Permalänk
Medlem

Byta nätverksuttag

Förlåt för usel bild, men det är den enda jag hade tillgång till. Jag funderar på om det är rimligt att byta ut dessa gamla (fula och utstickande) nätverksuttag till något nyare?

Till frågan. Hur svårt / möjligt är det att kontraktera om och byta till exempelvis detta: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Huset är från 2001 så kanske är cat5e dessutom, men kanske funkar att kontaktera om i lite nyare uttag ändå?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Hedersmedlem

Schneider Exxact använder terminaler som är busenkla och verktygslösa att koppla. Ska inte vara några större problem att köra Cat5e-kabel på CAT6-terminaler heller. Köper du billigare (t.ex. från Biltema) är det klurigare och kräver verktyg i många fall, dock rätt mycket billigare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

<Uppladdad bildlänk>
Förlåt för usel bild, men det är den enda jag hade tillgång till. Jag funderar på om det är rimligt att byta ut dessa gamla (fula och utstickande) nätverksuttag till något nyare?

Till frågan. Hur svårt / möjligt är det att kontraktera om och byta till exempelvis detta: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Huset är från 2001 så kanske är cat5e dessutom, men kanske funkar att kontaktera om i lite nyare uttag ändå?

Beroende på vad som sitter bakom kanske du inte ens behöver byta rj 45n. Bara byta front + fästplåt.

Schneider har dock egen standard... Skiljer liiiite I bredd

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Tack för svaren @Swedishchef_90 och Kr^PacMan (som jag inte lyckas @:a)

Får fundera lite på om jag kanske bara ska ersätta med en front och fästplåt som passar rakt av med befintliga TJ45:or eller om jag går på Schneider då. Så ju väldigt smidigt ut att byta själv. Är lite sugen på Renova, men frugan gillar inte dom. Well well.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Det jag ser som skulle kunna ställa till det är att uttaget _kanske_ inte har en infälld dosa bakom sig utan endast ett rör som man satt de utanpåliggande uttaget över.

I sådana fall får du kapa ut och installera en rotdosa och få in röret och kablarna i den, för att sedan montera ett infällt uttag.

Nästa problem är att de förmodligen kontakterat kablarna jäkligt tajt. Så det kan bli lite knivit att få bort dem och kontaktera om.

Men inget är ju omöjligt. I värsta fall får man dra en ny kabel bara men det kan ju vara alt från jättelätt till knepigt. Ex om du har en patchpanel eller liknande i bostaden som uttaget är anslutet till kontra om du bor i en lägenhet och patchpanelen sitter i källaren bakom lås och bom och ägs av nätägaren/fastighetsbolaget.

Permalänk
Rekordmedlem

Var finns andra änden på kabeln som går in i väggen ? Är det en villa du äger och där du har tillgång till hela installationen eller är det en lägenhet där du varken äger eller har tillgång till hela installationen och alltså inte kan byta kabeln om det skulle hända något som föranleder det ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mina 5 cent är köp kvalitet såsom Schneider osv. Du får vad du betalar för.
Jag körde Kjell och Co på mina och på några år så har plasten som håller modularjacket på plats gått sönder.
Ingen biggie men det tar tid att byta ut.