Blizzards tidigare chef vill kunna dricksa spelutvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av surrogate activity:

1* ) Passivt tiggeri är vad det är. 2 * ) Har man så man klarar sig ska man inte tigga, man får ta mer i betalt för produkten man säljer i stället om man tycker man tjänar för lite.

1 * Och varför är det passivt tiggeri ?

2 * "Har man så man klarar sig ska man inte tigga" Det handlar om att göra o tjäna pengar, Det är ju skitsmart, vill du inte, skit i det.

Och nu kommer frågan

Om du själv haft/har ett företag, och du kommer på en idè att tjäna, så väldigt mycket mer pengar. Då gör du inte det ?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Tänka sig att vi hade en tid: Playstation 1, 2, Nintendo 64, Gamecube, Xbox, där vi hade riktigt bra spel även många storspel som släpptes ÅRET RUNT! Numera får vi kanske ett spel om året känns det som. Och de kostar €60-70 för något halvdant outsourcat dåligt skrivet, man anställer ju inte skribenter och manusförfattare baserat på deras katalog eller kompetens längre utan hur många retweets man får numera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Tänka sig att vi hade en tid: Playstation 1, 2, Nintendo 64, Gamecube, Xbox, där vi hade riktigt bra spel även många storspel som släpptes ÅRET RUNT! Numera får vi kanske ett spel om året känns det som. Och de kostar €60-70 för något halvdant outsourcat dåligt skrivet, man anställer ju inte skribenter och manusförfattare baserat på deras katalog eller kompetens längre utan hur många retweets man får numera.

Fast nu är det ju ganska mycket skillnad i produktions och utvecklingskostnader mellan spelen till de äldre generationerna och spelen som görs nu. Innan gick det snabbare att göra många av de spelen och det krävde mindre studios.

Men jag håller med dig om att det är jävligt tradigt med att många av de spelen som kommer ut känns som att de är skriva av M. Night Shyamalan eller Olle från andraklass i Smygehuk.
Men förr så hade alla spel ett utseende som bara en mor kunde älska och det gjorde ju att man fokuserade på story eftersom det var det som sålde.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Fast nu är det ju ganska mycket skillnad i produktions och utvecklingskostnader mellan spelen till de äldre generationerna och spelen som görs nu. Innan gick det snabbare att göra många av de spelen och det krävde mindre studios.

Men jag håller med dig om att det är jävligt tradigt med att många av de spelen som kommer ut känns som att de är skriva av M. Night Shyamalan eller Olle från andraklass i Smygehuk.
Men förr så hade alla spel ett utseende som bara en mor kunde älska och det gjorde ju att man fokuserade på story eftersom det var det som sålde.

Varför är produktionskostnaderna så höga? Känns som att 90% av pengarna går till VD och reklam eller skådisar istället för något vettigt.

Permalänk
Medlem

Servicepersonalen i USA har ofta ingen lön utöver dricksen så där är den väldigt viktig, vad jag vet så arbetar inte anställda spelutvecklare gratis.
I Sverige är dricksen påtvingad och inkluderas redan i resturangnotan, vilket jag inte har några problem med.
Det jag inte gillar är i alla nya betalterminaler, nu måste man aktivt navigera förbi alla dricksskärmar för att inte av misstag ge dubbel dricks.

Vill man stöda en spelutvecklare får man väl köpa skins, DLC eller andra spel som folk redan gör..?

Permalänk
Medlem

Go fcuk yourself, Mike Ybarras.

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Märks att många inte riktigt följer Ybarra på t.ex. X. Han sa det helt från ett personligt perspektiv. han nämnde bland annat Baldurs gate 3 som ett exempel där han gärna hade dricksat pengar eftersom upplevelsen var över förväntningarna för priset. Alltså en morot att faktiskt släppa ett BRA och fungerande spel, istället för skiten man annars ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tactoad:

Trodde först det handlade om ett sent aprilskämt men tydligen inte

Right?.. Eller det kanske tog han denna tiden att kläcka ett "april skämt" han kanske försökte komma på den första april..

Sen generellt; "dricks" till utvecklare? nej tack. 70 dollar för ett spel? nej tack, köper hellre en spel-nyckel såld i något land där samma spel säljs för 35 dollar nytt, vägrar acceptera att vi ska förväntas betala ett högre pris här i säg Europa bara för att de ska kunna sälja samma spel billigare i säg Asien eller Sydamerika, för i princip, det billigaste priset är det som spelpublishern är villig att ta betalt, att vi betalar dubbelt eller mer i då Europa är bara "gravy" för publishern i deras syn.

"Dricks" för spel? Nej. Jag föredrar att hålla mer koll på dev-studions nästföljande titlar och kanske tänka "spelet från dom var bra, nästa titel/titlar från samma devs är kanske värt att hålla koll på och ev. köpa det".
Till sist sen, "dricks" hade ju varit fördelat 70% går till publishern eller dev-studion i samma kassa som "intäkt för spelförsäljning", sen 20% till management/chefer i middle-management, sist 10% hade fördelats till developers.

Visa signatur

John

Permalänk
Medlem

Ska man införa något sådant så kan man lika gärna göra hela spelmarknaden donationware så får var och en betala vad de tycker det är värt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hur vet vi ifall dricken faktiskt går till spelutveklarna och inte publisher/studio LT? Vi vet inte. Att ge dricks i restaurang går åtminstone direkt till personen. Mike är troligen någon med dålig kompetens med tanke på att han skulle stanna efter microsoft merge och sedan genast sparkades när de fick redan på statistiken bakom kullisserna

Permalänk
Medlem

En bättre ide: Jag spelar spelet, om jag inte gillar det gör jag refund och om jag gillar det så gör jag inte en refund.

Permalänk
Medlem

Absolut! Så länge det hanteras korrekt så att dricksen inte sänker löner eller hamnar hos fel personer. Jag skulle dock föredra att "dricksa" genom microtransaktioner som inte påverkar spelet i sig, som kosmetika, eller genom att köpa merch

Permalänk
Medlem

Och såna här personer sitter på chefs-poster i hos spelutvecklare. Nästan i klass med Ubisoft-nissen.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Varför är produktionskostnaderna så höga? Känns som att 90% av pengarna går till VD och reklam eller skådisar istället för något vettigt.

Just varför kan jag inte svara på bortsett från det man ser. Kodningen är större, grafiken kräver mer arbete, animationerna ska göras i flera steg, ljudproduktionen är enorm, röstskådespeleriet är ett yrke i sig. Förproduktion som är nästan som ett helt spel i sig. Massivt jobb med otroligt mycket personer inblandat.
Sen ja, VD med mera ska ha sin kaka och de som betalat för spelet vill ha tillbaka sina pengar plus en saftig bit.

Ligger mer i det än att bara säga att det känns som att 90% till blah blah.

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Det finns ju redan för mindre företag/indie företag genom patreon etc etc... Det är som många andra skrivit, ett icke problem som "stor" företag försöker få till att så dem kan lönedumpa/få lönen betald på "donationer" och få skatteavskrifter kanske?.

Betala folk det dem är värda i LÖN, och SLUTA såga upp spel etc i delar för day 1 "DLC" etc etc, battlepass och annat skit som enbart är för att tjäna mer pengar.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

1 * Och varför är det passivt tiggeri ?

2 * "Har man så man klarar sig ska man inte tigga" Det handlar om att göra o tjäna pengar, Det är ju skitsmart, vill du inte, skit i det.

Och nu kommer frågan

Om du själv haft/har ett företag, och du kommer på en idè att tjäna, så väldigt mycket mer pengar. Då gör du inte det ?

Om man nu anser sin produkten värd x antal kr så ser jag inte problemet med att sätta priset efter det, om man har förtroende för sin produkt, i stället för att hitta på knep för att mindre rationella personer, som exempelvis minderåriga, ska skicka till extra slantar till någon som redan har mer än tillräckligt.

Permalänk
Medlem

Funderar på varför jag själv skriver här... uttråkad?

Undrar varför denna frågan engagerar så många?

Varje utvecklare kan själv bestämma om detta är nåt att införa?

Varje spelare kan själv välja att lämna dricks?

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Håller med han. Att man har typ 400timmar i Witcher 3 som man köpte för 349kr medans man köpt typ Forspoken för 900kr känns nästan kriminellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Funderar på varför jag själv skriver här... uttråkad?

Undrar varför denna frågan engagerar så många?

Varje utvecklare kan själv bestämma om detta är nåt att införa?

Varje spelare kan själv välja att lämna dricks?

Haha precis exakt sådär var argumenten till varför man inte skulle bry sig om hästrustningen i Oblivion men titta hur spelvärlden nu ser ut. Nej kväv dessa idiotiska ideer direkt.

Spelar man inte spel förstår jag att man inte bryr sig men du har säkert något intresse där företagen hela tiden försöker suga ut så mycket pengar som möjligt från dig och samtidigt inte vill betala skäliga löner till sina anställda genom dumma påhitt så försök hitta en koppling där så förstår du varför folk är irriterade på dessa dumheter som trillar in då och då.

Permalänk
Medlem

Köp hellre ett ex till och ge bort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker det borde finnas i alla appar. T.ex. när man har SJ appen för telefonen, så finns en knapp skänk en öl till utvecklarna.

Skämt åsido, så tycker jag spelutvecklare kunde ha tvärt om en rabattkod vid avklarat spel som man kan använda för att köpa något i spelet eller ett annat spel från dem. Denna rabatt kan motivera folk att handla mer av dem så de får in mer pengar.

Det finns tillfällen då jag tycker att utvecklarna borde få mer pengar, tyvärr inträffar det inte ofta. Då de hela tiden på olika sätt tvingar en att köpa ny licens för deras nya version som nästan är identisk med den gamla.

jag tycker man borde få betalt om man använder sj appen , dom borde dricksa en att man använder skiten.

Permalänk
Medlem

Kastar gärna en hundring till en indieutvecklare som levererar kvalitet och bra innehåll, men inte om jag köpt ett spel för 800kr, är han galen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av r80x:

Just varför kan jag inte svara på bortsett från det man ser. Kodningen är större, grafiken kräver mer arbete, animationerna ska göras i flera steg, ljudproduktionen är enorm, röstskådespeleriet är ett yrke i sig. Förproduktion som är nästan som ett helt spel i sig. Massivt jobb med otroligt mycket personer inblandat.
Sen ja, VD med mera ska ha sin kaka och de som betalat för spelet vill ha tillbaka sina pengar plus en saftig bit.

Ligger mer i det än att bara säga att det känns som att 90% till blah blah.

Om något borde ju allting gå både snabbare och vara enklare att göra med dagens verktyg jämfört med 20 år sedan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Haha precis exakt sådär var argumenten till varför man inte skulle bry sig om hästrustningen i Oblivion men titta hur spelvärlden nu ser ut. Nej kväv dessa idiotiska ideer direkt.

Spelar man inte spel förstår jag att man inte bryr sig men du har säkert något intresse där företagen hela tiden försöker suga ut så mycket pengar som möjligt från dig och samtidigt inte vill betala skäliga löner till sina anställda genom dumma påhitt så försök hitta en koppling där så förstår du varför folk är irriterade på dessa dumheter som trillar in då och då.

Känns som det kunde mottagits bättre om det var någon populär och omtyckt indieutvecklare som kommit med utspelet. Men nu kommer det från nästan sämsta möjliga talare, någon långt upp i hierarkin hos en stort företag.

Är tyvärr så att jag känner att detta kommer bli en grej, speciellt från de större. Man startar sitt spel för 800-1000kr och frågas om dricks i tid och otid. Kanske extremt men känns som vi sett sånna här grejer innan. "Hallå, köp vår DLC nu" med en massa rutor man behöver klicka bort.

Försöker överlag försöka se det positiva i det jag ser men detta ger mig allmänt för dåliga vibbar för att se något positivt, såvida det inte är kämpande indieutvecklare som faktiskt behöver pengar.

Vill storföretag ha mer pengar av mig förväntar jag mig att det ska se det som en investering där jag får utdelning. GTFO från branschen annars.

Skrivet av Baxtex:

Köp hellre ett ex till och ge bort?

Just Stardew Valley är ett spel som ligger mig nära hjärtat. Köpte vid lanseringen 2016, sedan boxade utgåvan till PS4 då jag ville ge utvecklaren lite mer pengar som uppskattning för ett bra spel, och jag ville ha något i hyllan förstås. Och har nog lagt ner 100 timmar även där (närmare 600 på Steam).

Sedan när spelet släpptes på Switch då jag vill ha spelet portabelt, långt före Steam Decks tid. Säkert runt 100-150 timmar där. Blev ett köp på GOG, dels för att få en DRM-fri utgåva som kan installeras fritt som jag vill. Men det är nog sista utgåvan. Försökt ge bort utgåvor via Stem till bekanta men intresset har tyvärr varit lågt.

Nu kanske min kärlek för Stardew Valley är extremt men som gammal Harvest Moon spelare på SNES så känns det ett spel som nästan gjorts för mig. Och ConcernedApe (utvecklaren) har varit extremt generös med underhåll av spelet under åren. Hitills i år är 1.6 uppdateringen årets bästa släpp. Får se hur Manor Lords släppet i slutet av månaden blir, Early Access trots allt, men det spel utöver Star Wars: Outlaws som jag sett fram emot mest.

Här skulle jag kunna tänka mig att i princip dricksa även om jag är emot konceptet som helhet. Minns inte att jag fått dricks när jag utfört mitt jobb, se till att lönen är rimlig eller leta en seriös arbetsgivare kan jag tycka.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Om du själv haft/har ett företag, och du kommer på en idè att tjäna, så väldigt mycket mer pengar. Då gör du inte det ?

Hört talas om etik? Kanske börja med att slå upp det konceptet.

Visa signatur

i5 10400f | RTX 2060 | Gigabyte Z490 Gaming X | 16 GB (2x8 GB) DDR4 3,000 MHz

Permalänk
Medlem

Jag har donerat pengar till ett musikband jag är galen i, detta för att de ska kunna producera mer musik. Det är via indiegogo. Jag får ett album (och lite bonusgrejer) + fler album som kan släppas tidigare tack vare donationen.

Jag har absolut inga problem med det då jag vet att pengarna går direkt till artisterna och inte till några musikbolag. Jag ÄLSKAR musiken. Hade jag ÄLSKAT spelet och vetat att det kan komma en 2, 3 etc och att pengarna faktiskt bidrar till det och går till folket som förtjänar det, visst. Men det finns många risker när alla bolag osv är inblandade. Handlar ju inte direkt om ett gäng på 4-5 pers. Artisten har dessutom inte lön på det sättet.

Om det hade varit ett mindre spel så hade jag nog kunnat tänka mig donera.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Nej det här är knappast rätt väg att gå. Ge anställda vettiga löner istället suck.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är en bra idé med dricks, ISTÄLLET för att betala för spelet i förväg, eller för ett abonnemang.
Att föreslås betala efter viss uppnådd speltid eller som en digital stegräknare, man betalar efter hur långt man farit runt i spelet.
Dock bör det inte tjötas för ofta, kanske en slider man kan välja hur ofta det tjötas.

Detta skulle kunna slå undan fötterna på piratkopiering rejält.

Freeware with tips.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det gör vi ju indirekt redan när vi köper kosmetiska in-game produkter som inte ger något fullvärdigt content likt en expansion?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det kallas oftast för ultimate edition eller collector’s edition om man vill kasta pengar på utvecklarna.

Men i ärlighetens namn, 849-899kr för ett spel är i saftigaste laget. Speciellt med tanke på hur ofärdiga många av dagens spel är vid release.