Microsoft patenterar teknik för bättre ray tracing-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Microsoft patenterar teknik för bättre ray tracing-prestanda

Ett nytt patent publicerat av Microsoft ämnar öka grafikprestanda när ray tracing används.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

+ Bra om det kommer teknik som förbättrar prestandan utan större kvalitetsförluster.

- Mindre bra om det är bundet till Windows.

Permalänk
Medlem

Låter som ganska lågt hängande frukt att anpassa upplösning med avstånd, intressant om inte Nvidia tänkt på liknande saker

Detta är väl ganska likt VRS eller tesselering som också anpassar detaljerna baserat på hur mycket det påverkar upplevelsen

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på direct Storage och alla Direct X 12 utlovande.. 1-2 spel räknas inte.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som ganska lågt hängande frukt att anpassa upplösning med avstånd, intressant om inte Nvidia tänkt på liknande saker

Detta är väl ganska likt VRS eller tesselering som också anpassar detaljerna baserat på hur mycket det påverkar upplevelsen

Är inte typiskt dessa tekniker implementerade i grafikmotorn? Hade känts rätt märkligt om drivrutiner började manipulera geometrier i ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Är inte typiskt dessa tekniker implementerade i grafikmotorn? Hade känts rätt märkligt om drivrutiner började manipulera geometrier i ett spel.

Man kan fortfarande ha APIer för det i Directx och Vulkan o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Man kan fortfarande ha APIer för det i Directx och Vulkan o.s.v.

Sure, men vad har det med Nvidia att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som ganska lågt hängande frukt att anpassa upplösning med avstånd

Faktiskt så lågt hängande frukt, att det är förvånande att det går att patentera.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Sötast

Patent.... så öppet och bidragande av dem!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Sure, men vad har det med Nvidia att göra?

Nvidia (och andra GPU-tillverkare) är med i arbetsgruppen som skriver Vulkan-specifikationer (Khronos group) och sammarbetar såklart också med Microsoft runt Dx, det är inget MS utvecklar i isolation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Väntar fortfarande på direct Storage och alla Direct X 12 utlovande.. 1-2 spel räknas inte.

Har inte det redan släppts?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Har inte det redan släppts?

jo, men långt ifrån normaliserats.. typ 2 spel har Direct Storage på PC, DirectX 12 gör tvärtemot det de lovade..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Nvidia (och andra GPU-tillverkare) är med i arbetsgruppen som skriver Vulkan-specifikationer (Khronos group) och sammarbetar såklart också med Microsoft runt Dx, det är inget MS utvecklar i isolation.

Om där är flera aktörer som arbetet fram tekniken som nu MS tagit patent på, då kommer frågan: Hur kunde dom ta patent på tekniken?

Övriga aktörer borde då ha reagerat på att deras arbete blivit låst in till en aktör.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Patent.... så öppet och bidragande av dem!

Det är ett normalt förfarande att man skyddar sina innovationer. Precis som man skyddar varumärken etc.
Mängder med både svenska och utländska privatpersoner och bolag ansöker om patent/varumärkes och designskydd varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

jo, men långt ifrån normaliserats.. typ 2 spel har Direct Storage på PC, DirectX 12 gör tvärtemot det de lovade..

Är det DirectX 12s fel att utvecklare inte använder direct storage? Eller Microsoft? Vad är det som vem lovat?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ett normalt förfarande att man skyddar sina innovationer. Precis som man skyddar varumärken etc.
Mängder med både svenska och utländska privatpersoner och bolag ansöker om patent/varumärkes och designskydd varje år.

Ett normalt förfarande i USA med mjukvarupatent ja.
Inte i Europa där vi INTE har mjukvarupatent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Låter som ganska lågt hängande frukt att anpassa upplösning med avstånd, intressant om inte Nvidia tänkt på liknande saker

Detta är väl ganska likt VRS eller tesselering som också anpassar detaljerna baserat på hur mycket det påverkar upplevelsen

Tesselering per definition anpassar ingenting även om man i praktiken ofta fade/mask:ar bort det på avstånd i pixel shadern. Men det gör man ju med allt idag, särskilt foliage.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det är fascinerande hur olika knep det finns för att optimera grafik.

Undrar hur det ser ut i framtiden tex DLSS 5.0 och ovanstående teknik (antar det kommer gå vägen). Det kommer säkert inte krävas lika mycket hårdvara samtidigt som även den blir kraftfullare och energisnålare (förhoppningsvis).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

jo, men långt ifrån normaliserats.. typ 2 spel har Direct Storage på PC, DirectX 12 gör tvärtemot det de lovade..

Det är väl inte Microsofts/directx fel? Det är ju tillgängligt för utvecklare att implementera.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Är det DirectX 12s fel att utvecklare inte använder direct storage? Eller Microsoft? Vad är det som vem lovat?

Så, vad ska vara annorlunda denna gång? Det är det jag är ute efter.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Så, vad ska vara annorlunda denna gång? Det är det jag är ute efter.

Är det annorlunda?

MS har släppt både DX12 och directstorage, precis som dom tidigare meddelat.

Nu är det upp till spelutvecklare att lägga in funktionerna i spel, det tar sin tid, något som är helt normalt!

Så, vad är så mycket annorlunda som du nu är ute efter? Nyfiken

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Är det annorlunda?

MS har släppt både DX12 och directstorage, precis som dom tidigare meddelat.

Nu är det upp till spelutvecklare att lägga in funktionerna i spel, det tar sin tid, något som är helt normalt!

Så, vad är så mycket annorlunda som du nu är ute efter? Nyfiken

Är det inte uppenbart vad jag är ute efter?

Exakt, vad MS gör är ointressant då spelutvecklarna går sina egna..eller menar väljer Unreal motorn 99% av fallen.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Är det inte uppenbart vad jag är ute efter?

Exakt, vad MS gör är ointressant då spelutvecklarna går sina egna..eller menar väljer Unreal motorn 99% av fallen.

Spel med full implementering av senaste DX12 och directstorage?
Där kan jag svara med "Det kommer aldrig att ske!".

Nu behövs nog en riktig källa som visar att Unreal motorn har 99% av spelmarknaden

Men fortfarande, vem har lovat vad?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bengt-Arne:

Spel med full implementering av senaste DX12 och directstorage?
Där kan jag svara med "Det kommer aldrig att ske!".

Nu behövs nog en riktig källa som visar att Unreal motorn har 99% av spelmarknaden

Men fortfarande, vem har lovat vad?

Så du säger inte att många AAA-spel ej använder sig av Unreal motorn? Nästan alla nya spel UT5-motorn.

Utlovande:
https://www.windowscentral.com/microsoft-unveils-directx-12-p...

Google är jätte enkelt att använda.

Ska jag lämna källa på alla artiklar jag läser ang detta skulle du få betala mig för det arbetet.. du får ju söka själv om du inte tror på mina ord.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bengt-Arne:

Spel med full implementering av senaste DX12 och directstorage?
Där kan jag svara med "Det kommer aldrig att ske!".

Nu behövs nog en riktig källa som visar att Unreal motorn har 99% av spelmarknaden

Men fortfarande, vem har lovat vad?

Skrivet av Pågenbröd:

Så du säger inte att många AAA-spel ej använder sig av Unreal motorn? Nästan alla nya spel UT5-motorn.

Utlovande:
https://www.windowscentral.com/microsoft-unveils-directx-12-p...

Google är jätte enkelt att använda.

Ska jag lämna källa på alla artiklar jag läser ang detta skulle du få betala mig för det arbetet.. du får ju söka själv om du inte tror på mina ord.

Tänkte precis säga det.. Sitter man inte på en egen motor likt Decima, Anvil eller motsvarande då är Unreal nästan uteslutande använt för AAA-produktion. Unity har fortfarande viss mån av populäritet bland indie och AA-studios, finns såklart andra motorer likt Godot också. Men övergripande är det Unreal som gäller.

Ett litet utdrag på en del av de studios som idag jobbar med UE5.

Sedan om man vill ha en överskådlig lista på titlar finns bland annat denna;
https://www.ign.com/games/feature/unreal-engine-5

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < R5 1400 | 16GB 3200 MT/s | RTX 2060 >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Så, vad ska vara annorlunda denna gång? Det är det jag är ute efter.

Optimering av prestanda vid RT är nog mycket mer intressant för spelutvecklare än vad det gäller att snabba upp inladdning av resurser.

Typ, hur snabbt man kan tanka bilen vs hur långt man kommer på en liter bensin.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Optimering av prestanda vid RT är nog mycket mer intressant för spelutvecklare än vad det gäller att snabba upp inladdning av resurser.

Typ, hur snabbt man kan tanka bilen vs hur långt man kommer på en liter bensin.

Jodå, det förstår jag.. men detta lovade MS också när DX11 lanserades, samma veva vid DX12.. de sade att dessa nya koder skulle avlasta cpuer något ofantligt.. boost FPS'en massivt och göra det enklare för spelet att ''prata'' med spelet direkt utan att behöva gå via processorn osv osv osv..

Vi ser precis tvärtom som MS sa att direct X 11-12 skulle göra.

Jag är inte optimistisk angående Microsofts påståenden.. tvärtom.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Så du säger inte att många AAA-spel ej använder sig av Unreal motorn? Nästan alla nya spel UT5-motorn.

Utlovande:
https://www.windowscentral.com/microsoft-unveils-directx-12-p...

Google är jätte enkelt att använda.

Ska jag lämna källa på alla artiklar jag läser ang detta skulle du få betala mig för det arbetet.. du får ju söka själv om du inte tror på mina ord.

Jag säger att det "inte" är 99%, inget annat. Var ju någon som påstod 99%.

Länken lovade ju bara att DX12 skulle komma med:

  • Improved power efficiency

  • Improved performance for mobile

  • Scalability and portability

Håller med att google är enkelt att använda, synd att många bara läser rubriken
I slutet av din länk så står det: "if you’re a game developer you can request early access to the DirectX 12 preview program."

Visst har MS levererat DX12 med ovan utlovade delar...

Motsatt så bör det nog betalas för källkritik

Tyvärr så säger ord en sak, fakta en annan.

---

Edit, appropå 99%:

Unreal Engine har 16.56% marknadsandel och 7 727 kunder i 10 länder.

Unity har 29.38% marknadsandel och 13 709 kunder i 10 länder.

Källa: https://6sense.com/tech/game-development/unity-vs-unrealengine

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!