Val av router till nytt hus med Meshsystem

Permalänk
Medlem

Val av router till nytt hus med Meshsystem

Hej!

Ska flytta till nytt hus på ca 245kvm med tre våningar.
Valde Bahnhof och måste skaffa egen router.

Här är mitt dilemma
Har redan köp en meshsystem på 3st enheter, där jag tänkte placer en på vaddera våning (Källare, entréplan, övervåning)
Där fiber kommer in och där routern kommer stå (i källaren), så är det fördraget med internet-kablar till de alla olika våningarna, och där jag tänkte koppla in mesh-enheterna.

Behöver jag ha en router med Wifi om jag ändå kör på mesh-enheterna?
Finns det nån router med fler ethernet-uttag än fyra? Eller måste jag komplettera med en switch för att få fler?

Detta meshsystem jag köpt:
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/t...

Tänkte mig annars en sådan router:
https://www.inet.se/produkt/5412914/tp-link-archer-axe75-axe5...

Tack på förhand

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som att du kan använda en av enheterna som router.

Nej, det är ovanligt med fler än 4 LAN-portar på routrar. En switch brukar krävas för fler.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Mesh-systemet agerar router, så det är onödigt att köpa en extra. Men vill du verkligen göra det så rekommenderar jag Edgerouter X eftersom den är liten och saknar WiFi.

Köper du en till router så är det viktigt att du konfigurerar mesh-systemet som accesspunkter. Standard är routerläge.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Mesh-systemet agerar router, så det är onödigt att köpa en extra. Men vill du verkligen göra det så rekommenderar jag Edgerouter X eftersom den är liten och saknar WiFi.

Köper du en till router så är det viktigt att du konfigurerar mesh-systemet som accesspunkter. Standard är routerläge.

Okej tack, kanske kommer undan då med det jag redan köpt. Men ska kika på den router som du rekommendera också.

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tragath:

Okej tack, kanske kommer undan då med det jag redan köpt. Men ska kika på den router som du rekommendera också.

En av enheterna är redan en router, så du behöver inte titta på något annat om du inte av någon anledning gärna vill ha det, ingen aning av vad den anledningen skulle vara dock.