Permalänk

Frontmontera AIO i Fractal Design North

Hej SweClockers!

Jag hade turen att vinna lucka 2 i årets julkalender och vann då bland annat ett Fractal Design North chassi och en Fractal Design Lumen S28 RGB V2. Jag bygger ny dator med det som grund och har beställt alla komponenter nu.

Jag har byggt några datorer innan men inte någon med en AIO-kylare. Det som gör mig lite osäker med det här bygget är att jag inte kan toppmontera en Lumen S28 i North chassit. Max är 24 cm i toppen. Jag måste då montera den i fronten, vilket är fine, men ger mig vissa frågetecken.

Jag har läst mig till att man inte ska sätta slangens intag i radiatorn upptill då det kan fastna bubblor där uppe. Det betyder att jag borde montera med slangen nedtill. Kommer inte slangen då blockeras av GPUn? Kan man dra slangarna bakom eller framför GPUn (sett från sidan) istället? Jag har försökt hitta videos eller guider som visar hur man ska dra slangen när utrymmet är begränsat, men inte hittat något.

Jag har köpt en Sapphire NITRO+ RX 7800 XT som jag hoppas ska få plats, även om Inets datorbyggare säger annat. Jag kommer kunna testa med min kompis likadana GPU innan jag river av plasten på min, så det är inga problem pengamässigt om jag måste skicka tillbaka på öppet köp.

Lite otydlig fråga men om någon har några pointers på hur jag bör gå till väga skulle jag uppskatta att bolla det med någon!

Permalänk

Ser inte ut som att det ska va nått problem sålänge slangarna är långa nog.

visserligen en annan kylare men sålänge slangarna är minst lika långa ser det inte ut att bli nått problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser inte ut som att det ska va nått problem sålänge slangarna är långa nog.

visserligen en annan kylare men sålänge slangarna är minst lika långa ser det inte ut att bli nått problem.

https://cdna.pcpartpicker.com/static/forever/images/userbuild/419225.30f7e3a926805461a13918222b229a9b.1600.jpg

Vet du om det är en 280mm eller 360mm i den bilden?
Har själv funderat på att köpa en AIO istället för min DH15 (DH15 är rätt ful i northen).

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Vet du om det är en 280mm eller 360mm i den bilden?
Har själv funderat på att köpa en AIO istället för min DH15 (DH15 är rätt ful i northen).

Det är en 360, bara kolla radiatorns hål för att montera fläkt på insidan

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av FBGKimpan:

Vet du om det är en 280mm eller 360mm i den bilden?
Har själv funderat på att köpa en AIO istället för min DH15 (DH15 är rätt ful i northen).

matchar ju chassit då fult chassie ful kylare.

skulle tro det är en 360.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Ser inte ut som att det ska va nått problem sålänge slangarna är långa nog.

visserligen en annan kylare men sålänge slangarna är minst lika långa ser det inte ut att bli nått problem.

Slangarna känns lite korta, men förhoppningsvis går det ändå. Jag får testa helt enkelt.

Tack för bilden! Skönt att se någon annan göra samma sak.

Permalänk
Medlem

Gissar det funkade.
Kör med en Alphacool Eiswolf 2 360 till GPU och Asus Ryujin II 240 till CPU i Fractal Design North.
Lite trångt - men fungerar rätt bra.

Permalänk
Skrivet av Jommie:

Gissar det funkade.

Ja, det funkade bra! Det blir lite trångt i North chassit men finfint chassi för vardagsrummet!