Microsoft vill ha 600 kronor för att hålla Windows 10 vid liv

Permalänk
Medlem

Helt ok och inget fel med summan som är en fluga i vinden. Med tanke på hur många som vill ha windows 10 så är detta billigt.

Permalänk
Medlem

Det råder numera viss diskrepans (i brist på bättre ord) på hur länge hårdvara kan "leva" utan att vara prestandamässigt obsolet, och hur länge mjukvara och operativsystem lever. Att Windows 10 lever i 10 år låter ju bra, men det finns ju datorer som inte ens är 5 år gamla som nästa år står utan uppgraderingar - och det är inte lika bra. Det är ju sämre än Apple, som inte direkt har varit sentimentala när det gäller att yxa gammal hårdvara eller mjukvara.

Att det på de flesta PC-datorer som inte är lastgamla går att gå runt Microsofts spärrar (än så länge) utan större problem kommer nog inte att hjälpa den stora massan. Precis som de flesta som kör Mac trots allt inte tillgriper OpenCore för att köra nya OS på gamla datorer.

Hur länge lever Windows 11 om Windows 12 släpps? Vi såg ju hur Microsoft släppte Windows 8-supporten; alla datorer som kunde installera Windows 8 kunde inte installera 8.1, och man kan nog till viss del säga att Windows 8 bara hade support 4 år om man är riktigt petig.

Min dator funkar superbra. Inser att den hänger på gärdsgården och delvis lever på övertid, men skulle inte bli förvånad om MB+CPU når 15 år innan jag skickar burken till ålderdomshemmet (HTPC eller liknande).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Fast det är inte nu dom slutar. Man har tid på sig att ta tag i sitt liv och sluta hänga kvar i det förgångna och döende. Har man hårdvara som inte kan ha Windows 11 så bör man snart titta på att uppgradera. Kan man inte uppgradera för det är en dator till en svets som kräver Windows 10, ja då får du se till att den inte kan nå Internet. Punkt. Eller betala 600kr första året och sen 1200 kr andra året och var tyst för du har bäddat din egen säng; lägg dig i den nu och acceptera hur den känns istället för att beklaga sig för vad som komma skall om ett år.

Då jag väljer system efter funktion och inte efter "det är nytt", "leva i det förgångna", "det döende" får jag en extrem lust att starta upp Windows XP eller 7an när jag läser inlägg av denna typ.

Om mjukvara X släpptes 2005 och gör vad den skall utan problem kör jag den eftersom "nytt" inte nödvändigtvis innebär "bra". Windows 11 är definitivt "nyare" än Windows 7 och 10 men när det gäller funktion ser jag helt enkelt inte storheten. D.v.s om vi nu lägger "nytt, förgångna, döende" åt sidan och studerar systemet som ett "objekt" ser jag inte på vilket sätt 11an gör min användning effektivare över 7an och 10an. På samma vis ser jag inga fördelar med "macOS" över "Mac OS X" (Snow Leopard plus PathFinder=perfektion i princip).

Rent generellt gör inlägg vars budskap är "Windows 11 är bäst för det får uppdateringar, man skall inte använda gammal mjukvara för den är farlig, man skall inte leva i det förgångna, inte använda det döende o.s.v o.s.v" att jag rätt omgående startar upp Windows 7 och går ut på nätet.

Microsoft har en Windows 11-säng bäddad, den är inte lika komfortabel som Linux-sängen eller Windows 10-varianten. Såvida inte riktigt stora saker inträffar med 11an (t.ex att den slutar glitcha och blir genomgående stabil o.s.v) kör jag hellre Windows 10 år 2026 även om det skulle vara en "standardversion" vars sista uppdatering släpptes i oktober 2025.

Nu skall jag ut och surfa med Windows XP.;)

Permalänk
Medlem

Till alla deltagare vars tes är: "Ett operativsystems duglighet avgörs av huruvida det får uppdateringar eller ej" aka "Windows 10 är säkert t.o.m oktober 2025, därefter blir det farligt" ställer jag följande fråga:

Är Windows 11 Home Edition där användaren loggar in som admin ett säkrare system än Windows 10 Enterprise där användaren loggar in som standardanvändare och alla säkerhetspolicies inklusive AppLocker är konfigurerade, browsers körs i en sandbox (t.ex Shade Sandbox) etc?

Permalänk
Medlem

Tycker m$ bara borde låta folk använda w10, men helt utan support och uppdateringar. Så gör ju alla andra.
Just att uppgraderingen till w11 är gratis och promotade gör att de kan släppa support för w10

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Tycker m$ bara borde låta folk använda w10, men helt utan support och uppdateringar. Så gör ju alla andra.

Gör inte Microsoft detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Gör inte Microsoft detta?

Är inte hela grejen att de "tvingar" företag att betala för support om de ska ha kvar w10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Är inte hela grejen att de "tvingar" företag att betala för support om de ska ha kvar w10?

Du kan fortsätta använda ett Windows som inte får uppdateringar som man så vill. Föräldrarna har kvar en dator som kör Windows 7 då pappa har en golfklocka som syncningsprogrammet vägrar fungera som det ska i Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Står i artikeln. Oktober 2025 upphör stödet, om du inte betalar MS, och de har väl inte sagt exakt hur länge de kommer fortsätta efter det. Beror väl på hur mycket pengar du vill slanta upp. Finns företag och organisationer som slantar upp ohemula mängder pengar för skräddarsydda supportavtal "Custom Support Agreement" för antika versioner av Windows Server t.ex.

Har du äldre datorer som inte kan köra Windows 11 så är det väl läge att överväga Linux, finns inte mycket annat att välja på om du vill ha något supportat.

Min dotter har en 4790k som kör i 4,8 ghz med ett Titan XP. Den klarar det mesta hon spelar ganska ok. Men jag får väl köpa nytt minne, cpu och moderkort för att 11:an inte går att köra på den.

Linux kan hon inte ha.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Min dotter har en 4790k som kör i 4,8 ghz med ett Titan XP. Den klarar det mesta hon spelar ganska ok. Men jag får väl köpa nytt minne, cpu och moderkort för att 11:an inte går att köra på den.

Linux kan hon inte ha.

Varför kan hon inte ha Linux? Är det en ren vanessak och en ovilja att lära om? (Inget fel med det, vissa gillar inte förändring helt enkelt, och det är väl okej.) Eller finns det några särskilda program hon inte kan använda?

Linux är idag varken svårare eller enklare att använda än Windows, det är bara annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Min dotter har en 4790k som kör i 4,8 ghz med ett Titan XP. Den klarar det mesta hon spelar ganska ok. Men jag får väl köpa nytt minne, cpu och moderkort för att 11:an inte går att köra på den.

Linux kan hon inte ha.

Du kan installera Windows 11 på den datorn, även om den är unsupported Bara att skapa en installationssticka med Rufus programmet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Varför kan hon inte ha Linux? Är det en ren vanessak och en ovilja att lära om? (Inget fel med det, vissa gillar inte förändring helt enkelt, och det är väl okej.) Eller finns det några särskilda program hon inte kan använda?

Linux är idag varken svårare eller enklare att använda än Windows, det är bara annorlunda.

Nej, men det är inte lika lätt. Och inte lika kompatibelt med spel.

Är hyfsat van vid Linux själv, och även om det idag är mycket bättre på ovan punkter än för några år sedan, så är det långt ifrån bara att gå över från Windows och tro att det bara handlar om att en knapp sitter på ett annat ställe.

Hade det varit så lätt hade ingen här hemma haft en windowsinstallation.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serverfel:

Nej, men det är inte lika lätt. Och inte lika kompatibelt med spel.

Är hyfsat van vid Linux själv, och även om det idag är mycket bättre på ovan punkter än för några år sedan, så är det långt ifrån bara att gå över från Windows och tro att det bara handlar om att en knapp sitter på ett annat ställe.

Hade det varit så lätt hade ingen här hemma haft en windowsinstallation.

Eh, jag vet inte, jag har nyligen bytt tillbaka till Linux på desktop efter något decennium på Windows, och några år Mac innan dess, och varje gång jag gör något så blir jag positivt överraskad över hur enkelt mycket är jämfört med Windows. Vissa saker är svårare, men vissa är i gengäld enklare, på det stora hela skulle jag säga att det är ungefär lika svårt eller lätt. Att installera min nätverksskrivare var faktiskt enklare på Linux än Windows, t.ex. Det är lätt att vara hemmablind inför allt på Windows som faktiskt är superologiskt.

Windows 11:s två olika högerklicksmenyer i utforskaren är ett praktexempel på det, eller varför inte två olika kontrollpaneler? Eller hur krångligt det är att installera drivrutiner (distron tar hand om det) eller att installera Windows och slippa Microsoft-konto.

Windows innehåller extremt mycket onödiga ogenomtänkta funktioner som tar plats och stjäl uppmärksamhet, som man bara lärt sig ignorera efter att man använt Windows ett tag. Det är ren vana, inget annat.

Sen har jag ju så klart hållit mina Linuxkunskaper vid liv genom servrar, men på desktop är det ju helt annorlunda. Senast jag körde Linux på desktop i början på 2000-talet så hade jag fvwm som fönsterhanterare, så det är inte direkt så att jag är van vid Unity (som jag kör nu på Ubuntu 23.10). Men jag har faktiskt inte behövt använda mina terminalkunskaper till något, typ allt hade jag kunnat lösa genom att peka och klicka.

Det är inte perfekt på något sätt, det finns fortfarande vissa saker som strular. Overwatch 2 t.ex. har inte officiellt stöd för Linux, men det var bara att högerklicka på spelet i Steam och välja att aktivera Proton. Sen får jag byta till US-tangentbord när jag spelar, men det beror på att jag är vänsterhänt och vill använda PLÖÄ som WASD. Men det är ju som datorer är i allmänhet, jag har haft strul på Windows också med andra saker (t.ex. mitt Steelseries-headset som med jämna mellanrum under Windows fuckar ur och kräver en avinstallation av drivrutinerna genom Device Manager för att fixa det), så det jämnar typ ut sig. Snap store i allmänhet är väl också lite av en clusterfuck, men Windows Store är ju inget under heller.

Därav, typ en vanessak. Det är iaf min upplevelse, du kan ju ha en annan.

Permalänk

Många aktieägare här.

Microsoft has a net worth of $3.10 trillion as of March 19, 2024, according to Stock Analysis.
Microsoft net worth as of April 03, 2024 is $3124.13B.

Det är som att flertalet går omkring med våtdräkt och paraply när solen skiner för att de är rädda för att få cancer av solen och är paraplyförsäljare.

Det blir inte en bättre eller säkrare upplevelse om man lägger miljarder på OpenAI.
Gissa vilken film som är recenserad:
"Det är en sorglig verklighet när ett älskat system återuppstår bara för att stympas av ett missriktat försök till relevans. Remaken av Windows är ett utmärkt exempel på hur Microsoft kan ta en ikonisk egendom och reducera den till en själlös, koppleriröra. Detta svaga försök att återerövra magin i franchisen faller platt på alla tänkbara nivåer, vilket gör både fans och nykomlingar ytterst besvikna."

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

Många aktieägare här.

Microsoft has a net worth of $3.10 trillion as of March 19, 2024, according to Stock Analysis.
Microsoft net worth as of April 03, 2024 is $3124.13B.

Det är som att flertalet går omkring med våtdräkt och paraply när solen skiner för att de är rädda för att få cancer av solen och är paraplyförsäljare.

Det blir inte en bättre eller säkrare upplevelse om man lägger miljarder på OpenAI.
Gissa vilken film som är recenserad:
"Det är en sorglig verklighet när ett älskat system återuppstår bara för att stympas av ett missriktat försök till relevans. Remaken av Windows är ett utmärkt exempel på hur Microsoft kan ta en ikonisk egendom och reducera den till en själlös, koppleriröra. Detta svaga försök att återerövra magin i franchisen faller platt på alla tänkbara nivåer, vilket gör både fans och nykomlingar ytterst besvikna."

Kan du svara pånytt på begriplig svenska vad du menar. Åtminstone jag har ingen aning vad du försöker poängtera

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Är inte hela grejen att de "tvingar" företag att betala för support om de ska ha kvar w10?

... det finns nog företag som fortfarande har kvar WinXP och Win2000 för sina system, för att inte tala om Win2003/8 servers.

Att det inte finns support för det betyder inte att du inte kan fortsätta köra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Hur mycket behöver jag betala för att väcka Windows 7 till liv igen?

Varför sitter folk kvar på W7? Samma anledning som XP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Är inte hela grejen att de "tvingar" företag att betala för support om de ska ha kvar w10?

Skrivet av murklor:

... det finns nog företag som fortfarande har kvar WinXP och Win2000 för sina system, för att inte tala om Win2003/8 servers.

Att det inte finns support för det betyder inte att du inte kan fortsätta köra.

Ja går gör det ju, och i vissa sammanhang kan det väl gå för sig, framförallt på något som faktiskt går att isolera från omvärlden.

ESU-programmet existerar väl i princip som ett avvänjningsprogram för storföretag som har sjukt många Windows 10-maskiner ute på skrivborden (dvs inte det minsta isolerade), behöver säkerhetsuppdateringar både ur perspektivet att de faktiskt behöver dem men också att de vill ha någon att skylla på inför aktieägarna när allt går åt helvete, och som behöver hjälp att motiveras att lösa sina egna problem genom en konkret och snabbt växande kostnad för fortsatta säkerhetsuppdateringar med syfte att göra problemställningen kring uppgradering, säkerhet osv kompatibel med hur ledningen på ett storföretag resonerar.
Typ så iaf...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av rewoX:

Min första tanke var... ÄR DET 10 ÅR SEDAN NÄSTA ÅR SOM WINDOWS 10 SLÄPPTES
Fick lov att googla... 29 Juli 2015...
Jag kör förvisso Windows 11 men 10;an känns fortfarande ny och modern...

Att 2015 blir "10 år sedan" nästa år gör att jag känner mig gammal hahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Att 2015 blir "10 år sedan" nästa år gör att jag känner mig gammal hahah

Ja, jag känner lite så också, och då är jag ändå född på 90-talet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loyd:

Varför sitter folk kvar på W7? Samma anledning som XP?

Det kan ju också bero på att har man en större skärm är 7ans GUI effektivare än de tabletanpassade varianter som kom med först 8an, tonades ned i 10an och sedan återkom i 11an.

För egen del föredrar jag tveklöst 7an över 11an, 10an är dock helt OK efter att man tweakat den (inklusive Aero).

Jag kör t.ex hellre 7an i en VM under Linux för Windowsprogram än jag kör 11an direkt på hårdvaran. Detta då systemet trots allt har ett GUI anpassat för desktop med musstyrning snarare än en tablet/2-in-1 med pekskärm.

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats på högre avgift så att det blir bara specifika system som blir kvar.

Var anställd på ett företag som låg typ 1-2 versioner vakor hela tiden. Minns när någon skulle ha presentation för extern kund kändes rena stenåldern när de skulle
Öppna PowerPoint

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Till alla deltagare vars tes är: "Ett operativsystems duglighet avgörs av huruvida det får uppdateringar eller ej" aka "Windows 10 är säkert t.o.m oktober 2025, därefter blir det farligt" ställer jag följande fråga:

Är Windows 11 Home Edition där användaren loggar in som admin ett säkrare system än Windows 10 Enterprise där användaren loggar in som standardanvändare och alla säkerhetspolicies inklusive AppLocker är konfigurerade, browsers körs i en sandbox (t.ex Shade Sandbox) etc?

Ehm ... Säkerhet?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Innebär detta då att Windows 11 Home med adminkonto är ett "säkrare" system än Windows 10 Enterprise med standardanvändare och säkerhetspolicies i t.ex november 2025?

Om svaret verkligen är "ja" - "Windows 11 Home med adminkonto är säkrare än Windows 10 Enterprise med standardkonto och säkerhetspolicies" blir det Linux direkt på hårdvaran den dagen nya maskiner inte kan köra 10an direkt. Nu kör jag visserligen LTSC men ändå.

Jag köper i vilket fall som helst inte den här "enkelspårigheten" att ett system blir "farligt" så fort "det inte längre uppdateras" eftersom det i sig implicerar att det finns "trust" snarare än "zero trust". För egen del litar jag inte på mjukvara, d.v.s att "det är säkert" eftersom "det får uppdateringar" utan föredrar då att istället sandboxa, köra VM och använda säkerhetspolicies (hardening).

Tur att Linux finns i vilket fall som helst, i Debian fungerar uppdateringarna utmärkt och avbryter inte heller hanteringen med en massa omstarter.

Edit: Windows verkar väldigt välkonstruerat med tanke på att köra Explorer från loginskärmen.

Det lär knappast lösas via Windows Update i vilket fall som helst då det lär kräva mer djupgående modifiering.

Sensmoralen är då snarare att köra Linux direkt på hårdvaran och Windows i en VM. Det är dit jag tänkt vandra i vilket fall som helst.

Med tanke på att MS har sådan fin funktionalitet som "möjlighet att köra kod i Outlook via previewfönstret och ibland utan ett ens se emailet" samt olika finfina funktioner som handlar om att köra kod i webbläsaren som sedan påverkar systemet (eftersom läsaren inte är sandboxad om man inte själv vidtar den åtgärden) är det väl helt enkelt så att Linux är vad som gäller om man vill ha ett "säkert" system (även om jag fortfarande inte skulle lita blint på det).

Permalänk

Alltså MS tvingar ingen att betala 600:-/år det är ju om du vill fortsätta få säkerhetsuppdateringar och sånt, vill du köra Win10 i 40 år till är det ju upp till dig.

Gissningsvis kommer dessa uppdateringar att finnas för nedladdning här & där om man nu vågar ladda hem från andra än Microsoft.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Har man en gammal i7 med bra fart i och då man ingen valfrihet i uppgradering, så det är piss. Man får hoppas att Norton och dom andra antivirustillverkarna håller operativsystemet "i liv" efter Microsoft slutar med uppgraderingar. Linux vill jag inte köra eftersom jag har många program för Win 10 typ Office 2021 och Photoshop. Jag vill inte växla OS mellan jobb och privat. Tycker det verkar jobbigt.

Permalänk

Jag skulle inte sakna Win 10. Men eftersom jag inte kan installera Win 11 på min fullt kompetenta gaming-PC (1 gen Ryzen 5, ingen TPM 2.0) får jag helt enkelt leva med det systemet. (Jag fattar att det finns vägar att kringgå det kravet, men jag tittar hellre på sandlådor och att blockera Edge.)

Permalänk
Skrivet av Wyver:

Kan du svara pånytt på begriplig svenska vad du menar. Åtminstone jag har ingen aning vad du försöker poängtera

Jag vet, jag formulerar mig annorlunda men tänk långsiktigt, va... Bara liten minoritet hipsters orkar med dessa jävla bloatade förändringar som kommer med microsoft och allt annat idag utan att bli irriterad.

För 14 år sedan användes knappt datorer, nu ska allt göras digitalt.
För 14 år sedan kunde man fråga en på banken om lån, nu ska man helst ta reda på allt själv utan att bli lurad.
För 14 år sedan hade majoriteten knappt börjat använda och vant sig vid windows, nu ska alla, inklusive äldre och de blir äldre för varje år och ska även klara sig digitalt.
Pc och Microsoft är väl det första och enklaste en pensionär utan kunskap kan tillgodose sig med, hur enkelt är det för en med sämre syn att kunna se på en mobiltelefon vad som står på skärmen, när det är krångligt nog att hitta inställningar på en monitor...

Du är produkten, du är medhjälpare till att Microsoft tjänar pengar på dig idag, allt efter windows 7.
För varje version de ger ut, eller ändrar till är det inte för din skull utan för att de ska samla in mer data om dig.
Jag kan sluta där men det hjälper ingen att man säger byt till windows 11, bara betala, köp ny hårdvara...
Det är inte oss förändringarna tjänar utan aktieägarna.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38545-microsoft-blockerar-u...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38561-microsoft-utvidgar-bl...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38586-microsoft-smyger-in-r...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38596-microsoft-uppmuntrar-...
https://www.sweclockers.com/nyhet/38602-windows-visa-skrivbor...

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

För 14 år sedan användes knappt datorer, nu ska allt göras digitalt.

Ursäkta?

Hur gammal är du?

Citat:

År 2007 använde 80 procent av de svenska internetanvändarna en internetbank för att betala sina räkningar.