Garderobsrensning - En hel del hårddiskar

Permalänk

Garderobsrensning - En hel del hårddiskar

Rensar ur lite här hemma då man precis fått andra barnet och man behöver pengar till andra härliga saker här i livet!

Det som finns att köpa är:

1 st - 14TB WD Red Plus WD140EFGX NASware 3.0 (Okänd funktion, köp på egen risk) Bilder - https://imgur.com/a/T3UlmJ1

1 st - 1TB WD Elements SE Extern hårddisk inklusive USB-Sladd (nyskick, använd nån gång sen blivit liggandes, också formaterad till Mac) Bilder - https://imgur.com/a/5dDADxj

1 st – 2TB WD My Passport Blå (nyskick, använd nån gång sen blivit liggandes, också formaterad till Mac) Bilder - https://imgur.com/a/cgva3Bp

1 st – 8TB WD My Book (använt skick men funkar som den ska) Bilder - https://imgur.com/a/tvHGlOX

När det kommer till NAS disken så har jag kopplat in den i mitt B760 Moderkort, hittas inte i bios men disken låter som den spinner upp som den ska, vet ej hur man kan testa den i en vanlig dator då jag gissar på att man behöver en NAS eller en server för att se om den fungerar, har varken tid eller lust att försöka felsöka mera. Den köper man på egen risk då jag inte kan garantera att den funkar - Man kanske gör världens fynd eller så är det bara skräp.

Kommer prioritera om man köper allt men bud på enskilda saker går bra med - avslutar när jag känner mig nöjd med priset och behåller rätten att sälja till vem jag vill när jag vill och hur jag vill.

Bor du inte runt Siljan i Dalarna så kan frakt ordnas - då står köparen för frakten samt förskottsbetalning gäller.

Läs hela annonsen här

Permalänk
Medlem

Koppla i 14TB disken och kika i diskhanteraren i Windows istället. Många NAS diskar är formaterade till EXT3/4 och känns inte igen av BIOS/UEFI ofta.

Permalänk
Medlem

600kr + frakt för 8TB My Book.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Koppla i 14TB disken och kika i diskhanteraren i Windows istället. Många NAS diskar är formaterade till EXT3/4 och känns inte igen av BIOS/UEFI ofta.

Ok, ska testa det!

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Koppla i 14TB disken och kika i diskhanteraren i Windows istället. Många NAS diskar är formaterade till EXT3/4 och känns inte igen av BIOS/UEFI ofta.

Sådär står det när jag försöker initiera, är den RIP då?

Permalänk
Skrivet av Tomcruize:

Sådär står det när jag försöker initiera, är den RIP då?

https://imgur.com/a/ERBquTb

Permalänk
Medlem

Kan du inte högerklicka på fältet till höger där det står att den är inte initierad och välja att initiera den och sedan formatera den?

Permalänk
Medlem

Edit: Fältet till vänster ska det juh stå!

Permalänk
Skrivet av skrock:

Kan du inte högerklicka på fältet till höger där det står att den är inte initierad och välja att initiera den och sedan formatera den?

Har testat med både MBR och GPT - kommer upp felruta med " Begäran kunde inte utföras på grund av ett fel i en I/O enhet."

Permalänk
Skrivet av skrock:

Kan du inte högerklicka på fältet till höger där det står att den är inte initierad och välja att initiera den och sedan formatera den?

La till en bild när jag högerklickade på disken och valde egenskaper, är det nån drivrutin man ska installera för att IO enheten ska fungera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

La till en bild när jag högerklickade på disken och valde egenskaper, är det nån drivrutin man ska installera för att IO enheten ska fungera?

Nej, även om du har fastboot på (ny hårdvara initieras ej) ska du kunna starta den via diskhanteraren. Den beter sig som halvdöda diskar eller fabriksdefekta/transportskadade diskar.

Verkligen grisen i säcken, hoppar nog den.

Permalänk
Medlem

Kan inte redigera men vissa diskar för NAS har extra pins som ibland måste tejpas över eller dyl. Det finns guides på hur man shuckar just dessa diskar med, men jag är inte villig att ha en sådan disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Kan inte redigera men vissa diskar för NAS har extra pins som ibland måste tejpas över eller dyl. Det finns guides på hur man shuckar just dessa diskar med, men jag är inte villig att ha en sådan disk

Om så skulle vara fallet så skulle den inte dykt upp överhuvudtaget taget i diskhanteraren.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Skrivet av str8forthakill:

Kan inte redigera men vissa diskar för NAS har extra pins som ibland måste tejpas över eller dyl. Det finns guides på hur man shuckar just dessa diskar med, men jag är inte villig att ha en sådan disk

Den har två pins som du sa, ska kolla upp det!

Permalänk
Skrivet av Kalium:

600kr + frakt för 8TB My Book.

Noterat

Permalänk
Medlem

14tb - 300kr plus frakt

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Medlem

1 st – 2TB WD My Passport Blå - 200kr + frakt

Möjligen även:
1 st - 1TB WD Elements SE 100kr

Permalänk

Tolkar jag det rätt att 14TB disken är oanvänd eller har den fungerat för dig tidigare?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Skrivet av joniss_13:

Tolkar jag det rätt att 14TB disken är oanvänd eller har den fungerat för dig tidigare?

14TB är från en NAS jag köpte och sålde sedan tom

Permalänk
Skrivet av Tomcruize:

14TB är från en NAS jag köpte och sålde sedan tom

Tack, då förstår jag! Hur många år/månader har den snurrat i NAS:en?

Visa signatur

Gigabyte Z87P-D3 | i5 4670 @ 3.7Ghz | AMD Saphire 290X | Crucial 2x8GB @ 1600Mhz | OCZ Arc 100 240GB | Corsair CX600 |

Permalänk
Skrivet av joniss_13:

Tack, då förstår jag! Hur många år/månader har den snurrat i NAS:en?

Vet ej då jag aldrig haft igång den då den bara varit liggandes..

Permalänk
Medlem

14tb disk 400+frakt

Permalänk
Medlem

1000 kr + frakt för de tre externa diskarna.

Permalänk
Skrivet av Fantomen:

14tb disk 400+frakt

Noterat!

Permalänk
Skrivet av Mackey:

1000 kr + frakt för de tre externa diskarna.

Noterat!

Permalänk
Medlem

1100kr + frakt för tre externa diskar

Permalänk
Medlem

14tb - 450kr plus frakt

Visa signatur

Älskar att bygga, reparera och modifiera (typ) allt, datorer, tv-spel, servrar, osv. Startade Modda.se för att hitta likasinnade.

Permalänk
Skrivet av Mackey:

1000 kr + frakt för de tre externa diskarna.

1TB WD Elements
2 TB My passport
Samt 8TB My Book sålda till @Mackey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tomcruize:

1TB WD Elements
2 TB My passport
Samt 8TB My Book sålda till @Mackey

meningslöst att lägga bud med andra ord

Permalänk
Skrivet av billyskate:

14tb - 450kr plus frakt

Skickat PM, när betalning är gjord så avslutas annonsen