Vad händer med mina hdd?

Permalänk
Medlem

Vad händer med mina hdd?

Har flyttat över alla gamla delar till ett annat chassie å ska använda den som server men efter nåra bluescreens så pajja hdd? Den liksom stannar mitt i winxp uppstarten, skärmen blir svart. Försökte formatera men händer inget när den undersöks av winxp installen. satte i en ny hdd och testa och lyckas komma in i xp men nu kommer det bluescreens på den oxå. Har inte vågat dra på datorn sen dess kanske denna hdn pajjar den oxå då. Vad kan det bero på. Modekortet? Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Kanske blir för varma...eller ostabil spänning från nätagget. Skulle tippa på det sistnämnda. Kan vara en IRQ krock oxå....

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Hedersmedlem

Kollat så inget kortsluts? Exempel en felplacerad distans på moderkortsplåten. Hittas disken i BIOS lär det inte vara problem. Om du har mkt tid kan du plocka ut grejerna och köra på exempelvis ett bord av trä som inte leder metall och testa om det fungerar där.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

har 1*120 fläkt insug bakom hdn och 2*80 utsug. Mitt mobo har vart lite skumt sen början. Nytt modekort är ju aldri fel
men men ska mixtra lite ska testa plocka ut allt på köksbordet om inte de hjälper bli de nog nytt mobo
om ni inte har andra förslag?

Permalänk
Medlem

Hur VET du att det är disken?

Låter som nåt annat.

Prova disken i en annan dator eller plocka bort allt på den du har och behåll bara det nödvändigaste för att boota. Om du överklockat - klocka ner. Kör Memtest - finns på UBCD - Googla!

Permalänk
Medlem

Ska kolla upp nätagget. Det ända som är nytt i burken sen jag bytte chassie är grafikkort och nätagg...funkade perfa i mitt förra chassie