Värt att tillägga här är att exemplen är att det inte är e2e-kryptering. skickar jag ett privat meddelande till dig via sweclockers är det krypterat. Men inte e2e. Innehållet går att se på sweclockers servrar. Routern är inte blind för trafiken i wifinätet mellan enheter utan mittnoden har insyn även där. Det är inte heller e2e. Mobilnäten - samma sak där. Trafiken är krypterad. Men inte e2e.
Märk väl!
Det är alltså inte kryptering som Europol vänder sig emot. Vad de efterfrågar är en lösning på problemet att rättsväsendet inte kan få insyn vid just e2e-kryptering för brottsutredningar.
Det är alltså viktigt att förstå att Europol inte vill förbjuda all krypering. Det blir lätt missförstånd kring det här - även på teknikforum.
Jag skulle nog inte säga att de ser området som så smalt ändå.
Möjlighet till insyn vid brottsutredningar gäller långt mer än gängkriminalitet och beställningsmord.
Exempelvis insiderhandel:
https://www.etc.se/inrikes/16-personer-doems-foer-ica-insider...
Här har SMS och mail varit av intresse för utredningen. SMS är krypterat - men inte e2e. Så möjlighet till insyn i mellanled har varit av relevans.
Men ja - det här är relevant i många andra brottsammanhang också såklart.
Jag upplever snarare att det är en missuppfattning hos kritiker som tror att den här insynen är av relevans för ett väldigt smalt område - där rättsväsendet har en bättre förståelse för att det här är av relevans för brottsbekämpning på en mycket bredare nivå.