hjälp med att Installera chassikablar i moderkortet.

Permalänk
Medlem

hjälp med att Installera chassikablar i moderkortet.

Hej!

Håller på att bygga en dator i detta chassi
phanteks xt pro.

men när jag ska installera HD audio och front panel på moderkortet så blir jag förvirrad eftersom det är mer pins än kontakten på front panel(se bilder)

asus tuf gaming b650-plus wifi manual
om man kollar i manualen på sid 12 så står front panel på ställe 16 på ritningen men kontakten är 5 pin men platsen är 12 pins är tanken då att man ska sätta den till vänster och resternade är någon annan kontakt?

och ska HD AUDIO vara på plats 15i manualen?

har jag missförstått allt?

Permalänk
Moderator
Moderator

Har lite svårt att hänga med vad du menar, men Front Panel är kontakten för strömbrytare, LEDs och så vidare.
HD Audio är för ljudkontakterna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimen:

Hej!

Håller på att bygga en dator i detta chassi
phanteks xt pro.

men när jag ska installera HD audio och front panel på moderkortet så blir jag förvirrad eftersom det är mer pins än kontakten på front panel(se bilder)
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

asus tuf gaming b650-plus wifi manual
om man kollar i manualen på sid 12 så står front panel på ställe 16 på ritningen men kontakten är 5 pin men platsen är 12 pins är tanken då att man ska sätta den till vänster och resternade är någon annan kontakt?

och ska HD AUDIO vara på plats 15i manualen?

har jag missförstått allt?

Skrivet av Daemon:

Har lite svårt att hänga med vad du menar, men Front Panel är kontakten för strömbrytare, LEDs och så vidare.
HD Audio är för ljudkontakterna.

Hej.
Frågan är var på moderkortet jag ska sätta dessa två kablar, jag har svårt att tyda manualen jag fastnade på dessa två kablar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Tack så mycket! då var jag inne på rätt spår alltså:)

Permalänk
Medlem

Om du tittar på sidan 1-1 i manualen med diagrammet över moderkortet så skall de kablarna sitta på "HD Audio" > uttag 15 och "F.Panel" > 16.

På sidan 1-5 så finns informationen för varje kontakt.
HD-Audio är inga problem bara att passa in det blockerade hålet i kontakten så det sitter på passande tomma plats bland pinnarna på moderkortet.

F.Panel är lite svårare då det är en massa extra pinnar på moderkortet till funktioner som inte chassit har. Men den kontakten skall sitta över delen jag ritade en röd fyrkant om på bilden nedan. Igen passa in blockerade hålet med där det saknas pinne.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kimen:

Tack så mycket! då var jag inne på rätt spår alltså:)

Glöm det btw, jag var lite för snabb. Såg att de hade märkt front med AAFP. Den är längst till VÄNSTER, inte höger som jag markerade på bilden. x)

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Om du tittar på sidan 1-1 i manualen med diagrammet över moderkortet så skall de kablarna sitta på "HD Audio" > uttag 15 och "F.Panel" > 16.

På sidan 1-5 så finns informationen för varje kontakt.
HD-Audio är inga problem bara att passa in det blockerade hålet i kontakten så det sitter på passande tomma plats bland pinnarna på moderkortet.

F.Panel är lite svårare då det är en massa extra pinnar på moderkortet till funktioner som inte chassit har. Men den kontakten skall sitta över delen jag ritade en röd fyrkant om på bilden nedan. Igen passa in blockerade hålet med där det saknas pinne.
<Uppladdad bildlänk>

Tack för hjälpen! nu kommer jag vidare

Och tydligen var det RGB i det här chassit i fläktarna,det antar jag ska in på 12 eftersom det står RGB där? har även ARGB i kylarfläktarna, måste jag om jag vill ha dessa lysande köpa en splitter eller en RGB hub för det finns bara ett uttag eller är jag ute och cyklar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimen:

Tack för hjälpen! nu kommer jag vidare

Och tydligen var det RGB i det här chassit i fläktarna,det antar jag ska in på 12 eftersom det står RGB där? har även ARGB i kylarfläktarna, måste jag om jag vill ha dessa lysande köpa en splitter eller en RGB hub för det finns bara ett uttag eller är jag ute och cyklar nu?

Var försiktig med RGB kopplingar!

Det finns två system för RGB ljus i datorer. ARGB och ett som heter bara RGB.
Det ena använder 12V och det andra 5V, så kopplar man fel så kan man råka bränna sönder saker.
Så kolla noga vad du har i fläktar/chassi och vad moderkortet stöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Var försiktig med RGB kopplingar!

Det finns två system för RGB ljus i datorer. ARGB och ett som heter bara RGB.
Det ena använder 12V och det andra 5V, så kopplar man fel så kan man råka bränna sönder saker.
Så kolla noga vad du har i fläktar/chassi och vad moderkortet stöder.

Hej!
Tack för infon!

Det jag vet är att att cpufläkten har ARGB(2st fläktar) och det står i manualen till chassin att det är D-RGB(4st) i dom betyder det att det är olika system? men kontakterna är likadana på båda kontakterna .(se bild)

och på mitt moderkort så finns det en plats som heter RGB_Header

Fråga 1 kan jag koppla in min RGB där? fråga 2 eftersom jag har 3 kontakter RGB men bara ett uttag behöver man en hub/splitter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimen:

Hej!
Tack för infon!

Det jag vet är att att cpufläkten har ARGB(2st fläktar) och det står i manualen till chassin att det är D-RGB(4st) i dom betyder det att det är olika system? men kontakterna är likadana på båda kontakterna .(se bild)

och på mitt moderkort så finns det en plats som heter RGB_Header

Fråga 1 kan jag koppla in min RGB där? fråga 2 eftersom jag har 3 kontakter RGB men bara ett uttag behöver man en hub/splitter ?

<Uppladdad bildlänk>

DRGB och ARGB (Adressable rgb och digital rgb) är "samma" (5V 3-pin). Det går att styra individuella dioder på dem.
Aura rgb är däremot 12V 4-pin.

Det viktiga är att man inte kopplar en 4-pin RGB kabel i ett 3-pin uttag eftersom att det ena som sagt är 5V och det andra 12V.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

DRGB och ARGB är "samma". De går att styra individuella dioder på dem.

Det viktiga är att man inte kopplar en 4-pin RGB kabel i ett 3-pin uttag eftersom att det ena som sagt är 5V och det andra 12V.

Tack!

Så i mitt fall så kan jag koppla in mina ARGB och DRGB kablar i detta på moderkortet?

Med behöver en split?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimen:

Tack!

Så i mitt fall så kan jag koppla in mina ARGB och DRGB kablar i detta på moderkortet?

<Uppladdad bildlänk>

Med behöver en split?

Nej, kabeln du visade i bilden ovan är 3-pin, alltså ska den kopplas i 5V 3-pin rgb header (nr 11 enligt manualen).

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nej, kabeln du visade i bilden ovan är 3-pin, alltså ska den kopplas i 5V 3-pin rgb header (nr 11 enligt manualen).

Tack!

Så skaffar jag denna nedan så kan jag ansluta alla min RGB till den platsen(11) om jag förstår det rätt?

CT A-RGB 3-Way Splitter Cable

Permalänk
Medlem
Skrivet av kimen:

Tack!

Så skaffar jag denna nedan så kan jag ansluta alla min RGB till den platsen(11) om jag förstår det rätt?

CT A-RGB 3-Way Splitter Cable

Länken funkar inte, så det kan jag inte svara på.

Men du har 3 st 3-pin 5V rgb headers på ditt moderkort, så behöver du fler får du skaffa någon typ av splitter/hubb/controller om inte enheterna går att sammankoppla med varandra.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Länken funkar inte, så det kan jag inte svara på.

Men du har 3 st 3-pin 5V rgb headers på ditt moderkort, så behöver du fler får du skaffa någon typ av splitter/hubb/controller om inte enheterna går att sammankoppla med varandra.

Du har helt rätt såg jag nu, fanns 2 platser till högre upp på moderkortet.

Då behövs ändå inte splitten som jag länkade till

Tack för din hjälp!