Permalänk
Medlem

Datorpaket hjälp!

Hej

Jag tänkte sätta ihop ett datorpaket. Vad tycker ni om det här?:

1. AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA (Vad tycker ni? Barton eller Thoroughbred).
2. IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
3. Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
4. Vilket moderkort ska jag välja?

Ja vill ha en så tyst dator som möjligt.. Kom me tipps.. !!

Vilken prossesorfläkt ska jag ha som är tyst? Tystast möjlig. Tipps om låda skulle oxå vara bra.

Permalänk
Avstängd

ta en 2500+barton kan clocka den till 2800+ så kännar du pengar på de.

säger jag rätta mig om jag ahr fel?

Visa signatur

Chassi.(Chieftec DX-01BL-D).Cpu
(AMD Athlon XP2500+ Barton 1833MHz).Ram(PC3200/DDR400 *2).Moderkort.(Abit NF7-S rev 2.0).Graff( Powercolor Radeon 9600 PRO 128MB DDR ).HHd.(Seagate Baracuda 120gb)

Permalänk
Medlem

Ok vilken kylare ska man ha då? Den tystaste möjliga. Moderkort??

Permalänk
Medlem

som mobo kan du välja nästan vilket nforce2 som helst jag rekomenderar abit nf7-s rev2.0 kylare en alpha pal 8045 men den papst på eller en enermax med vridpott så kan du ju välja hur snabbt den ska snurra själv

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

abit nf7-s rev2.0 låser den upp barton? Någon annan som har nått bra tipps? Är abit kortet med dom nyaste chipsen o allt vad det heter? Har för övrigt ett asus geforce ddr delux som jag ska köra med så länge. Funkar dom bra tillsammans? jäjä...

Minne: Ska man köpa 2st 256'or istället för en 512? Går det snabbare med dual?

Ps
Jag har varit borta ett tag från datorvärlden och ej hängt med. Skratta inte nu. Hjälp!
ds.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
abit nf7-s rev2.0 låser den upp barton? Någon annan som har nått bra tipps? Är abit kortet med dom nyaste chipsen o allt vad det heter? Har för övrigt ett asus geforce ddr delux som jag ska köra med så länge. Funkar dom bra tillsammans? jäjä...

Minne: Ska man köpa 2st 256'or istället för en 512? Går det snabbare med dual?

Ps
Jag har varit borta ett tag från datorvärlden och ej hängt med. Skratta inte nu. Hjälp!
ds.

Nf7-s låser upp barton ja.
Rev 2.0 är senaste chippet ja.
Vet inte om ditt grafikkort fungerar faktiskt.
Du tjänar lite prestanda på att köra 2x256.

Permalänk
Medlem

Ok. Hum verkar int få så mycket hjälp här ändå. Graffekortet går nog Men moderkortet verkar väl ok då. Då tar jag ett sånt o prolle 2500+ o sen lite minne. Spelar väl inte så stor roll vad de är för minne? billigast är bäst.. Eller? Kan man köra 400mhz minne i 333??? DDr då..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Ok. Hum verkar int få så mycket hjälp här ändå. Graffekortet går nog Men moderkortet verkar väl ok då. Då tar jag ett sånt o prolle 2500+ o sen lite minne. Spelar väl inte så stor roll vad de är för minne? billigast är bäst.. Eller? Kan man köra 400mhz minne i 333??? DDr då..

Om du ska köra dual så ska du ha 2st likadana minnen helst köpta samtidigt för att garanterat få det att funka finns tom speciella paket där minnena är testade och garanterade att de funkar i dual.
Och dual går ut på att minnena är syncade till din fsb dvs kör du 166 i fsb så kommer dinna minnen gå i 333 även om du har pc 4000 minnen

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Du har väl visst fått hjälp!
köp ddr400 minnen, om du tänker köra processorn i standardhastighet så räcker ddr333, men med amd så är det ju (som med övriga) bra att öka bussen, öka därför den till 200 eller lite till och kör synkront med minnet, vill den inte riktigt så kan du ju sänka multiplern lite.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Antec Sonata är prisvärt o bra om du vill ha en tyst dator. Sätt 12 cm chassifläkten i ett fan only utag ( 5V )1
nf7-s rev 2.0 har jag o det funkar bra, om du vill kan du ju byta den lilla fläkten på nordbryggan mot en passiv zalmanfläns.
Som folk säger köp en Barton 2500, mycket prisvärt. Om tyst är 1a prioritet så skit i o klocka eller dra upp den till 10*200. För vanligt användande kommer du inte märka nån väsentlig skilnad.
Alpha flänsen ska vara mkt bra för lågvarviga fläktar vad jag hört, har själv en SLK 900 U o den funkar mkt bra med en lågvarvig 92 mm fläkt 40 grader cpu idle med 30 grader i chassit, går säkert ner några grader nu till hösten. Notera att SLK 900 endast passar några få amd nforce2 moderbord.
Om du inte vill lägga ut så mycket på fläkt kanske en spire falconrock eller whisperrock duger.
RAM, jag skulle köpa en 512 sticka om jag planerade att ha datorn länge, tänker du bygga en ny om ett år så kör 2*256, men annars kan det vara bra att kunna slänga i en till 512 o inte behöva kasta de gamla minnena. Den lilla prestanda minskning du får spelar inte så stor praktisk roll i början, det är när datorn börjar bli äldre det är sjysst att kunna klämma ut lite extra för att spara pengar.
Om du vill lägga ut extra på Corsair eller KIngston Hyper X eller dyl för att vara säker på att kunna köra 200 fsb med tighta timings eller Twinmos till ett lägre pris o inte vara lika säker är upp till dig.
Möjligen skulle du satsa på en hårddisk med 8 mb cache istället. IBM ( Hitachi ) har precis kommit med en ny serie hårddiskar 7K250 vet inte hur de står sig mot gammla 180 GXP.
Något som du inte får glömma är att sätta in en tyst cd/dvd spelare, ofta är det den absolut ljudligaste komponenten. Kolla www.silentpcreview.com för tips. Notera att högt för dessa personer inte är högt för de flesta vanliga dödliga.
Vill du ha tyst se också till att ha ett passivt ( eller mkt tyst fläkt ) kylt grafikkort.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag fart på er va?

Tack RMgx och alla ni andra för svaren. Ska gå igenom lite. Det blir nog bra paket. köper det där nf7-s en xp2500+ och en 512 i minne.

Nått tipps på en bra låda som är lite stilren och är bra att ha när man ska ha tyst dator?

Permalänk
Medlem

Jaha visste inte att Antec Sonata var en låda där ser man.. Fler tipps!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Nu fick jag fart på er va?

Tack RMgx och alla ni andra för svaren. Ska gå igenom lite. Det blir nog bra paket. köper det där nf7-s en xp2500+ och en 512 i minne.

Nått tipps på en bra låda som är lite stilren och är bra att ha när man ska ha tyst dator?

Nä köp två 256.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABNF7S2

Är det dehär moderkortet? Är lite osäker. Står inget om att det går att köra barton på det. Sen står det något konstigt på minnesstöd.

Kanske börjar med en 256.. Får se hur billigt det blir. Kanske 2st 512.. Vem vet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ABNF7S2

Är det dehär moderkortet? Är lite osäker. Står inget om att det går att köra barton på det. Sen står det något konstigt på minnesstöd.

Kanske börjar med en 256.. Får se hur billigt det blir. Kanske 2st 512.. Vem vet

ja det är det moderkortet som jag sa innan ska du köpa minnen så köp dem samtidigt annars kanske dual strular

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseTM
ja det är det moderkortet som jag sa innan ska du köpa minnen så köp dem samtidigt annars kanske dual strular

Aha ok. Funderar på asus istället. Abit kortet verkar ju strula har jag läst på forumet. Men dom är väl likvärdiga annars..

Permalänk
Medlem

mmm du kan dock inte använda slk 900 på asus mbet

Permalänk
Medlem

Re: Datorpaket hjälp!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maGot
Hej

Jag tänkte sätta ihop ett datorpaket. Vad tycker ni om det här?:

1. AMD Athlon XP2800+ Barton 2083MHz/2.08GHz 128/512Kb 333MHz 0.13 bulk SocketA (Vad tycker ni? Barton eller Thoroughbred).
2. IBM/Hitachi Deskstar 180GXP 120Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE
3. Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)
4. Vilket moderkort ska jag välja?

Ja vill ha en så tyst dator som möjligt.. Kom me tipps.. !!

Vilken prossesorfläkt ska jag ha som är tyst? Tystast möjlig. Tipps om låda skulle oxå vara bra.

jag skulle tatt en annan hårddisk typ en maxtor........
Annars ser det fint ut
Sen skulle jag ta ett epox 8rda3+

Visa signatur

Godde!

Permalänk

köp ett . " Asus Deluxe eller ett sånt som står i min sign,. ! "

Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pijo
köp ett . " Asus Deluxe eller ett sånt som står i min sign,. ! "

Är det detta du menar? http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=ASA7N8XDLX

Låser det oxå upp barton?