Fick hem en ny dator från inet. Men har problem med inloggning.

Permalänk
Medlem

Fick hem en ny dator från inet. Men har problem med inloggning.

När jag startat upp datorn och loggat in i windows på min nya dator där jag är administratör. så funkar allt som det ska.
När jag stängt av datorn och startar den igen så kommer det upp ett medelande att det inte går att logga in.
Ser då att det finns en användare till (nere i vänstra hörnet på skärmen) med samma namn som mig men den användaren har ingen profilbild som jag har. Dvs det finns 2 st användare nere i hörnet, min och en till.

När jag klickar på min profil så kan jag logga in med min pin kod.

Har kontrollerat i inställningarna men det finns ingen annan användare eller profil än min så det finns inget att ta bort.

Hur 17 gör jag för att ta bort en användare som inte finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

När jag startat upp datorn och loggat in i windows på min nya dator där jag är administratör. så funkar allt som det ska.
När jag stängt av datorn och startar den igen så kommer det upp ett medelande att det inte går att logga in.
Ser då att det finns en användare till (nere i vänstra hörnet på skärmen) med samma namn som mig men den användaren har ingen profilbild som jag har. Dvs det finns 2 st användare nere i hörnet, min och en till.

När jag klickar på min profil så kan jag logga in med min pin kod.

Har kontrollerat i inställningarna men det finns ingen annan användare eller profil än min så det finns inget att ta bort.

Hur 17 gör jag för att ta bort en användare som inte finns?

om du kör "WIN+R" och skriver: systempropertiesadvanced och sedan klickar på "Användarprofiler" hur ser det ut då?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Kolla även WIN+R netplwiz och se hur många användare det finns där.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

om du kör "WIN+R" och skriver: systempropertiesadvanced och sedan klickar på "Användarprofiler" hur ser det ut då?

Där ser man. det finns 2!!
Standardprofil 2,54MB Typ LOKAL
och
Min profil 1,37GB Typ LOKAL.

Kan jag bara ta bort den översta standardprofilen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Kolla även WIN+R netplwiz och se hur många användare det finns där.

Där finns bara mitt Admin konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Där ser man. det finns 2!!
Standardprofil 2,54MB Typ LOKAL
och
Min profil 1,37GB Typ LOKAL.

Kan jag bara ta bort den översta standardprofilen?

Standardprofilen är normal, den ska vara där.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Standardprofilen är normal, den ska vara där.

Hm Det går inte ta bort någon av dom. "Ta bort" knappen förblir grå.
Va gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Logga in på adminkontot -> skapa ett ett nytt adminkonto från kontrollpanelen -> användarkonton.
Ta bort dom andra.

Efteråt kan du fimpa deras profiler om dom finns kvar under c:/användare

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Logga in på adminkontot -> skapa ett ett nytt adminkonto från kontrollpanelen -> användarkonton.
Ta bort dom andra.

Efteråt kan du fimpa deras profiler om dom finns kvar under c:/användare

Det går inte skapa ett nytt admin konto med samma mail som jag redan använder.
vill ogärna göra ett nytt mail konto... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hygglo:

Det går inte skapa ett nytt admin konto med samma mail som jag redan använder.
vill ogärna göra ett nytt mail konto... :/

Skapa ett lokalt konto och inte med ett MS konto

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått till det!
Jag installerade helt enkelt om windows utan att spara något.
Allt okej. Tack för all input!