Disney Plus ska börja ta betalt för kontodelning i juni

Permalänk
Melding Plague

Disney Plus ska börja ta betalt för kontodelning i juni

Streamingtjänsten kommer att kräva en avgift om du vill dela ditt konto med personer utanför ditt hushåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tur man snart sett det mesta intressanta på disney efter att de nämnde detta för nåt halvår - år sedan.

Kommer klara mig ändå. Vi går ned i inkomst i hushållet pga studier och inflation och kommer definitivt inte att gå upp i utgifter för sånt här.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Förlängde inte Disney+ denna gången, har haft års prenumeration ett tag, men anser att kvaliteten på deras serier och filmer som är nya är bedrövlig. Ett fåtal guldkorn finns ju, men inte mer än att man kan lösa en månad framöver och bingea dem vid release.
marvel och Star Wars har inte något nytt intressant och det som släppts har bara gett en stark avsmak för alla i familjen.

Så, istället för konstiga försök borde Iger och company verkligen se över varför så mycket de släpper på sistone floppar och skapa bättre kvalitet på filmer och serier för att öka konsumenters vilja att betala för tjänsten.

Permalänk
Medlem

Ser inte det här som något konstigt. Såklart att olika hushåll ska ha olika abonnemang? Har varit så för allt annat så länge jag kan minnas.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ja girigheten hos folk är verkligen förvånande! Är ett under att folk inte förväntar sig att mat i affären ska vara gratis.....

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Ja girigheten hos folk är verkligen förvånande! Är ett under att folk inte förväntar sig att mat i affären ska vara gratis.....

Om det gick att kopiera mat gratis, och enkelt, hade det varit oetiskt att förhindra det. (Tyvärr sker även detta.)

En historia i Bibeln går ut på att Jesus matade över 5000 personer med två fiskar och fem bröd, så att de blev mätta, och det blev tolv korgar över. (Matteusevangeliet 14:13-34). Oavsett om man tror att detta hände på riktigt eller ej, så spelar det ingen roll. Poängen är att uppenbart måste ju Jesus ha kopierat maten på ett eller annat sätt, precis som man kan dela med sig av ett streamingkonto eller av media. Det är ingen som säger att Jesus gjorde något oetiskt när han matade över 5000 på det här sättet.

Jag vet att om Jesus var i livet idag, och född i Sverige, då hade han varit en fildelare.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå att deras streamingtjänst är skit, dom lägger upp massa med saker men mycket är inte komplett serier utan mycket saknas.

Och mycket som dom har lagt upp om barnserier som dom börjat med, sen att ta bort och även plocka bort med svensk ljud och mera.

Jag är i emot all from av streamingtjänst, man betalar massa pengar om man vill ha tillgång till det mesta när det kommer någon ny film/serier som man väntat på så måste man hyr/köpa den sen så äger man inte verken filmen/serier som man köpt så bara på Sony jag håller mig heller till att köpa fysik filmer istället.

Eller som HBO när en ny serier ska komma då måste man vänta nästan ett år innan man kan se det här men i USA kan dom redan se den när den släpps.

Visst är framtiden skoj men när man inte längre äger något så är det inte lika skoj längre.

Permalänk
Medlem

Det var väl bara i USA som kontodelning stoppades i mars? Så var någonstans börjar de ta betalt för kontodelning?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Jag är lite nyfiken på om detta inte skulle kunna falla inom privatkopieringsersättningen.
Det borde väl ändå gå under "begränsad omfattning" när man delar sitt konto med någon familjemedlem eller annan närstående.

https://www.copyswede.se/privatkopieringsersattning/detta-ar-...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Ja girigheten hos folk är verkligen förvånande! Är ett under att folk inte förväntar sig att mat i affären ska vara gratis.....

Men om du köper maten, ska då ICA få kontrollera att du inte kan bjuda dina vänner på middag?

Permalänk
Medlem

Disney kan ju börja med att producera bättre innehåll så kanske de slipper hålla på med sånt här trams.
Är innehållet tillräckligt bra slår jag vad om att fler är redo att öppna plånboken.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

"kundbortfall"
Ja va konstigt när dom tar bort innehåll och höjer priset hela tiden....

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det gick att kopiera mat gratis, och enkelt, hade det varit oetiskt att förhindra det.

En historia i Bibeln går ut på att Jesus matade över 5000 personer med två fiskar och fem bröd, så att de blev mätta, och det blev tolv korgar över. (Matteusevangeliet 14:13-34). Oavsett om man tror att detta hände på riktigt eller ej, så spelar det ingen roll. Poängen är att uppenbart måste ju Jesus ha kopierat maten på ett eller annat sätt, precis som man kan dela med sig av ett streamingkonto eller av media. Det är ingen som säger att Jesus gjorde något oetiskt när han matade över 5000 på det här sättet.

Jag vet att om Jesus var i livet idag, och född i Sverige, då hade han varit en fildelare.

Hade han fortsatt göra det regelbundet hade han gjort så lokala bönder och fiskare blev av med sin inkomst för de inte kan sälja sina produkter och därmed inte längre kan försörja sina familjer annat med att Jesus ger dem mat. På samma sätt som att bortskänkning av mat till fattiga länder konkurrerar ut en hel del lokala producenter eftersom de inte kan mäta sig med gratis, så istället för att hjälpa dem komma på fötter blir de än mer beroende av den yttre hjälpen.

Permalänk
Medlem

Jag har många tjänster.
Och har inget emot att betala.
Men nu är det för mycket av allt känner jag.

Ska jag vara ärlig är det youtube som tar upp 80% av mitt tittande.

Serier tar upp för mycket tid och faller ofta efter halva första säsongen.
Då känns det som att jag slösar mitt liv i onödan.

Dags att börja ta bort abonnemang.
7 ska bli 4 är mitt nya mål 🙂🥂

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jag har många tjänster.
Och har inget emot att betala.
Men nu är det för mycket av allt känner jag.

Ska jag vara ärlig är det youtube som tar upp 80% av mitt tittande.

Serier tar upp för mycket tid och faller ofta efter halva första säsongen.
Då känns det som att jag slösar mitt liv i onödan.

Dags att börja ta bort abonnemang.
7 ska bli 4 är mitt nya mål 🙂🥂

Samma som här då typ. Gick från 6 till 2. Youtube premium och amazon prime(och det i princip för gaming och frakt).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Jahapp, dags att byta igen då. Sett det mesta i för sig.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Att abonnemangen är hushålsbundna är väl inget konstigt?
Det är väl stadndard för det mesta?
Dela el eller vattenabonnemang med grannen lär ju inte heller vara uppskattat.

Ni som drar jämförelsen med att bjuda på mat är ju lite lustiga.
Absolut, bjuda hem kompisarna på mat och köra en film som alla sitter och tittar på är ju inget konstight, men att hela kompiskretsen delar på samma konto är ju en helt annan sak.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Evil Peter:

Hade han fortsatt göra det regelbundet hade han gjort så lokala bönder och fiskare blev av med sin inkomst för de inte kan sälja sina produkter och därmed inte längre kan försörja sina familjer annat med att Jesus ger dem mat. På samma sätt som att bortskänkning av mat till fattiga länder konkurrerar ut en hel del lokala producenter eftersom de inte kan mäta sig med gratis, så istället för att hjälpa dem komma på fötter blir de än mer beroende av den yttre hjälpen.

Ja, det är ju en komplex fråga. Men om vi uppfann en maskin som mångfaldigade mat gratis och för evigt så hade vi inte behövt producera mat på något annat sätt. Det hade gjort en betydligt större omvälvning i samhället än att konkurrera ut några lokala producenter i fattiga länder, det hade raderat ut hela jordbruksindustrin, förutom någon slags mindre nostalgisegment. Och ingen hade saknat dem. De får hitta annat att göra. Eller kanske till och med inget alls.

För har vi ett samhälle som kan producera allt åt alla, då bör alla åtminstone få sina basbehov (vatten, mat, sanitet, värme, husrum, sjukvård, utbildning, säkerhet, etc) mötta oavsett om de jobbar eller ej. Det finns ingen anledning att folk ska gå hungriga. Vårt kapitalistiska ekonomiska system är användbart när det handlar om att fördela ändliga resurser, men i en hypotetisk värld med en matreplikator som kan producera all upptänklig mat gratis så går det kapitalistiska systemet sönder.

Men om vi återvänder till verkligheten en stund, och återgår till media så är den begränsade resursen inte kopiering och mångfaldigande (där är vi i samma scenario som med den hypotetiska matreplikatorn) utan att skapa ny media och ny kultur, och att ha en modell som tar betalt vid kopieringen eller tillhandahållet skapar många problem, där det finns system som är mindre dåliga på många sätt. Frivilliga donationer för att finansiera media som folk faktiskt vill se, vore ett sätt. Visst, den som inte har råd blir utan inflytande, men det är ändå mindre dåligt än idag där bara de som sitter på de stora pengasäckarna har inflytande.

Jag blir inte fattigare på något sätt om en student som inte har råd kollar gratis på TV-serier eller film. Eller ens om en miljardär gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Att abonnemangen är hushålsbundna är väl inget konstigt?
Det är väl stadndard för det mesta?
Dela el eller vattenabonnemang med grannen lär ju inte heller vara uppskattat.

Ni som drar jämförelsen med att bjuda på mat är ju lite lustiga.
Absolut, bjuda hem kompisarna på mat och köra en film som alla sitter och tittar på är ju inget konstight, men att hela kompiskretsen delar på samma konto är ju en helt annan sak.

Varför är det en skillnad? Det är ju samma sak, du delar din filmupplevelse med andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Men om du köper maten, ska då ICA få kontrollera att du inte kan bjuda dina vänner på middag?

Well har du när du betalade för maten gått med på att maten är begränsad till bara ditt hushåll?

Är som om du har ett medlemskap på ett gym men är bara där 3 dagar i veckan och då förväntar dig att din polare kan använda ditt medlemskap och grymma dom 4 dagarna du inte är där.

Ser inga konstigheter alls med att företag som erbjuder en tjänst med vissa villkor att dom vill att deras kunder ska följa villkoren, tycker man dom är orimliga använd då en annan tjänst som man tycker har rimliga villkor, är inte svårare än så.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Att abonnemangen är hushålsbundna är väl inget konstigt?
Det är väl stadndard för det mesta?
Dela el eller vattenabonnemang med grannen lär ju inte heller vara uppskattat.

Ni som drar jämförelsen med att bjuda på mat är ju lite lustiga.
Absolut, bjuda hem kompisarna på mat och köra en film som alla sitter och tittar på är ju inget konstight, men att hela kompiskretsen delar på samma konto är ju en helt annan sak.

Jag betalar 179/mån för netflix för att jag skulle ha en profil och barnen en profil var.
Dom har flyttat hemifrån för ungefär ett år sedan båda två och jag fortsätter att betala 179/mån men barnen kan inte titta på netflix i sina nya boenden så istället för att få in 179 spänn av mig varje månad kommer det bli så att dom tappar dessa 179 eftersom det inte finns någon mening för mig att betala detta när inte barnen kan använda kontot, och barnen kommer inte ta nya konton så det blir ingen vinstaffär för netflix att stoppa ungarna från att använda mitt konto.
Nu går alltså disney samma väg inga stålar från mig, eftersom upplägget där var samma en profil för mig och egna åt barnen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Well har du när du betalade för maten gått med på att maten är begränsad till bara ditt hushåll?

Är som om du har ett medlemskap på ett gym men är bara där 3 dagar i veckan och då förväntar dig att din polare kan använda ditt medlemskap och grymma dom 4 dagarna du inte är där.

Ser inga konstigheter alls med att företag som erbjuder en tjänst med vissa villkor att dom vill att deras kunder ska följa villkoren, tycker man dom är orimliga använd då en annan tjänst som man tycker har rimliga villkor, är inte svårare än så.

Liknelsen haltar. Ett gym har absolut en reell begränsning i form av plats, utrustning, slitage, etc. Strömningstjänster har inte samma typ av skalbegränsningar. Servrarna och bandbredden är en minimal del av kostnaderna i fråga, det handlar om att dra in pengar till upphovsrättsinnehavarna.

Om avgiftsökningen hade stått i proportion till vad servrarna och bandbredden kostar hade du haft en poäng, men det ligger långt över det.

Permalänk
Medlem

Ska jag som betalar för kontot betala ännu mer för att andra ska snylta på mitt konto?

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mutumba:

Varför är det en skillnad? Det är ju samma sak, du delar din filmupplevelse med andra.

Men herregud, förstår du verkligen inte skillnaden?!
I de första fallet så är det kraftigt begränsat till en eller ett par filmer under en snäv tidsram som dessutom kräver fysisk närvaro.
I de senare är det ju fri tillgång utan några som helst begränsningar/inbromsande effekter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SuperNova:

Men herregud, förstår du verkligen inte skillnaden?!
I de första fallet så är det kraftigt begränsat till en eller ett par filmer under en snäv tidsram som dessutom kräver fysisk närvaro.
I de senare är det ju fri tillgång utan några som helst begränsningar/inbromsande effekter.

I princip alla strömningstjänster begränsar antalet samtidiga strömmar per konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Tycker ändå att deras streamingtjänst är skit, dom lägger upp massa med saker men mycket är inte komplett serier utan mycket saknas.

Och mycket som dom har lagt upp om barnserier som dom börjat med, sen att ta bort och även plocka bort med svensk ljud och mera.

Jag är i emot all from av streamingtjänst, man betalar massa pengar om man vill ha tillgång till det mesta när det kommer någon ny film/serier som man väntat på så måste man hyr/köpa den sen så äger man inte verken filmen/serier som man köpt så bara på Sony jag håller mig heller till att köpa fysik filmer istället.

Eller som HBO när en ny serier ska komma då måste man vänta nästan ett år innan man kan se det här men i USA kan dom redan se den när den släpps.

Visst är framtiden skoj men när man inte längre äger något så är det inte lika skoj längre.

Hollywood regel - släpps först på DVD/Blu ray i USA. Har ( DVD film (region 1) med Morgan Freeman, tog ca 1- 1.5 år innan filmen (DVD, region 2) kom ut i sverige. Har kvar min gammla regionsfria (chipad) Pioneer 464 DVD spelare å funkar än. Alla 4K Blu ray filmer är regionfria.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om det gick att kopiera mat gratis, och enkelt, hade det varit oetiskt att förhindra det. (Tyvärr sker även detta.)

En historia i Bibeln går ut på att Jesus matade över 5000 personer med två fiskar och fem bröd, så att de blev mätta, och det blev tolv korgar över. (Matteusevangeliet 14:13-34). Oavsett om man tror att detta hände på riktigt eller ej, så spelar det ingen roll. Poängen är att uppenbart måste ju Jesus ha kopierat maten på ett eller annat sätt, precis som man kan dela med sig av ett streamingkonto eller av media. Det är ingen som säger att Jesus gjorde något oetiskt när han matade över 5000 på det här sättet.

Jag vet att om Jesus var i livet idag, och född i Sverige, då hade han varit en fildelare.

Svårt att se att Jesus skulle bryta mot det sjunde budordet: Du skall inte stjäla.

Men vad vet jag är ju inte det minsta religiös.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Svårt att se att Jesus skulle bryta mot det sjunde budordet: Du skall inte stjäla.

Men vad vet jag är ju inte det minsta religiös.

Att kopiera är inte stöld. Att någon tvåtusen år senare väljer att kalla olovlig kopiering för stöld (vilket det inte är) gör det inte omoraliskt.

Permalänk
Medlem

Tror Disney+ får otroligt svårt att behålla sina prenumeranter. Prishöjning var droppen för mig (hade kanske sagt upp det oavsett med tanke på att 2024 verkar vara otroligt fattigt på intressanta serier) och detta gör bara saken värre.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Jag betalar 179/mån för netflix för att jag skulle ha en profil och barnen en profil var.
Dom har flyttat hemifrån för ungefär ett år sedan båda två och jag fortsätter att betala 179/mån men barnen kan inte titta på netflix i sina nya boenden så istället för att få in 179 spänn av mig varje månad kommer det bli så att dom tappar dessa 179 eftersom det inte finns någon mening för mig att betala detta när inte barnen kan använda kontot, och barnen kommer inte ta nya konton så det blir ingen vinstaffär för netflix att stoppa ungarna från att använda mitt konto.
Nu går alltså disney samma väg inga stålar från mig, eftersom upplägget där var samma en profil för mig och egna åt barnen.

Dax för barnen att växa upp, dom har väl en egen ekonomi och om dom vill se på Netflix kommer dom göra det.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700