Permalänk

Trådlöst internet hemma med fiber

Jag flyttar in i en ny lägenhet om ett par veckor. Tyvärr upptäckte jag att BBB:s fibernätsuttag sitter ovanför dörren i hallen, tre rum ifrån det rum där jag skall ha den stationära datorn.

För att slippa dra kablar funderar jag på att skaffa nåt trådlöst. Frågan är, räcker 54 mbps för att kunna tanka film och dylikt på 10Mbitslinan?

Vad är att rekommendera?

/Tobbe

Permalänk
Medlem

En snygg kabeldragning i taket bakom en list tycker jag, kan bli problem med wlanet speciellt om det är tjocka väggar, mitt wlan (802.11g) har problem i min lägenhet för väggarna..

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Du menar nog TP-uttag.
Vad jag vet så har bredbandsbolaget aldrig erbjudit fiber till privatpersoner.

så länge bandbredd wlan > bandbredd bbb så funkar det.
Om det är mycket tjocka väggar så kanske den kopplar ner till 11mbit (eller nåt).

Annars finns det ju numera 108Mbps wlan.

Edit: tänkte fel!

Permalänk
Medlem

ptolemy: Du tänkte nog inte så fel som du tror
Teoretisk maxhastighet för wlan är 50% (Beror på accessmetoden, går inte in djupare på det nu). Lägg på lite störningar i form av betongväggar, armeringsjärn och strömkablar så kommer du säkert ner i 30% med tanke på att signalen ska färdas genom tre rum.
Så du tänkte nog fel, men det blev rätt ändå

Men 30% av 54Mb/s är ändå mer än 11Mb/s, så det ska nog gå bra ändå

Visa signatur

"Utom de elva omkomna, av vilka en var tolv år, skadades 24 oftast äldre personer, sade polisen." - expressen.se
Data/Dator?

Permalänk
Medlem

Jag har då inga possitiva erfarenheter av trådlöst nätverk, så jag tycker än så länge du ska ta arslet ur vagnen och dra om tp uttaget