Vill köpa elscooter för att pendla mellan hem och jobb samt andra sträckor som är längre. Budget 4k

Permalänk
Medlem

Vill köpa elscooter för att pendla mellan hem och jobb samt andra sträckor som är längre. Budget 4k

Jag har kollat in många elscooters nu men vet inte riktigt vilken man ska välja. Tänkte använda den för att åka till jobbet som är 1 km, det blir då totalt 2 km dit och hem. Sen också för att åka ut på äventyr typ 14-18 km.

Det är ett plus om den orkar höga backar och har bra batteritid.

Min budget är 4000 kr.

Sen när det kommer till lagen https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons... så verkar det som att många skiter i det då jag har sett folk dra förbi i runt 30 km inne i stan, cykelvägar osv. Någon som vet ifall det är på G att förbjudas? Jag har ju körkort för moped 45 km så bör ju inte vara problem att köra då. Men får väl ta en som man får köra på cykelbana så man slipper onödiga böter. Ja om det någonsin skulle inträffa som sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Sen när det kommer till lagen https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons... så verkar det som att många skiter i det då jag har sett folk dra förbi i runt 30 km inne i stan, cykelvägar osv. Någon som vet ifall det är på G att förbjudas? Jag har ju körkort för moped 45 km så bör ju inte vara problem att köra då. Men får väl ta en som man får köra på cykelbana så man slipper onödiga böter. Ja om det någonsin skulle inträffa som sagt.

Eftersom det är lag på maxeffekt + hastighet så tänker jag att det liksom redan är förbjudet att åka snabbare?

Att du har körkort för moped/bil spelar absolut ingen roll ö.h.t. då det är fordonet som inte får färdas snabbare eller ha högre än en viss effekt. Elscootern är klassad som en cykel - inte moped. Allt står ju på transportstyrelsen som du själv länkat till.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Ingen som tvingar OP att köpa rekommenderad scooter? Endast ett alternativ. Länka gärna något bra alternativ istället

Tänk på forumreglerna
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk på forumreglerna
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning

Åh herregud...

Jag raderar mitt förslag och inlägg så OP kan få några bra alternativ av andra i den budgeten och krav!

Permalänk
Medlem

Max effekt är nästan en filosofisk diskussion. Polisen bryr sig i stor endast om max hastighet (vilket är vettigt).

Här är en bra i din prisklass och med lång räckvidd:
https://cdon.se/fordon/el-scooter-xiaomi-mi-pro-2-e-scooter-n...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tänk på forumreglerna
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning

Skrivet av talonmas:

Max effekt är nästan en filosofisk diskussion. Polisen bryr sig i stor endast om max hastighet (vilket är vettigt).

Här är en bra i din prisklass och med lång räckvidd:
https://cdon.se/fordon/el-scooter-xiaomi-mi-pro-2-e-scooter-n...

Tyvärr olaglig med 300W motor så tänk på Sysops uppmaning här med att främja brott och brottsliga handlingar på forumet, vi är ute på hal is nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Eftersom det är lag på maxeffekt + hastighet så tänker jag att det liksom redan är förbjudet att åka snabbare?

Att du har körkort för moped/bil spelar absolut ingen roll ö.h.t. då det är fordonet som inte får färdas snabbare eller ha högre än en viss effekt. Elscootern är klassad som en cykel - inte moped. Allt står ju på transportstyrelsen som du själv länkat till.

Skrivet av HugSeal:

Men OP skulle ha en scooter för att pendla, blir lite märkligt att rekommendera något som inte får framföras på allmän väg då?

Skrivet av Sysop:

Tänk på forumreglerna
§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning

Skrivet av Aarox:

Åh herregud...

Jag raderar mitt förslag och inlägg så OP kan få några bra alternativ av andra i den budgeten och krav!

Skrivet av talonmas:

Max effekt är nästan en filosofisk diskussion. Polisen bryr sig i stor endast om max hastighet (vilket är vettigt).

Här är en bra i din prisklass och med lång räckvidd:
https://cdon.se/fordon/el-scooter-xiaomi-mi-pro-2-e-scooter-n...

Kan detta vara något? https://elscooterkollen.se/elscooter/registrera-elscooter-som...
Idiotisk lag iallafall. Finns väl ingen max effekt lag för bilar eller mopeder? Bara hastighet.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av m4gnify:

Finns väl ingen max effekt lag för bilar eller mopeder? Bara hastighet.

Mja, max 50 cc / 4kW effekt.

Max 1kW effekt på klass 2.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Kan detta vara något? https://elscooterkollen.se/elscooter/registrera-elscooter-som...
Idiotisk lag iallafall. Finns väl ingen max effekt lag för bilar eller mopeder? Bara hastighet.

Det finns regler för maxeffekt för moped klass ii, det finns också regler kring maxeffekt för lätt motorcykel. Det som de har gemensamt med elcykel är att det är fordon med begränsningar. Att göra jämförelsen med en bil som är blir då lite märklig.

Där har vi istället begränsningar på saker som vikt jämfört med exempelvis en lastbil.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aarox:

Tyvärr olaglig med 300W motor så tänk på Sysops uppmaning här med att främja brott och brottsliga handlingar på forumet, vi är ute på hal is nu!

Du läste inte vad jag skrev va? Google vad 300 w egentligen innebär. Det finns inget entydigt sätt att mäta på.
Den jag länkade är speciellt framtagen för nordiska marknaden. Den är godkänd enligt alla som har mandat.

Vad saker marknadsförs som och hur stark en sak är är helt olika saker. Finns dussin av trådar här i forumet om du vill veta mer om watt vs watt. Jag själv hade din ståndpunkt och förståelse i hälften av dem, men sen läste jag på.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Glöm inte trafikförsäkra den bara efter ditt köp, min och flickvännens elscooter åkte nyligen till återvinningscentralen då livslängden inte är jätteläng efter 2 års garanti har tickat ut och de är ett helvete att laga en sådan enkel grej som en punktering på dem.

Ska du tvunget köpa en, köp en med punkteringsfria däck, tänker inte rekommendera dig någon då 95% av alla scootrar som säljs är olagliga.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Du läste inte vad jag skrev va? Google vad 300 w egentligen innebär. Det finns inget entydigt sätt att mäta på.
Den jag länkade är speciellt framtagen för nordiska marknaden. Den är godkänd enligt alla som har mandat.

Vad saker marknadsförs som och hur stark en sak är är helt olika saker. Finns dussin av trådar här i forumet om du vill veta mer om watt vs watt. Jag själv hade din ståndpunkt och förståelse i hälften av dem, men sen läste jag på.

Din länk du skickade så stod det något helt annat under ”specifikationer” och ”beskrivning”.

Jag var sarkastisk i inlägget (tyckte det var komiskt med hänvisandet till uppviglande av brott här 😂)

Du har helt rätt i sak! För övriga som vill läsa på om lagkommentarerna så finns det här:

Lag

Permalänk
Medlem

Verkar inte bli någon elscooter då alla är olagliga?

Permalänk

Vet inte varför det slängs ut att elscootrar är olagliga i denna tråd. Scootrar under en viss motoreffekt (En elsparkcykel får inte gå fortare än 20 km/tim eller ha motorstyrka över 250 watt) är lagliga, och skulle scootern gå snabbare än så eller ha högre motoreffekt så krävs en "Lätt elfordon"-försäkring som gör den laglig. Då får man hantera den som en cykel/25 moped och åka på t.ex. cykelvägar.

https://www.folksam.se/forsakringar/hemforsakring/cyklister/f...

https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/f...

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fogelholk:

skulle scootern gå snabbare än så eller ha högre motoreffekt så krävs en "Lätt elfordon"-försäkring som gör den laglig. Då får man hantera den som en cykel/25 moped och åka på t.ex. cykelvägar.

Det här är felaktigt. Att man försäkrat sin oklassificerade scooter innebär inte på något vis att det helt plötsligt blir lagligt att framföra den på allmän väg.

Saxat från din egen länk (Länsförsäkringar):

Citat:

Tänk på att ett oklassificerat fordon inte får köras på gångvägar eller allmänna vägar. Åker du fast för olovlig körning kan det leda till böter.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det här är felaktigt. Att man försäkrat sin oklassificerade scooter innebär inte på något vis att det helt plötsligt blir lagligt att framföra den på allmän väg.

Saxat från din egen länk (Länsförsäkringar):

Med försäkringen "Lätt elfordon" så är en elscooter inte ett oklassicierat fordon, utan ett klassifierat lätt elfordon.

Saxar in från min länk på Länsförsäkringar:

Citat:

Lätta elfordon, eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning

Elscooter, elsparkcykel och självbalanserande fordon
Maxhastighet över 20 km/h
Eller fordon som väger mer än 25 kilo och har en maxhastighet på över 14 km/h
Klassificering: Lätta elfordon

Mer info om just lätt elfordon hos LF: https://www.lansforsakringar.se/stockholm/privat/forsakring/f...

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Vet inte varför det slängs ut att elscootrar är olagliga i denna tråd.

De är inte olagliga. Bara olagliga att framföra på allmän väg.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Fogelholk:

Med försäkringen "Lätt elfordon" så är en elscooter inte ett oklassicierat fordon, utan ett klassifierat lätt elfordon.

Det är fordonets fysiska konstruktion som avgör hur det klassificeras, inte vilken försäkringstyp man tecknat på fordonet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Citat:

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.
...
Är elsparkcykeln snabbare eller starkare än en cykel men inte uppfyller kraven som ställs på en moped kan den inte klassas som vare sig cykel eller moped. Då får fordonet inte köras på allmän väg utan endast inom ett inhägnat område.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Skrivet av twit:

Det är fordonets fysiska konstruktion som avgör hur det klassificeras, inte vilken försäkringstyp man tecknat på fordonet.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordons...

Direkt ovanför det du citerade

Citat:

Om elsparkcykeln inte uppfyller kraven på en cykel

Om elsparkcykeln går snabbare än 20 km/tim eller har en högre kontinuerlig märkeffekt än 250 watt klassas den inte längre som en cykel och kan inte köras efter cykelregler. Det som ligger närmast tillhands är att elsparkcykeln klassas som moped, med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cr4zyt0e:

Verkar inte bli någon elscooter då alla är olagliga?

https://www.ewheels.se/elsparkcykel/e-wheels-e2s-v2/?code=928...

Permalänk
Medlem

Är den laglig med tanke på att motorn är 700w även om den är "strypt"?

EDIT: Kollade upp det själv. Den är laglig.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Denna har vi faktiskt på min arbetsplats för lite turer nere på stan etc. och har nog än så länge inget ont alls att säga om den.
Men med förbehåll för att jag inte har kört den supermycket än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Denna har vi faktiskt på min arbetsplats för lite turer nere på stan etc. och har nog än så länge inget ont alls att säga om den.
Men med förbehåll för att jag inte har kört den supermycket än.

https://www.ewheels.se/elsparkcykel/e-wheels-e2s-v2/?code=928...

Har också just en sådan Longrange+ som jag haft ett år, nöjd så här långt och fördelen är att den är helt laglig så den går som cykel och att en vanlig hemförsäkring där cykel ingår räcker.

Det man ska veta är att räckvidden anges med folk som väger som barn, är man vuxen såvida man inte väger runt 50kg så kan man i bästa fall räkna med 15km planmark i perfekt temperatur och brukar räkna 10km som räckviddsgräns vid planering.

Ska man bara åka några km är det inget problem och med tanke på att hjulen är små och man får se upp för ojämnheter så känns 20km/h rätt lagom.

Det är ändå så att den trots låg hastighet vinner med liten marginal mot stadsbussen eftersom stadsbussen stannar på en massa hållplatser så är man framme före bussen med scootern.

Detta vid samma färdväg, är det dessutom så att man behöver gå till busshållplatsen och kan köra en direktare väg än bussen med scootern så vinner man definitivt tid med scootern när man tävlar mot stadsbussen som visserligen kör i 40km/h mellan hållplatserna men förlorar på stoppen.

Tar med mig laddaren i ryggsäcken så då kan man ladda innan man ska hem och har köpt ett godkänt viklås för kortare parkeringar.

Är faktiskt rätt roligt att köra den och vill man kan man köra ekonomiläge 15km/h så vinner man några kilometers räckvidd, och är bra för att glida runt lite avslappnat.

Bra är också lyset som är bland de bättre på sådana här lågprisfordon samt att den ligger under det nya viktkravet där trafikförsäkring krävs (om den väger mer än 25kg och samtidigt går fortare än 14km/h) även för de som annars går som cykel och den är tillräckligt liten och lätt för att få tas som handbagage på buss/tåg då den bara väger 12,5kg.

Det negativa är att batteriet är fastmonterat(hade den haft löstagbara batterier hade man kunnat ha extrabatterier för lång räckvidd) och att laddkontakten sitter dumt långt ned på fotplattan så det enklaste är att lyfta upp framändan så den står på bakhjulet när laddsladden ska i då det är en gummiplopps flärp att fippla med som regnskydd.

Lite negativt är åkkomforten på punkteringsfria däcken på kullersten och grus väldigt stötigt men på asfalt inget problem, då däcken är riktigt jobbiga att byta så tar jag heller olägenheten med att det blir stötigt med de punkteringsfria. Allra värst är kullersten, de gatorna undviker jag helst.

Man får också justera bromsen ganska ofta samt efterdra skruvarna till styret så det inte glappar men det är inte så svårt.