Installationskabel eller vanlig kabel? Allt ska termineras med RJ45 i hona-hona keystone-moduler.

Permalänk
Medlem

Installationskabel eller vanlig kabel? Allt ska termineras med RJ45 i hona-hona keystone-moduler.

Jag ska dra nätverkskablar lite runtom i huset. De ska gå till uttag i rum, PoE-accesspunkter samt PoE-kameror.

Tanken är att allt sedan ska samlas och kopplas in i en patchpanel. Här hade jag tänkt gå för en med keystone-moduler som kopplar RJ45 hona till hona.

Som jag förstått det är det installationskabel som ska användas för dragning i väggar osv, men här blir jag osäker, eftersom jag önskar sätta åtminstone en RJ45 på varje kabel (i patchpanelen), men även i andra änden på alla PoE-anslutningar.

Borde jag använda enkardelig installationskabel ändå? Eller dra flerkardelig nätverkskabel runt om i huset i stället?

Permalänk
Medlem

Du borde väl dra instainstallationskabel överallt till uttag och sedan använda vanliga patch kablar den sista biten. Men patchpanelen har väl fast installation på ena sidan?

Men jag har monterat RJ45 på installationskabel förr och det har funkat utan problem, men det är egentligen fel. 😝 Jag var inte så sugen på att sätta ett fult uttag i taket till AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Jag ska dra nätverkskablar lite runtom i huset. De ska gå till uttag i rum, PoE-accesspunkter samt PoE-kameror.

Tanken är att allt sedan ska samlas och kopplas in i en patchpanel. Här hade jag tänkt gå för en med keystone-moduler som kopplar RJ45 hona till hona.

Som jag förstått det är det installationskabel som ska användas för dragning i väggar osv, men här blir jag osäker, eftersom jag önskar sätta åtminstone en RJ45 på varje kabel (i patchpanelen), men även i andra änden på alla PoE-anslutningar.

Borde jag använda enkardelig installationskabel ändå? Eller dra flerkardelig nätverkskabel runt om i huset i stället?

Installationskabel ska du bara använda till uttag, ska du sätta på RJ45 är det patchkabel du ska använda.

edit: Antingen bör du ha patchpanel på ena sidan och uttag på den andra eller rj45 på båda sidor.

Permalänk
Medlem

Hade satt vanliga keystone istället i patchpanelen istället, RJ45 dubbelhona är ju något av en nödlösning där inget annat funkar och inget jag skulle satt i en nyinstallation.

Försök sätta så mycket som möjligt med uttag/keystonejack och kör det du "måste" med RJ45 direkt på kabeln.
Har satt hundratals RJ45 på installationskabel genom åren utan problem. Det är inte rätt men det funkar fortfarande i installationer som är 20 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Jag ska dra nätverkskablar lite runtom i huset. De ska gå till uttag i rum, PoE-accesspunkter samt PoE-kameror.

Tanken är att allt sedan ska samlas och kopplas in i en patchpanel. Här hade jag tänkt gå för en med keystone-moduler som kopplar RJ45 hona till hona.

Som jag förstått det är det installationskabel som ska användas för dragning i väggar osv, men här blir jag osäker, eftersom jag önskar sätta åtminstone en RJ45 på varje kabel (i patchpanelen), men även i andra änden på alla PoE-anslutningar.

Borde jag använda enkardelig installationskabel ändå? Eller dra flerkardelig nätverkskabel runt om i huset i stället?

Som komplettering till de tidigare svaren, tänk också på att skaffa installationskabel med tillräcklig tvärsnittsarea i och med att du kör PoE, särskilt så om det är lite längder på dem. Minst 24AWG, helst något grövre. Notera att lägre löpnummer = grövre ledare.

Försök få tag i kabel med solida kopparledare också, det är vanligt med förkopprad aluminium i snikkabel.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Intressant tråd, jag skall göra exakt samma som du, ska dra två kablar och sätta dubbeluttag i varje rum och undrar om man kan dra det i 16mm flexislang eller om man behöver dra 20mm?

Jag kommer också dra kablar i yttervägg utanför isoleringen då jag skall byta panel på huset, är dessa kablar köldkänsliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Intressant tråd, jag skall göra exakt samma som du, ska dra två kablar och sätta dubbeluttag i varje rum och undrar om man kan dra det i 16mm flexislang eller om man behöver dra 20mm?

Jag kommer också dra kablar i yttervägg utanför isoleringen då jag skall byta panel på huset, är dessa kablar köldkänsliga?

Beror på. Jag klämde med nöd och näppe ner två kablar i 20mm slang. Bättre att köra 2 st 16mm slangar om möjligt.

Du bör akta dig för kondens då det går från varmt till kallt. Täta i rör/slangöppning med isolering/tejp så inte luften kan röra sig så lätt. Täta även på utsidan runt röret i genomföringar med t ex byggtejp eller ev silikon (jobbigt att få bort bara, beror lite på hur det ser ut)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Som komplettering till de tidigare svaren, tänk också på att skaffa installationskabel med tillräcklig tvärsnittsarea i och med att du kör PoE, särskilt så om det är lite längder på dem. Minst 24AWG, helst något grövre. Notera att lägre löpnummer = grövre ledare.

Försök få tag i kabel med solida kopparledare också, det är vanligt med förkopprad aluminium i snikkabel.

Ja mycket bra synpunkter, köper man den billigaste kabeln nu så får man garanterat CCA-kabel (copper clad aluminium) vilket är rent skräp, se till att få ren kopparkabel (OFC, Oxygen Free Copper).

Detta gäller i högsta grad även patchkablar då aluminiumkablarna inte klarar att böjas lika mycket/ofta som en kopparkabel så de gör sönder mycket enklare.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

Beror på. Jag klämde med nöd och näppe ner två kablar i 20mm slang. Bättre att köra 2 st 16mm slangar om möjligt.

Detta! Två CAT6/CAT6A-kablar i 20mm-rör blir svårt och krångligt, även om man köper en lite tunnare kabel. Hellre två 16 mm-rör i så fall.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Znille:

Intressant tråd, jag skall göra exakt samma som du, ska dra två kablar och sätta dubbeluttag i varje rum och undrar om man kan dra det i 16mm flexislang eller om man behöver dra 20mm?

Jag kommer också dra kablar i yttervägg utanför isoleringen då jag skall byta panel på huset, är dessa kablar köldkänsliga?

Nu vet jag inte riktigt hur det skiljer sig mellan en installationskabel för nätverk eller cat kabel, men pappa drog en kabel nere från källaren, längs yttersidan av väggen och in genom fönstret in på kontoret. Kabeln hängde ca 12 år där innan den byttes ut, ner till -30 till +30. Snö och regn. Den byttes pga den blivit för klämd vid fönstret.
Var aldrig några problem. SÅ att dra kabel i rör lär inte vara något problem i min mening.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Nu vet jag inte riktigt hur det skiljer sig mellan en installationskabel för nätverk eller cat kabel, men pappa drog en kabel nere från källaren, längs yttersidan av väggen och in genom fönstret in på kontoret. Kabeln hängde ca 12 år där innan den byttes ut, ner till -30 till +30. Snö och regn. Den byttes pga den blivit för klämd vid fönstret.
Var aldrig några problem. SÅ att dra kabel i rör lär inte vara något problem i min mening.

tack för input, jag tror inte heller det ska vara något problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChRiiLLe:

Jag ska dra nätverkskablar lite runtom i huset. De ska gå till uttag i rum, PoE-accesspunkter samt PoE-kameror.

Tanken är att allt sedan ska samlas och kopplas in i en patchpanel. Här hade jag tänkt gå för en med keystone-moduler som kopplar RJ45 hona till hona.

Som jag förstått det är det installationskabel som ska användas för dragning i väggar osv, men här blir jag osäker, eftersom jag önskar sätta åtminstone en RJ45 på varje kabel (i patchpanelen), men även i andra änden på alla PoE-anslutningar.

Borde jag använda enkardelig installationskabel ändå? Eller dra flerkardelig nätverkskabel runt om i huset i stället?

Sätt absolut inte RJ45 på solid kabel! Det fungerar jättebra, tills det inte gör det längre. Kopplingen mellan stift och kabel blir dålig och kommer sluta fungera någon gång i framtiden med mycket frustration som resultat

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Nu vet jag inte riktigt hur det skiljer sig mellan en installationskabel för nätverk eller cat kabel, men pappa drog en kabel nere från källaren, längs yttersidan av väggen och in genom fönstret in på kontoret. Kabeln hängde ca 12 år där innan den byttes ut, ner till -30 till +30. Snö och regn. Den byttes pga den blivit för klämd vid fönstret.
Var aldrig några problem. SÅ att dra kabel i rör lär inte vara något problem i min mening.

Det där är lite av en jämförelse av äpplen och päron, finns både installations- och patchkabel i alla kategorier

Utan att bli för teknisk, så gör man en del kompromisser för att kablarna ska vara mindre stela och tåla upprepad hantering när det kommer till patchkablar. Meterpriset är ofta högre. Det kan också vara vanskligt att sätta uttag på patchkabel och pluggar på installationskabel, vill till att man har rätt kabel till rätt applikation helt enkelt.

Självklart funkar det dock att koppla ihop saker med långa patchkablar också, som din pappa sannolikt gjorde.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis detta i mitt hus.

Drog CAT6 installationskabel från "server-rummet" (alltså där switchen/routern bor) ut till alla rum där jag behövde trådat nätverk. Körde 100m deltaco UTP https://www.inet.se/produkt/6301102/deltaco-u-utp-tp-installa... I rum där jag kunde dra i vägg körde jag vanliga infällda uttag https://www.kjell.com/se/varumarken/schneider-electric/natver... och till WIFI acess punkterna satt jag https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater... och sen patchade till AP:n. I serverrummet satt jag denna som patchlåda https://www.dustin.se/product/5011122482/8-port-natverksbox

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Det där är lite av en jämförelse av äpplen och päron, finns både installations- och patchkabel i alla kategorier

Utan att bli för teknisk, så gör man en del kompromisser för att kablarna ska vara mindre stela och tåla upprepad hantering när det kommer till patchkablar. Meterpriset är ofta högre. Det kan också vara vanskligt att sätta uttag på patchkabel och pluggar på installationskabel, vill till att man har rätt kabel till rätt applikation helt enkelt.

Självklart funkar det dock att koppla ihop saker med långa patchkablar också, som din pappa sannolikt gjorde.

Jag förstår, inte hållt på med nätverk direkt de senaste 8 åren.
Det var ju en kabel ifrån fiberingången till routern som hängde där ute.
Nu hänger en ny kabel där sedan 2 år tillbaka haha, jag förslog att borra ett hål men fungerar det så fungerar det haha..

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem

Sätt inte RJ45-hankontakter på änderna av en lång kabel. Går kontakten sönder (vilket de lätt gör, plasthaken har en tendens att brytas av) behöver du då potentiellt korta ner kabeln och crimpa på en lång kontakt. Jobbigt.

Istället gör du som man ska göra, d.v.s. sätter honkontakter på ändorna av varje sida. Då kan patchkabeln de sista metrarna enkelt bytas ut.