföra, men jag tänker att det är värt att börja här!

Vad skulle ni rekommendera utefter ^?

Tack tack mycket uppskattat att få era tankar och idéer :)!

Permalänk
Viking
Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Såg liknande i en annan tråd, det är detta som gäller just nu? Kan ändå tänka mig att uppa budgeten lite om det är värt!

Permalänk
Viking
Skrivet av Celahir:

Såg liknande i en annan tråd, det är detta som gäller just nu? Kan ändå tänka mig att uppa budgeten lite om det är värt!

Utgå från det och välj grafikkort utifrån prestanda och pris. 7900 XT är bland de bästa, men du kan själv jämföra grafikkort här (skrolla ner till 4k):
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
Edit: Men köper du ett NVidia så behöver nätaggregatet bytas då det saknar nya 12VHPWR-kabeln.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Utgå från det och välj grafikkort utifrån prestanda och pris. 7900 XT är bland de bästa, men du kan själv jämföra grafikkort här (skrolla ner till 4k):
https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...
Edit: Men köper du ett NVidia så behöver nätaggregatet bytas då det saknar nya 12VHPWR-kabeln.

Ouff, känns ju ganska givet. Vafan trodde jag skulle behöva betala mer. Grafikkortet är ju garanterat tillräckligt bra, resterande delar ser också ut att vara bra nog.

Hepp, behövde kanske inte efterforska lika mycket idag som förr, valen ser ganska så givna ut. Iallafall processor och grafikkort.

Tackar och bockar

Permalänk
Viking
Skrivet av Celahir:

Ouff, känns ju ganska givet. Vafan trodde jag skulle behöva betala mer. Grafikkortet är ju garanterat tillräckligt bra, resterande delar ser också ut att vara bra nog.

Hepp, behövde kanske inte efterforska lika mycket idag som förr, valen ser ganska så givna ut. Iallafall processor och grafikkort.

Tackar och bockar

Nu vet jag inte om du tänkt bygga den själv eller inte. Men en färdigbyggd hos t.ex. Inet blir ju lite dyrare.

Nästa steg i grafikkort är nog annars 7900 XTX som är ca 14% bättre för 3000kr extra:
https://www.inet.se/produkt/5413163/asus-radeon-rx-7900-xtx-2...
Men det kanske inte är värt priset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det här bygget är bara ca 6 % dyrare än Donnertstals och enligt TechPowerUp är 7900 XTX nästan 19 % snabbare än 7900 XT i 4K så det är nog värt pengarna.

96,1 / 81 = 1,18641975309.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här bygget är bara ca 6 % dyrare än Donnertstals och enligt TechPowerUp är 7900 XTX nästan 19 % snabbare än 7900 XT i 4K så det är nog värt pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/OTTks.png

96,1 / 81 = 1,18641975309.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Ganska mycket som ändrats i den builden, kan jag bara byta grafikkort från den förra builden? Eller passar dessa delar bättre på något sätt?
Lite är väl såklart preferens men någon annan anledning till att du valt dessa delar?

Tack för input!

EDIT:
Vattenkylare i första builden, jag har tänkt att bygga själv och aldrig använt vattenkylning. Spontant hade jag kunnat ge mig på det, dock kommer jag leva med skräcken att något går sönder och pajjar datorn. Händer kanske inte särskilt ofta, men trist om jag tänkt ha datorn som den är i x antal år, har den 5år på nacken så vet man ju aldrig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här bygget är bara ca 6 % dyrare än Donnertstals och enligt TechPowerUp är 7900 XTX nästan 19 % snabbare än 7900 XT i 4K så det är nog värt pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/OTTks.png

96,1 / 81 = 1,18641975309.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Det är klart det blir bättre prestanda när du ständigt slaktar kundvagnar och ersätter med
billigare skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det är klart det blir bättre prestanda när du ständigt slaktar kundvagnar och ersätter med
billigare skit.

Dyrare är inte alltid bättre vet du. Vad är det du tycker är så dåligt i mitt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Dyrare är inte alltid bättre vet du. Vad är det du tycker är så dåligt i mitt bygge?

Det du gör jämt och ständigt.
Lite bättre GPU till priset av
ett budget chassi, billigare mATX moderkort, någon udda PSU.

När du jämför med Donnerstal så jämför du äpplen med päron.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag kan slänga in ett "max-bygge", dvs. välj inte dyrare grafikkort än detta (som nämnts redan räcker 7900XT gott för 32:9 1440p).

Men annars, prisvärt stabilt chassi, moderkort med PCIE 5 på GPU (för framtida grafikkort), optimal RAM hastighet, stabil SSD, samt nätaggregat med 12VHPWR. Mest prisvärda luftkylaren räcker fint för 7800X3D.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Det du gör jämt och ständigt.
Lite bättre GPU till priset av
ett budget chassi, billigare mATX moderkort, någon udda PSU.

När du jämför med Donnerstal så jämför du äpplen med päron.

Chassit jag valt har förmodligen bättre luftflöde än Corsair-chassit med tanke på en klart bättre fläktuppsättning.

PSU:n jag valt är är riktigt prisvärd med tio års garanti och riktigt låg ljudnivå enligt Cybernetics bland annat.

Moderkortet är väl inte det bästa men kommer duga bra för den strömsnåla CPU:n 7800X3D om man inte behöver några extra funktioner på dyrare moderkort.

Tycker du bör kolla upp grejer innan du så skarpt kritiserar andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Chassit jag valt har förmodligen bättre luftflöde än Corsair-chassit med tanke på en klart bättre fläktuppsättning.

PSU:n jag valt är är riktigt prisvärd med tio års garanti och riktigt låg ljudnivå enligt Cybernetics bland annat.

Moderkortet är väl inte det bästa men kommer duga bra för den strömsnåla CPU:n 7800X3D om man inte behöver några extra funktioner på dyrare moderkort.

Tycker du bör kolla upp grejer innan du så skarpt kritiserar andra.

Tycker du skall bygga med ett sånt chassi du väljer till ett bygge med 30k budget
Inte ens 2% av budgeten slår du till med.
Antagligen sitter du med en HP-dator och dagdrömmer..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Tycker du skall bygga med ett sånt chassi du väljer till ett bygge med 30k budget
Inte ens 2% av budgeten slår du till med.
Antagligen sitter du med en HP-dator och dagdrömmer..

Förstår att det är lättare med personangrepp och att kalla saker för billig skit än att faktiskt backa upp sina argument med fakta.

Permalänk

Ibland undrar man om Alastor Moody är anställd av AMD för att astroturfa AMD-produkter. Konto skapat några månader sen och är i varje tråd med samma kundvagn.

Permalänk
Viking
Skrivet av Alastor Moody:

Chassit jag valt har förmodligen bättre luftflöde än Corsair-chassit med tanke på en klart bättre fläktuppsättning.

Vet inte om man kan kalla det för bättre fläktuppsättning. Det går inte att ändra färg på dem, så gillar man inte regnbågar så lär man bli missnöjd. Sen är det med största sannolikhet billiga fläktar som inte är särskilt tysta.
Chassit har inte heller något dammfilter, så inte konstigt om det har bättre luftflöde.

Personligen hade jag aldrig köpt ett sådant chassi med en budget på över 10k. Men vi är alla olika.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alastor Moody:

Det här bygget är bara ca 6 % dyrare än Donnertstals och enligt TechPowerUp är 7900 XTX nästan 19 % snabbare än 7900 XT i 4K så det är nog värt pengarna.

https://komponentkoll.se/bild/OTTks.png

96,1 / 81 = 1,18641975309.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-4080-su...

Jämförde lite och något jag gillar med mitt chassi just nu är USB på framsidan. Förstår inte riktigt vad problemet med ditt val av nätagg är då de har högre W och trevliga recensioner. Hittar heller ingen som egentligen fördömmer mATX så som i denna tråden, uppskattar din input

Skrivet av Snusious:

Tänkte jag kan slänga in ett "max-bygge", dvs. välj inte dyrare grafikkort än detta (som nämnts redan räcker 7900XT gott för 32:9 1440p).
https://komponentkoll.se/bild/sVstK.png

Men annars, prisvärt stabilt chassi, moderkort med PCIE 5 på GPU (för framtida grafikkort), optimal RAM hastighet, stabil SSD, samt nätaggregat med 12VHPWR. Mest prisvärda luftkylaren räcker fint för 7800X3D.

4080 super ser fint ut, ändå en relativ stabil uppgradering från 7900XT men kostar mer än 7900XTX och är enligt tester inte bättre? Är det bara personlig preferens som gör att 4080 super hamnar före 7900 XTX i din build?
Vad gör det värt att lägga 700 extra på modekortet jämfört med ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI som Donnerstal har i sin build? Enbart framtida grafikuppgraderingar? (Tveksamt att jag någonsin kommer uppgradera grafikkortet, å andra sidan kanske jag hade gjort det till min nuvarande rigg om resterande delar var bra. Men om 5-6år så är 7800X3D processorn också 5-6år äldre hehe..)

Sen har jag gärna USB-uttag fram på chassit, denna har nog inte det? Dock läste jag att Corsair 4000D Airflow kan behöva kompletteras med fläktar, även Phantek då den inte har bakre fläkt?
Köper hellre något med USB fram och som inte behöver kompletteras med ytterligare fläktar, alternativt att jag vet vad jag ska komplettera med från start så att jag inte får samma problem som med min nuvarande rigg, att jag märkte det ganska sent in i användandet.

Tusen tack för all input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celahir:

4080 super ser fint ut, ändå en relativ stabil uppgradering från 7900XT men kostar mer än 7900XTX och är enligt tester inte bättre? Är det bara personlig preferens som gör att 4080 super hamnar före 7900 XTX i din build?
Vad gör det värt att lägga 700 extra på modekortet jämfört med ASUS TUF GAMING B650-PLUS WIFI som Donnerstal har i sin build? Enbart framtida grafikuppgraderingar? (Tveksamt att jag någonsin kommer uppgradera grafikkortet, å andra sidan kanske jag hade gjort det till min nuvarande rigg om resterande delar var bra. Men om 5-6år så är 7800X3D processorn också 5-6år äldre hehe..)

Sen har jag gärna USB-uttag fram på chassit, denna har nog inte det? Dock läste jag att Corsair 4000D Airflow kan behöva kompletteras med fläktar, även Phantek då den inte har bakre fläkt?
Köper hellre något med USB fram och som inte behöver kompletteras med ytterligare fläktar, alternativt att jag vet vad jag ska komplettera med från start så att jag inte får samma problem som med min nuvarande rigg, att jag märkte det ganska sent in i användandet.

Tusen tack för all input!

Det var bara för att visa vad ett bygge med det dyraste kortet (bortsett 4090) hade blivit. Personlig preferens hade nog varit ett 4070 Ti Super för en 5120x1440 skärm, gaming-mässigt då RT börjar bli vanligare i single player spel men sen behöver jag nVidia för andra arbeten också. Kör man dock endast Dota/CS så ger AMD mer för pengarna och då de inte är så grafiskt krävande räcker ett 7900 XT långt. Välj utefter behov :).
Som du är inne på handlar det främst om att få PCIe5 på GPU spåret och om man ändå har 20-30k som budget är de 700 kr extra inte mycket. Ja om 5-6 år slänger man på sista X3D processorn på AM5, nytt grafikkort som troligtvis kör över PCIe5 då och så har man en burk för några år till. Det (förhoppningsvis väldigt) långa stödet är det fina med AM5 :).

Där är två USB 3 kontakter på framsidan, menar du att du vill ha USB C?
Ska man komplettera är det en 120 mm fläkt för 70 kr att sätta back då.

Kan slänga in ett 4070 Ti Super (för att matcha 7900 XT priset mer) men framförallt ett annat Phanteks chassi (ingen preferens, bara bra pris på dem just nu) som har en USB A och en USB C i fronten. Sen med en extra fläkt att ha där bak. Detta chassit är lite kompaktare.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Finns ett 4070 Ti Super för 8500 kr på Amazon nu (säljs och skickas av Amazon). Kunde själv inte låta bli ens.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.