Permalänk
Medlem

Vad är kravet för DivX?

Nu är det så att jag kommer eventuellt att få en 233 Mhz Laptop av systern min. Men då är frågan:
Kommer den att vara kapabel att unyttjas att titta på filmer med? Och spelar det någon roll ifall jag sitter i Linux eller i Windows? Drar KDE i Linux mindre systemresurser än vad Windows 2K gör ?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

skulle gissa på att linux drar mindre minne/prosessorkraft (vet ej). Själv hade jag en 233a med 96Mb i RAM för nått årsendan och var inte ens nära att kunna spela "divX-kodade" filmer.

/Martin

Permalänk
Medlem

Smärtgränsen för DivX går runt 350-400 MHz, och med tanke på att det där dessutom är en bärbar så kommer det inte gå. =/

Permalänk
Medlem

Aaargh ! Fanimej, det är som det jag var ute efter med en laptop. Att kunna lira Anime på när man åker bil.
Men då kommer en följdfråga:
Kan man, trots att PC:n är gammal, uppgradera CPU:n i den? Om det är det som krävs för att jag ska kunna titta på film, so be it!

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

Du KAN titta på mpeg kodade filer så om du skall vara riktgit jävla omständigt (som jag är) så kodar du om filmerna till VCD/mpeg och tittar på dem...

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Men, det tar ju grymmelång tid ju =/
Tänk att enkoda 8 timmar film till Mpeg. Och sen på storleken =/

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

Du kan ju alltid prova, den sämsta datorn jag har testat att kolla på DivX filmer på är en P2 333 och det fungerar riktigt bra, fast man satt i win98 och använder media player som filmuppspelare. Om du kör linux kan du ju använda MPlayer, vilken har mycket bättre prestanda än mediaspelarna i windows och om du har tur kan den använda grafikkortet för att ta hjälp med uppspelningen. Men eftersom datorn är så gamal, samt att det är en laptop så är nog inte graffet så mycket att räkna med på den fronten.

Men det är ju bara att testa, du kan ju köra linux och använda fluxbox eller en annat lättdriven WM (KDE är ju lite onödigt IMO). Skulle vara intressant och se om du får det att fungera

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Vi får väl hoppas. Men nu är det ju så att jag inte har fått hem PC:n än, men det kanske kommer snart. Vilket man får hoppas på. Och jag hoppas med hela min högra skinka att jag kan kolla på anime på den.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk

och ifall du nu vill spara resurser under linux så är ju inte KDE att rekommendera, fluxbox e mitt tips men det finns massvis av minimalistiska fönsterhanterare

EDIT: sorry slizer 8) hade inte läst hela tråden (kanske skulle börja göra det innan man postar)

Permalänk
Medlem

jag hade en Compaq 533 Mhz Celeron 128 MB PC 100 ram Inbyggt graffe 100/100 HACKADE FÖR JÄVLIGT Men påmin P3 500 Mhz med 128 MB ram flöt det Celeron skit i den hade jag ATI RAGE 128 PRO om det spelar någon roll

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Hade en bärbar PII400MHz, var inga problem alls att kolla DivX på den, men DVD's gick bitvis lite ryckigt..

Permalänk
Medlem

Jag kunde kolla divx på min 350mhz, 64 100mhz sdram, ati rage pro. Det hände ibland att ljudet segade av men det gick att kolla.

Visa signatur

003

Permalänk
Medlem

Jag har en Dell och den är utmärkt. Supporten är utmärkt. Har behövt den 3 ggr sammanlagt. Första gången krashade cd-romen ihop och jag fick skicka den och fick tillbala efter en dryg vecka. Andra gången var när hd'n pajade och det vara bara att skicka in och så kom den till dörren efter en vecka. Tredje gången pep skärmen och 2 dagar senare kom en gubbe och bytte den mot en ny. Det är vad jag kallar service i alla fall.

Kan skriva specifikationerna också:

P4 2 Ghz

512 MB RAMBUS

80 GB HD

GeForce 4 4600Ti

19" CRT

En stor nackdel är priset. Kostade... 43400 riksdaler

Visa signatur

Lever pastej?

Permalänk
Medlem

43k låter som lite för mycket pengar om man vill kolla på anime under bilfärden.

Visa signatur

Äntligen har jag fått svar på om vandrande pinnar kan gäspa. Det kan de inte. Ett av världens stora mysterier är löst.

Permalänk
Medlem

Hähä...precis. Jag har ingen större lust att lägga ut pengar på en begagnad laptop heller. Men nu är det så att jag FÅR denna av systern min, eftersom att hon fick en ny från jobbet. Men du kan man ju undra, hur lång tid tar det att enkoda om ett 20 minuters avsnitt från Divx till Mpeg? Och den andra frågan, hur stora blir filerna?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ohden
Jag har en Dell och den är utmärkt. Supporten är utmärkt. Har behövt den 3 ggr sammanlagt. Första gången krashade cd-romen ihop och jag fick skicka den och fick tillbala efter en dryg vecka. Andra gången var när hd'n pajade och det vara bara att skicka in och så kom den till dörren efter en vecka. Tredje gången pep skärmen och 2 dagar senare kom en gubbe och bytte den mot en ny. Det är vad jag kallar service i alla fall.

Kan skriva specifikationerna också:

P4 2 Ghz
512 MB RAMBUS
80 GB HD
GeForce 4 4600Ti
19" CRT

En stor nackdel är priset. Kostade... 43400 riksdaler

Om den vore utmärkt så hade väl inte cd-romen, hårddisken eller skärmen gått sönder?
Dessutom låter det som en stationär dator du har köpt och priset är ju helt åt h-e.

512 MB RAMBUS, ehm, RAMBUS i en laptop? Skulle inte tro det va. Jag KAN ha fel.
GF4 Ti4600, finns inte för laptops.
19" CRT.. i knät?

Permalänk
Medlem

Han måste ha skrivit i fel tråd

Visa signatur

(\_(\
(=’ :’)
(,(”)(”)

Permalänk
Medlem

min polare körde divx på sin 166mhz på lägsta kvalite då.

Visa signatur

DON'T PANIC!

Permalänk
Medlem

Woohoo ! Det finns alltså hopp! En annan grej är, hur lätt/svårt är det att uppgradera en Laptop, om det ens är möjligt att göra på en så gammal Laptop?

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!