Permalänk
Medlem

Installerade Redhat, och..

hallå!
installerade nyss Redhat 8.0 här och jag blev inte så jätteglad av det som kom upp på skärmen

jag vart rättså snopen. Och jag kan ICKE tyda texten

det kommer upp varje gång jag bootar.. jag vet itne hur jag ska göra
Nån som har nån aning om va som hänt? (om det nu är not fel? kanske är normalt?)

Skulle gärna vilja ha lite hjälp Igen som uppledt samma sak?

//Richard

EDIT: Formaterade om och det är samma sak... *dubbel-suck* :(:(:(

Permalänk
Avstängd

Du verkar inte vara ensammen om problemet, jag har dock inte sett någon lösning på problemet.

Varför har då en så gammal version av redhat föresten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Du verkar inte vara ensammen om problemet, jag har dock inte sett någon lösning på problemet.

Varför har då en så gammal version av redhat föresten?

Ok.. jag vet inte, men jag har Mandrake 9.2 också.. bättre?
men jag har lyckats lösa det där med den konstiga bilden. MEN.. nu kommer local host login upp, och jag loggar in med det jag antar är mitt användarnamn... och sen har jag "listat" ut att jag ska skriva startx ( ? ) för att komma in i det grafiska krimskramset? .. men; Fatal error bla bla :(:( *suck*

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte helt bekant med hur red hat fungerar men du måste nog köra xf86config som root innan du kan använda det grafiska gränssnittet. Ett tips är att ta reda på lite olika saker om din skärm och grafikkort innan du ger dig på det.

Leta efter följande:

Horizontal frequency
Vertical frequency
Grafikkortets minne (kanske inte så svårt) i kilobyte

Har du en ps/2-mus är det enklast att ta typ "standard ps/2 mouse" eller vad det heter och ändra sen när du vill få igång scroll-hjulet etc.

Efter att du matat in dessa och lite andra värden i xf86config ska startx funka. Tänk på att skapa en annan vanlig användare innan du går in i x.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dag84
Nu är jag inte helt bekant med hur red hat fungerar men du måste nog köra xf86config som root innan du kan använda det grafiska gränssnittet. Ett tips är att ta reda på lite olika saker om din skärm och grafikkort innan du ger dig på det.

Leta efter följande:

Horizontal frequency
Vertical frequency
Grafikkortets minne (kanske inte så svårt) i kilobyte

Har du en ps/2-mus är det enklast att ta typ "standard ps/2 mouse" eller vad det heter och ändra sen när du vill få igång scroll-hjulet etc.

Efter att du matat in dessa och lite andra värden i xf86config ska startx funka. Tänk på att skapa en annan vanlig användare innan du går in i x.

Jag har nu gjort det där, och det kommer fortfarande upp nåt "fatal error" när jag skriver startx..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unreality_88
Jag har nu gjort det där, och det kommer fortfarande upp nåt "fatal error" när jag skriver startx..

Jag hoppas du förstår att du inte kommer få någon hjälp värd namnet om du inte ens förmår anstränga dig nog för att posta felmeddelandet du får.

W

Permalänk
Medlem

Japp, det skulle hjälpa. Och om det skulle vara nåt problem mellan din xfree86-version och din hårdvara kan det vara en idé att byta till mandrake 9.2 eftersom det garanterat är baserat på xfree86 4.3xx vilket förmodligen har färre problem.

Btw, du har väl inte lagt in nåt konstigt i ~/.xinitrc ? Då kan det bli fatal error om du har hänvisat till en window manager som inte finns.

Som sagt, skicka felmeddelandet så slipper vi gissa alla möjliga alternativ. Det är ganska många saker som kan ha gått snett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dag84
Japp, det skulle hjälpa. Och om det skulle vara nåt problem mellan din xfree86-version och din hårdvara kan det vara en idé att byta till mandrake 9.2 eftersom det garanterat är baserat på xfree86 4.3xx vilket förmodligen har färre problem.

Btw, du har väl inte lagt in nåt konstigt i ~/.xinitrc ? Då kan det bli fatal error om du har hänvisat till en window manager som inte finns.

Som sagt, skicka felmeddelandet så slipper vi gissa alla möjliga alternativ. Det är ganska många saker som kan ha gått snett

jag har fixat det nu och det funkar.. (nästan) jag kan inte logga in med det användarnamn jag angivit :S "felaktigt"

Permalänk
Avstängd

Du skulle även kunna testa fedora (imorgon ska Fedora Core 2 test 1 släppas, jag rekommenderar dig dock att testa fedora core 1 först)

Fedora är ungefär som Redhat 10, dock inte riktigt. (det är åtminstånne redhat 10 det någonsin kommer bli)
fedora.redhat.com

Permalänk
Medlem

ok.. men det är ingen som har nån aning om varför det inte går att logga in? jag har ju fåttt igång "skiten" men kan itne logga in på nåt (root eller nånting alls) "felaktigt2 hela tiden

Permalänk
Medlem

Då ligger du lite taskigt till. Fast du kan alltid sätta in en rescue disc och mounta din / som read-write på exempelvis /mnt/root . Sen gör du chroot /mnt/root och skriver passwd och skriver in ett nytt lösenord.
Det ska väl inte vara några problem att skapa en användare. Skriv bara adduser och följ instruktionerna. Eller om du så vill, använd KDEs verktyg eller vilken WM du nu kör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dag
Då ligger du lite taskigt till. Fast du kan alltid sätta in en rescue disc och mounta din / som read-write på exempelvis /mnt/root . Sen gör du chroot /mnt/root och skriver passwd och skriver in ett nytt lösenord.
Det ska väl inte vara några problem att skapa en användare. Skriv bara adduser och följ instruktionerna. Eller om du så vill, använd KDEs verktyg eller vilken WM du nu kör.

men jag orkar inte med det här laddar hem Fedoracore 1 och hoppas det fungerar bättre.

Permalänk
Medlem

Mdk 9.2 är ljusår nyare än redhat 8, rekommenderas starkt.

Permalänk
Medlem

jag tog hem Fedoracore 1 och det fungerade direkt .. men nu vlir det XP blev för krångligt när jag skulle försöka få in den datorn i samma nätverk som min andra (med winxp) ..