Permalänk
Medlem

vapochill igen

Hej sitter här och har köpt en vapochill som det just nu sitter en P4 i och jag ska stoppa in en AMD. Har fått mitt cpu kit för AMD proppen och nu är jag lite fundersam, på P4 så sitter det en isoleringplatta (eller liknande) på baksidan av moderkortet, men i mitt cpu kit till AMDn så fick jag inte med något sådant.
Och i instruktionsboken som bara är till AMD så finns inte den med så jag antar att man inte ska behöva en sådan.
Men om man gör fel så kan det ju gå åt hel***e och det vil man ju inte, bättre att fråga innan än efter

Hoppas att ni förstod vad jag menade och hoppas på svar snart

Tack på förhand

/nash

Permalänk

om jag inte misstar dig menar du isoleringen runt sockeln och värme slingorna? du behöver dom för att inte skapa kondens, du får lov att flytta över dom till din nya dator. är ganska säker på att det är samma grejjer, iaf värmeslingorna.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Vila i frid

Nope, du behöver ingen sådan.
Detta pga att p4'or blir kallare än vad Amd proppar blir.

Så det är bara att tuta och köra!
Ta det försiktigt bara. Lugn och fin när du monterar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Nope, du behöver ingen sådan.
Detta pga att p4'or blir kallare än vad Amd proppar blir.

Så det är bara att tuta och köra!
Ta det försiktigt bara. Lugn och fin när du monterar.

så du menar att värmeslingan o isoleringen som följer med vapochillen vid köp utav socket A kitt är värdelöst?

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Vila i frid

Nej nej nej...
Jag menar att man inte behöver någon isolering på baksidan utav moderkortet. Det måste man ha när man kör P4

Permalänk
Medlem

Vad jag har hört så skiljer det inte så mycket mellan p4 och amd XP i temperatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zalk1n
Vad jag har hört så skiljer det inte så mycket mellan p4 och amd XP i temperatur

Det gör det inte heller. Men folk som är för pentium använder ofta det som ett argument för Intel.

Permalänk
Vila i frid

Beror på vad man menar med mycket.
Men det är ganska mycket. Tycker iaf jag. Min polares 2.4 ligger på 28 grader i load. Med en tyst fläkt på 2800rpm. Min förra 1800+ Låg på 50grader idle med en 4000rpm fläkt. Som igentligen va för en 2400+

Det tycker iaf jag är skillnad.
Och ett mycket bra argument.
Men sen dom nya p4orna, dom e inte så svala. Far min har en 3.2 och den ligger på ca 45-50 grader...
Iofs så spelar det ingen roll, så länge dom inte brinner

Permalänk
Medlem

[-Pale-] ----> Men AMD har alltid haft problem med sitt kylsystem på sina prossesorer, och intel har alltid legat ett steg före amd i den biten. Men båda går lika bra ändå ;D

Permalänk
Medlem

vad hade du för kärna på xp 1800an då?

Visa signatur

Uprise
i7 3770, Gigabyte G1.Sniper3, Corsair Dominator 1866Mhz 16GB, Corsair AX860, Corsair 450D+H100i,Gigabyte GTX970.
All for sale! Incl. 4670k, Gigabyte G1.Sniper M5, Kingston Predator 16GB 2133Mhz
Bitfenix Phenom M, Silverstone SG10, Antec P180

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har nu monterat ihop min vapo och den fungerar
Men det jag är lite fundersam är att på vapon står det -25 grader och i asus probe 2 så är proppen 45grader idle, och 51 garder i ful load och burken är oklockad just nu (AMD 2500+ Barton, Asus A7N8X Deluxe nF2)
När jag körde med kylfläkt så låg burken lite klockad på 43-45 grader idle och runt 48-53grader i fult ös.

Någon som vet vart Asus probe mäter värmen ?
Vad ska man lita på ? och kan det vara att jag har fått dårlig kontakt mellan coren och heating element munstyket ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Beror på vad man menar med mycket.
Men det är ganska mycket. Tycker iaf jag. på Min polares 2.4 ligger 28 grader i load. Med en tyst fläkt på 2800rpm. Min förra 1800+ Låg på 50grader idle med en 4000rpm fläkt. Som igentligen va för en 2400+

Det tycker iaf jag är skillnad.
Och ett mycket bra argument.
Men sen dom nya p4orna, dom e inte så svala. Far min har en 3.2 och den ligger på ca 45-50 grader...
Iofs så spelar det ingen roll, så länge dom inte brinner

Suck. Du borde ansöka till mytomantråden för där passar du in vääääldigt jävla bra. Fyfan alltså så otroligt jävla lamt. Vad uppnår du genom att ljuga på swec?
Respekt?
Status? Snälla säg! För såna som dig klarar man sig väldigt bra utan.
OK, om det du skrev stämmer. Då säger jag såhär. Min AMD ligger på minusgrader, o då kör jag helt utan fläkt på min kylfläns.
Jag lovar dig att hans CPU inte ligger på 28 grader i load ens med en delta fläkt i en normal rumstemp(o hade han haft fönstret uppet som du kanske kommer säga nu, så tror jag faktiskt inte på då hellere. IOM att du isf hade tagit med det i första inlägget.)

Permalänk
Medlem

IsKall: Dålig dag eller?

Jag tror iofs inte på temperaturen som [-Pale-]
sa heller. Men man behöver ju inte ta i som du gör.
Iaf, tempsensorn visar säkert fel, det är vad jag tror.

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
IsKall: Dålig dag eller?

Jag tror iofs inte på temperaturen som Pale sa heller. Men man behöver ju inte ta i som du gör.
Iaf, tempsensorn visar säkert fel, det är vad jag tror.

Nej inte värre än vanligt. Men jag börjar bli så förbannat trött på såna där som ljuger om temps/deras OC resultat osv. Dom verkar ju tro att dom får respekt på sweclockers. Och genom den respekten kan dom leva lyckliga i alla sina dagar. En anledning till är att jag dras med ett par såna där i skolan också som kommer o skryter över sina överklockingar/temps som inte ens är möjliga, o inte fan kan dom bevisa det heller.

Permalänk
Vila i frid

Men snyt dig.
Inget jag säger är osanning. Iofs kan det vara som Pandrone säger. Att den mäter fel. Men fakta är den att AMD alltid har haft problem med hög temp. Vet inte hur det är nu, med deras nya, då jag inte känner någon som har en sådan.

Jag tog mycket illa upp. Jäkligt taskigt påhopp.
Och jag undrar vad du uppnår med det?
Du kanske letar respekt eller bara vill värka häftig?

Sådana som dig som bidrar till dålig stämning på forumet.

Permalänk
Hedersmedlem

Så tar vi och taggar ner lite

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Men snyt dig.
Inget jag säger är osanning. Iofs kan det vara som Pandrone säger. Att den mäter fel. Men fakta är den att AMD alltid har haft problem med hög temp. Vet inte hur det är nu, med deras nya, då jag inte känner någon som har en sådan.

Jag tog mycket illa upp. Jäkligt taskigt påhopp.
Och jag undrar vad du uppnår med det?
Du kanske letar respekt eller bara vill värka häftig?

Sådana som dig som bidrar till dålig stämning på forumet.

Det är tyvärr sådana som dig som bidrar till dålig stämning på forumet. Vem av oss är det som sitter o drar uppenbara lögner?. Om du ens visste nånting om processorer och liknande borde du veta att 28 grader med en tyst luftkylning är totalt omöjligt. O sluta yttra dig om AMDs värmeproblem när du inte vet ett skit om dom. Den som många syftar på när dom säger att AMD har värmeproblem är Tbirden. Men ojj?, jag kör min starkt överklockad i 50grader. Kanske visar fel med 10 grader+ också det vet jag inte. Men vadå? är det värmeproblem? Nej knappast. Med tanke på att den låg runt 37-40 grader i original, o då med extremtyst fläkt på CPUn, en zalman 80mm på 5 volt.

Men OK, om du nu kan så lite om datorer som du påstår dig att göra när du säger att du inte ljuger så OK. Förlåt, det var inte meningen att göra ett sånt taskigt påhopp isånafall.
Men då tycker jag inte du ska sitta o skriva o försöka hjälpa folk på ett forum heller, det är ju inte logiskt.

Permalänk
Vila i frid

Läs vad tråden handlar om.
Fick han det svar han behövde av mig ?
JA!
Jag har likadan låda. Och vet vad skillnaden mellan dom olika cpu+kitten är.

Jag fattar inte varför du ska hålla på. Njuter du utav det?
Vilket exakt är det som du tycker låter orimligt?
Vist jag tycker att 28 grader är lite. Och det kan bero på felvisade termistor.

Bra för dig att du har en bra temp. Men det är många som har problem med temperaturen. Oftast är det då AMD det gäller. Folk med p4 finns det oxå som har. Det säger jag inte. Jag kör själv amd och har inget illa att säga om dom, min dator har funkat kanon.

Tycker mäst att du värkar upprörd om att jag säger att amd har problem med mycket värmeutväckling. Tar du illa vid?

nash:
Låter lite konstigt.
har du skruvat åt ordentligt när du monterade?
Kylpasta?
Står det samma temp i bios?
Min vapo visar runt -15 och mitt bios mellan +25 och +35 beroende på vad jag har gjort.

Då är det termistorn som sitter på moderkortet under prollen som läser.
Någon som vet om det finns en termistor i cpu'n och isåfall hur får man fram så att man kan läsa ifrån den ?
(2100+) inte en tb.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [-Pale-]
Läs vad tråden handlar om.
Fick han det svar han behövde av mig ?
JA!
Jag har likadan låda. Och vet vad skillnaden mellan dom olika cpu+kitten är.

Jag fattar inte varför du ska hålla på. Njuter du utav det?
Vilket exakt är det som du tycker låter orimligt?
Vist jag tycker att 28 grader är lite. Och det kan bero på felvisade termistor.

Bra för dig att du har en bra temp. Men det är många som har problem med temperaturen. Oftast är det då AMD det gäller. Folk med p4 finns det oxå som har. Det säger jag inte. Jag kör själv amd och har inget illa att säga om dom, min dator har funkat kanon.

Tycker mäst att du värkar upprörd om att jag säger att amd har problem med mycket värmeutväckling. Tar du illa vid?

nash:
Låter lite konstigt.
har du skruvat åt ordentligt när du monterade?
Kylpasta?
Står det samma temp i bios?
Min vapo visar runt -15 och mitt bios mellan +25 och +35 beroende på vad jag har gjort.

Då är det termistorn som sitter på moderkortet under prollen som läser.
Någon som vet om det finns en termistor i cpu'n och isåfall hur får man fram så att man kan läsa ifrån den ?
(2100+) inte en tb.

att säga att en P4 ligger 4-6 grader över rumstemp är att ljuga för att få nån att tycka att en annan processor är bättre. Jag vet inte varför du ens sa det där för jag tycker du verkar vara rätt hajj på datorer iallafall, men jag förstår inte varför du då inte förstod att 28 grader var helt orimligt.
Och det med att folk har problem vad gäller AMD. Kan bero på att det är AMD dom som köper sin första dator köper. DVS kan absolut ingenting om datorer (För det mesta). Och när man inte kan något om datorer kan det lätt bli svårt att kyla den också.
Min bror är ett praktexempel på en sån som jag nyss beskrev. Han köpte en xp1800+ för länge sen. Och när han haft datorn. Vad kan det vara, ett halvår eller kanske 3/4 år, då tänkte jag kolla lite vad han hade för inställningar i bios o sånt, bara för å leka. Då såg jag att hans temp låg upp mot 70-80 grader. Då kollade jag i hans dator. Småfläktarna hade så mycket damm att dom inte snurrade längre. Och processorns fläkt var väldigt dammig, men den snurrade iallafall.

Vad jag försöker att få fram är att det är nybörjarna som får värmeproblem. För att dom inte vet hur man ska handskas med det. Jag kan inte tänka mig att någon erfaren. T.ex ngn som hängt på kylningsforum i mer än 2-3 månader skulle ha några som helst problem med att kyla en AMD om dom har råd att köpa en riktig fläns.

Jag vet inte hur många watt en P4 2.4 eller vad han hade utvecklar. Men jag har sett i några forum att folk haft över 50 grader på dom också. Så dom är inte direkt några isbitar dom heller.

Permalänk
Medlem

offtopic: lite väl mkt offtopic här?
ontopic: blir det inte kallare än 25-35 grader med vapo?, jag kör luftkylning och har full load temp på 41 grader

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
att säga att en P4 ligger 4-6 grader över rumstemp är att ljuga för att få nån att tycka att en annan processor är bättre. Jag vet inte varför du ens sa det där för jag tycker du verkar vara rätt hajj på datorer iallafall, men jag förstår inte varför du då inte förstod att 28 grader var helt orimligt.
Och det med att folk har problem vad gäller AMD. Kan bero på att det är AMD dom som köper sin första dator köper. DVS kan absolut ingenting om datorer (För det mesta). Och när man inte kan något om datorer kan det lätt bli svårt att kyla den också.
Min bror är ett praktexempel på en sån som jag nyss beskrev. Han köpte en xp1800+ för länge sen. Och när han haft datorn. Vad kan det vara, ett halvår eller kanske 3/4 år, då tänkte jag kolla lite vad han hade för inställningar i bios o sånt, bara för å leka. Då såg jag att hans temp låg upp mot 70-80 grader. Då kollade jag i hans dator. Småfläktarna hade så mycket damm att dom inte snurrade längre. Och processorns fläkt var väldigt dammig, men den snurrade iallafall.

Vad jag försöker att få fram är att det är nybörjarna som får värmeproblem. För att dom inte vet hur man ska handskas med det. Jag kan inte tänka mig att någon erfaren. T.ex ngn som hängt på kylningsforum i mer än 2-3 månader skulle ha några som helst problem med att kyla en AMD om dom har råd att köpa en riktig fläns.

Jag vet inte hur många watt en P4 2.4 eller vad han hade utvecklar. Men jag har sett i några forum att folk haft över 50 grader på dom också. Så dom är inte direkt några isbitar dom heller.

Jag försöker inte att få någon att värka bätre än någon annan.
Det va inte änns min prolle jag snackade om. Men både hanns och en annan kompis har låga temperaturer. Men som någon sa tidigare så kan det mycket väl vara termistorn som missvisar.
Jag har inte haft någon P4 själv, bara sett vad kompisar har. Innan hade jag en p3 på 1ghz och den låg runt 35 enligt bios. Men då har vi löst det tycker jag. Att termistorn är boven i det här dramat.

sl0w: Jo, det bli kalla. Betydligt.
Problemet i mitt fall är att temp sensorn sitter under prollen på moderkortet. Och över den är det en massa silicon och en liten platta isolering. Så jag får ingen rättvis temp. Jag får gå efter den som vapon visar + några grader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl0w
offtopic: lite väl mkt offtopic här?
ontopic: blir det inte kallare än 25-35 grader med vapo?, jag kör luftkylning och har full load temp på 41 grader

Hej!
När jag kör min Vapochill på full belastning så ligger den på -13 till -15 grader.
Klarar din luft kyling det så är det inte dåligt.
Jag kör min AMDXP 2000 som en AMDXP 2600 (2184MHz)

Anledningen varför morderkors sensorn visar en annan temperatur är för man isolerar den så den känner av MB kortets temperarur under cpu:n.

/Mike

Visa signatur

There is no magic! [ XP2000@ 2000MHz | 512MB PC4000 | Vapochill ]

Permalänk
Hedersmedlem

IsKall och [-Pale-] får fortsätta gnabbas nån annanstans om de måste, men fler inlägg med ert tjafsande i forumet kommer bestraffas med en varning.

Visa signatur

Little white flowers Will never awaken you. Not where the black coach of Sorrow has taken you. Angels have no thoughts
Of ever returning you. Wouldn’t they be angry If I thought of joining you?

Not only did I disturb your precious Angels, I also shredded their silken wings and drank their holy icor

Permalänk
Medlem

Nu har jag fått lite mer klarhet i detta med min propp temp, kollade i biosen och den vissade 8-9 grader, så den visssar ju lite närmre vad vapon vissar, men det är kul när alla sensorer vissar olila 43grader, 9grader och minus 22.5- -24.0 grader
Men det var ju som jag trodde att moderkorts sensorn som asus probe använder sig utav just nu ligger under allt heat conduction compound och på så viss vissar väldigt mycket fel

så tack för eran hjälp

/nash