Projektor kopplad till mediespelare visar plötsligt Not Supported

Permalänk

Projektor kopplad till mediespelare visar plötsligt Not Supported

Hej,

Vi har en projektor på mitt jobb som visar upp en loopande film som rullar under dagarna. Filmen ligger på ett USB-minne insatt i en mediespelare som i sin tur är kopplad till en projektor modellen Epson elpmb62. Detta har fungerat utan problem men under gårdagen ville filmen plötsligt inte starta längre och det står istället "Not supported" under HDMI 1 där mediespelaren är inkopplad. Enligt Epsons egen support kan man göra lite ändringer i inställningarna vilket jag pröva utan resultat. Jag har även prövat att resetta inställningarna utan framgång. Vad kan detta bero på?

Tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Orkajobba:

Hej,

Vi har en projektor på mitt jobb som visar upp en loopande film som rullar under dagarna. Filmen ligger på ett USB-minne insatt i en mediespelare som i sin tur är kopplad till en projektor modellen Epson elpmb62. Detta har fungerat utan problem men under gårdagen ville filmen plötsligt inte starta längre och det står istället "Not supported" under HDMI 1 där mediespelaren är inkopplad. Enligt Epsons egen support kan man göra lite ändringer i inställningarna vilket jag pröva utan resultat. Jag har även prövat att resetta inställningarna utan framgång. Vad kan detta bero på?

Ifall det är en lång sladd dragen till projektorn kan det vara så att sladden inte längre orkar med signalen som projektorn föredrar. Detta kan man testa deduktivt med exempelvis en laptop där man kan testa vilka upplösningar som kommer igenom och vilka som inte kommer igenom till projektorn. Sambanden är rätt enkelt och ju högre upplösning man kör, desto mer bandbredd krävs och någonstans orkar en dålig kabel bara en viss bandbredd. Så man kanske får igenom 1024x768 men inte 1920x1080. Då är det kabeln som är dålig.

Man kan också flytta mediaspelaren till en annan skärm och se om den då fungerar med samma signal för att utesluta fel på den. Oftast är det de långa HDMI-kablarna som slits och slutar fungera. Även radiomiljön kan störa ut dåligt skärmade kablar.

Om det är en lång kabel som är dragen löser man det problemet idag med AOC-kablar, alltså aktiva optiska kablar. Förslagsvis de som bär en Ultra High Speed-certifiering. Passiva vanliga kablar slutar fungera förr eller senare och ska idag undvikas i långa längder om man är ute efter tillförlitlighet.