Utökad nätverk - trådlöst + trådat, men hur.

Permalänk

Utökad nätverk - trådlöst + trådat, men hur.

Hej experter.
Jag behöver utöka hemmanätverket och har läst artiklar och trådar men ändå inte helt säker. Wifi når inte överallt och skulle dessutom behöva fler fasta uppkopplingar... Vad jag behöver är helt enkelt en grendosa med wifi. Billigt ska det vara med. Har läst att det ska gå att hacka gamla routrar, kan man få fram det jab behöver då? Är det svårt? Eller kan jag köpa en switch och trycka dit en extender? Eller finns det extenders med flera thernetutgångar?
Bifogar bild för att illustrera. Den långa kabeln går just nu in i tvn. Skulle slltså vilja ha nån nätverksutdelare där.

Tacksam för hjälp och tålamod.

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk
Medlem

De flesta routrar kan ställas in så att de bara agerar accesspunkt och/eller switch. Det är bara koppla in den med kabel i datorn och gå in och ändra inställningar, bäst är att läsa routerns manual hur du ska göra.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

En switch + en accesspunkt är troligen det du är ute efter. Extenders ska du undvika.

Nej, det är inte särskilt svårt. En icke-managerad switch är helt Plug and Play, medan accesspunkten kommer behöva konfigureras för att dela ut ditt befintliga nätverk.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q