Pinnad artikel om hur man skapar backuper?

Permalänk

Pinnad artikel om hur man skapar backuper?

Hej,
Jag upplever att man alldeles för ofta ser foruminlägg där folk helt i onödan förlorat viktig data och ber om tips för att återskapa den.

Skulle ”vi” - Sweclockers redaktion och dess medlemmar - som en samhällsnyttig insats kunna hjälpas åt att skapa en artikel med råd om backuper och få den pinnad så den inte kan missas?

Tänker i termer av insats kontra nytta (bra-bättre-bäst), vanliga programvaror för åtminstone Windows och macOS men gärna också öppna Unixalternativ, saker att tänka på när man väljer lagringsmedium (”låt inte en hårddisk ligga frånkopplad åratal i sträck, men ha inte heller bara en backupdisk som alltid är fysiskt inkopplad”).

Artikeln bör också ta upp skillnaden mellan synk och backup, samt mellan paritetslagring och backup.

Tycker bara så otroligt synd om dem som helt i onödan blir av med bilder på barnen eller sin doktorsavhandling eller vad det nu råkar vara som i efterhand är svårt att ersätta oavsett utlägg, men som hade kunnat finnas kvar om de hade lagt ut en tusenlapp och tio minuters arbete förra veckan.

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Hej,
Jag upplever att man alldeles för ofta ser foruminlägg där folk helt i onödan förlorat viktig data och ber om tips för att återskapa den.

Skulle ”vi” - Sweclockers redaktion och dess medlemmar - som en samhällsnyttig insats kunna hjälpas åt att skapa en artikel med råd om backuper och få den pinnad så den inte kan missas?

Tänker i termer av insats kontra nytta (bra-bättre-bäst), vanliga programvaror för åtminstone Windows och macOS men gärna också öppna Unixalternativ, saker att tänka på när man väljer lagringsmedium (”låt inte en hårddisk ligga frånkopplad åratal i sträck, men ha inte heller bara en backupdisk som alltid är fysiskt inkopplad”).

Artikeln bör också ta upp skillnaden mellan synk och backup, samt mellan paritetslagring och backup.

Tycker bara så otroligt synd om dem som helt i onödan blir av med bilder på barnen eller sin doktorsavhandling eller vad det nu råkar vara som i efterhand är svårt att ersätta oavsett utlägg, men som hade kunnat finnas kvar om de hade lagt ut en tusenlapp och tio minuters arbete förra veckan.

Några stödord:
Programvara, Windows
Inbyggd backup - finns sånt kvar?
Veeam Agent for Windows Free
BackBlaze
????

Programvara, macOS
Time Machine
BackBlaze
SuperDuper!
????

Lagringsmedia
Rotera mellan "USB"-diskar - förvaring hemma respektive hos kompis/släkting?
NAS hemma
Optisk media - är detta ens relevant längre?
Hostad lagring
Molntjänster

Minsta lämpliga lagringsstorlek?
För dem som snålar

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det är svårt att förebygga. Många (alla?) de trådar du syftar på startas väl när olyckan redan har varit framme?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Problemet är väl att det är svårt att förebygga. Många (alla?) de trådar du syftar på startas väl när olyckan redan har varit framme?

Det är väl det den här tråden handlar om. Hjälp folk att vara förberedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det är väl det den här tråden handlar om. Hjälp folk att vara förberedda.

Jo, men hur många av de som skapar trådar idag kommer att gå in på Swec och läsa en sådan artikel om de inte redan har drabbats? Och då är det ju redan försent.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Jo, men hur många av de som skapar trådar idag kommer att gå in på Swec och läsa en sådan artikel om de inte redan har drabbats? Och då är det ju redan försent.

Helt OK att problematisera, men premissen är inte att enda lyckade utfallet är att alla i hela världen har fungerande backuper.

Det finns säkert en del som skapar konton för att få hjälp efter att olyckan inträffat, men Swec måste ha tiotusentals användare varav det är helt uppenbart att många helt enkelt inte har koll på dessa saker. Kan man hjälpa några av dem så har ju artikeln gjort nytta.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter som en väldigt bra idé, har inte så mycket kunskap om det att bidra med men det skulle vara väldigt användbart att läsa.

Permalänk
Medlem

En aspekt är hur lång tid backupen skall vara giltig. Är det kortitdsbackup eller bevarandebackup? Ett USB-minne kan fungera så länge du jobbar med ett projekt där du lägger över dagens arbete. En bandstation kan tillhandahålla backupmedia (dag/vecka) som lagras något år. Längre tid än så bör väl sparas på roterande disk och skrivas om till annan disk efter ett antal år. Gemensamt för alla dessa är att man inte bara har ETT medium, utan ett antal som roteras omlott med varandra och sparas.

En annan aspekt är att man före och efter backupen verifierar en kontroll-fil (genom att varje gång generera en referens som jämförs med sagda fil samt den som sparats på mediet) utifall allt på din dator har blivit krypterat av illasinnade. Allt detta kan givetvis automatiseras och provas genom att modifiera kontrollfilen under tiden backupen sker för att verifiera att den larmar. En sådan lösning blir dock skriptad efter att backupprogrammet gjort sitt. Här ställs krav på att backupprogrammet skriver på ett sätt som andra verktyg kan läsa.

Permalänk
Skrivet av mc68000:

En aspekt är hur lång tid backupen skall vara giltig. Är det kortitdsbackup eller bevarandebackup? Ett USB-minne kan fungera så länge du jobbar med ett projekt där du lägger över dagens arbete. En bandstation kan tillhandahålla backupmedia (dag/vecka) som lagras något år. Längre tid än så bör väl sparas på roterande disk och skrivas om till annan disk efter ett antal år. Gemensamt för alla dessa är att man inte bara har ETT medium, utan ett antal som roteras omlott med varandra och sparas.

En annan aspekt är att man före och efter backupen verifierar en kontroll-fil (genom att varje gång generera en referens som jämförs med sagda fil samt den som sparats på mediet) utifall allt på din dator har blivit krypterat av illasinnade. Allt detta kan givetvis automatiseras och provas genom att modifiera kontrollfilen under tiden backupen sker för att verifiera att den larmar. En sådan lösning blir dock skriptad efter att backupprogrammet gjort sitt. Här ställs krav på att backupprogrammet skriver på ett sätt som andra verktyg kan läsa.

Bra tankar överlag, tycker jag.

Band tror jag är överkurs för de allra flesta: Idag kostar stora hårddiskar så lite att det troligen är startpunkten de flesta borde välja.

Jag tror också det är viktigt att poängtera att ju mindre jobb det är att underhålla lösningen desto större är chansen att man klarar av att skapa en ny vana och upprätthålla den över tid.

För att ta ett konkret exempel: För min pappas räkning har jag installerat gratisversionen av Veeam Agent for Windows. Han har köpt sig två hårddiskar och två USB-minnen. Den ena uppsättningen finns alltid hos mig, och då och då kommer han med den andra och så byter vi vilken som finns hos honom och vilken som förvaras hos mig. Han tycker sig behöva ungefär en backup i veckan, och så ofta kopplar han in den backupdisk han har hos sig i sin dator, och låter den tuffa på över natten, varpå han kopplar ur disken igen. När det kommer en uppdatering till Veaam, går han igenom wizarden för att skapa ny bootmedia på sin USB-sticka. På det viset har han alltid möjlighet att återställa sin dator helt från scratch, i bästa fall till så som den såg ut för några dagar sedan, och i värsta fall så som den såg ut för några veckor sedan. Risken för en lyckad kryptomalwareattack är minimal, och även om huset skulle brinna för honom skulle han inte tappa särskilt mycket av det som finns i datorn. Samtidigt har han vecko-återställningspunkter så långt tillbaka som det finns plats på disken, så det finns inget jättebehov av att versionera dokument i tillägg till detta utifrån hans behovsbild.

Permalänk
Medlem

Bra idé, men ska man nå ut brett bör man nog få med Aftonbladet, Expressen etc på att uppmärksamma säkerhetskopians dag (31 mars - ja, allt har tydligen dagar numera), och det absolut enklaste för de flesta är att aktivera Google Fotos automatiska säkerhetskopiering (kanske med alternativet att spara i lägre kvalitet, så fler bilder får plats). Det är ju ofta (men inte alltid) bilder/filmer som är just det som folk blir av med.

Jag tycker personligen att Microsofts Onedrive och Apples Icloud (som väl inte kan ses som direkta säkerhetskopieringstjänster) ofta rör till det mer än det hjälper.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

Bra idé, men ska man nå ut brett bör man nog få med Aftonbladet, Expressen etc på att uppmärksamma säkerhetskopians dag (31 mars - ja, allt har tydligen dagar numera), och det absolut enklaste för de flesta är att aktivera Google Fotos automatiska säkerhetskopiering (kanske med alternativet att spara i lägre kvalitet, så fler bilder får plats). Det är ju ofta (men inte alltid) bilder/filmer som är just det som folk blir av med.

Jag tycker personligen att Microsofts Onedrive och Apples Icloud (som väl inte kan ses som direkta säkerhetskopieringstjänster) ofta rör till det mer än det hjälper.

I termer av enkelhet är det väl iofs svårt att slå molntjänsterna; särskilt vad gäller foton - men där kommer det ju in att många inte tycker det är värt att betala för den nödvändiga platsen när de väl investerat en massa pengar i en telefon eller dator.

Plus, naturligtvis, att om du (eller någon annan) bulkraderar bilder för dig så är a) återställningsfönstret inte jättelångt - 30 dagar är rätt vanligt, och b) återställningsprocessen inte särskilt smidig. Men absolut: i tillägg till mina egna datorbackuper betalar jag också för tillräckligt iCloud-utrymme för min familjs bilder och dokument som en extra säkerhet. I sammanhanget är månadskostnaden för några hundra gigabyte problemfri point-in-time och off-site-backup man inte behöver fundera på till vardags en struntsumma, även med Apples ockerpriser.

Och jag antar att även icke-Apple-alternativen idag gör icke-destruktiva ändringar så du alltid kan komma tillbaka till råmaterialet från en dålig redigering/klippning av bilder och filmer, vilket praktiskt sett eliminerar en av svårigheterna med bra backup av bilder.

Så ja, definitivt: för bilder är det absolut minsta man bör göra att ta sig i kragen och betala några kronor i månaden till sin tjänsteleverantör för åtminstone den här säkerheten.