ASUS A7V600 och serial-ATA raptor --Problem--

Permalänk
Medlem

ASUS A7V600 och serial-ATA raptor --Problem--

tjena, fick hem mitt nya datorpaket på posten idag!

konfig:

ASUS A7V600
XP2800+
WD Raptor -serial-ATA

allt är ihopskruvat och funkar...knappt.

problemet ligger i att jag har installerat win2k på raptorn, det startat upp till 2000 loggan, då får jag en bluescreen.

Inaccessible_boot_device

så står det.

har försökt att ominstallera, men då blir problemet istället när man skall välja disk att lägga in OS:et på, man kan inte trcka pil-ner och markera raptordisken.

jag kan ju iofs lägga in operativet på en vanlig IDE-disk, men då försvinner ju hela iden med en snabb raptor.

nån som har nå bra funderingar/tips

//

John

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Hedersmedlem

När jag installerade OS på S-ATA controllern så var jag tvungen att installera drivrutiner till denna precis i början av Win-installationen.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

mm, trycka f6 och installera därifrån, nu är det så att asus sida med drivisar för moderkortet inte funkar.

driverserna finns ju med på cdn man får med till mobot, men den går inte att andvända när man tryckt f6 (?) och man får ju inte med nån diskett som behövs...

men det kan ju vara så att jag har tagit fel serialata drivisar...men tror inte det, har provat med alla som heter nåt med serial..

Edit: det gick att boota i samband med istallen, men inte nu

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

I BIOS ska du ha inaktiverat Virusskyddet när du installerar OS.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

ok, fungerar det så får du en stjärna i min sign. )

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

ingen stjärna till dig, det finns inget viruskydd i bios.

sen så ha jag märkt att 2st fläktkontakter på moderkortet inte ger ut nån spänning så jag har nog ett trasigt moderkort

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk

zoc: Det borde finnas skydd mot virus i BIOS. Kolla i manualen så lär du hitta det.

Permalänk
Medlem

du tror inte jag lusläste manualen och dubbelkollade efter intsällningar/jumpers osv...det finns inget!

men iaf så gjorde dom felande fläktkontrollerna att jag skickade in kortet på garanti.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?