kan man ha lösenord på mappar?

Permalänk
Medlem

kan man ha lösenord på mappar?

Min fråga är om man kan lägga in lösenord på mappar. Jag vill inte att det ska vara att man bara kommer åt den från en användare utan bara lösenordsskydda en map på en användare. Om det inte går som standard, vet nån nåt program som gör det möjligt?

Permalänk
Avstängd

& vad är skillnaden???

Var tror du blir bättre av att man får skriva in ett lösenord för åtkomst, jämfört med att användaren får samma åtkomst via behörighet på utdelningen..

Vad vill du uppnå & Varför!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teks
& vad är skillnaden???

Var tror du blir bättre av att man får skriva in ett lösenord för åtkomst, jämfört med att användaren får samma åtkomst via behörighet på utdelningen..

Vad vill du uppnå & Varför!!

Vad är felet?
Han kanske delar sin dator och användare med någon annan. Jag skulle också vilja ha svar på detta. Händer att jag lånar ut min dator då jag vill ha min personliga filer oåtkomliga för andra.

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
Vad är felet?
Han kanske delar sin dator och användare med någon annan. Jag skulle också vilja ha svar på detta. Händer att jag lånar ut min dator då jag vill ha min personliga filer oåtkomliga för andra.

just det som är felet, varför har alla nippran på att köra ett konto som hela familjen Svensson ska köra på, så lilla Ida och store Bengt bråkar om vilken bakgrundsbild som skall vara, OCH vem som kommer åt vad. Varför inte använda systemet som det "ska" vara dvs ett varsitt konto. Då kan man lätt ha sina egna inställningar på nästan allt och man kan begränsa mindre lämpliga användare så att de inte ställer till hyss eller kommer åt personlig info.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Instämmer med förgående talare!

Permalänk
Medlem

okej jag märker att ni inte förstår problemet men jag undrar bara om det går och isf hur? inte nåt annat

Permalänk
Medlem

klart det går men varför ta sej vatten över huvudet ?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
just det som är felet, varför har alla nippran på att köra ett konto som hela familjen Svensson ska köra på, så lilla Ida och store Bengt bråkar om vilken bakgrundsbild som skall vara, OCH vem som kommer åt vad. Varför inte använda systemet som det "ska" vara dvs ett varsitt konto. Då kan man lätt ha sina egna inställningar på nästan allt och man kan begränsa mindre lämpliga användare så att de inte ställer till hyss eller kommer åt personlig info.

Mycke bra sagt..!:)

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever..

Permalänk

Grabben har porr på datorn som han inte vill att andra ska kunna se, ska det vara så svårt att förstå? Tyvärr så har jag inte lösningen åt dig.

Permalänk
Medlem

Finns många externa program, sök på download.com

Jag tror att detta skulle funka, har dock inte själv testat:
Skapa en ny användare, tex:
user: snusmumrik
pass: filifjonka
Ändra rättigheterna i den mapp du vill skydda till att enbart just den ovanstående användaren får full access och INGEN annan. Dela sedan ut den mappen och sätt behörigheten även här till enbart ovan nämnda användare.

Skapa förslagsvis en genväg till utdelningen, genvägen ska alltså peka mot //localhost/skyddad_katalog
När du försöker gå in på den katalogen/utdelningen så kommer en inloggningsruta upp och du får skriva in den ovan nämnda användarens namn och pass.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

http://www.vnunet.com/Download/1141843
Jag har int prova det själv men det ser ju låvande ut
men tyvär så kostar det $40

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Grabben har porr på datorn som han inte vill att andra ska kunna se, ska det vara så svårt att förstå? Tyvärr så har jag inte lösningen åt dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också det varit mkt snack och lite hockey i denna tråd! Jag sitter själv vid min dator och har därför admin-rättigheter. Men när det är förfest eller dyligt så vill jag inte att folk ska komma in i vissa mappar (däribland prOn).
Som det är nu använder jag mig utav Tweak-XP som har denna funktion, men den är i detta program mkt osmidig som synd är med tanke på att det är ett gott program annars.

/Martin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamilton83
Grabben har porr på datorn som han inte vill att andra ska kunna se, ska det vara så svårt att förstå? Tyvärr så har jag inte lösningen åt dig.

En förstående person

Permalänk
Medlem

Zipa filerna eller mapperna. Det går ju att sätta kod med WinZip och i Winrar tror jag.

Visa signatur

HP 500B MT E3400 @ 2.60Ghz 2.60Ghz 1Gb RAM 200GB HDD

Permalänk
Medlem

undra hur många personer egentligen som vill ah ett sånnt här program, jag har letat mer än 1 vecka ! och har inte hittat ett skit

Visa signatur

Asus P&T se l I7 930 @ 4ghz l Corsair h70 2x silent typhon 1850 l 6 Gb Corsair XMS3 l G500 l Anatec sonta II l Sparkle 250 gts 512 l Corsair 750w l

Permalänk
Medlem

Well

Asså..Det lättaste är ju fyffan bara att döjla mappen.. Sen när du vill komma åt den så e det bara att skriva i adressfältet så kommer du in i den mappen..

Ja antar att det är en porr mappa som du vill att man inte ska kunna komma in i...

Tex du går inte på E:\ så skriver du E:\Porr ...

Mvh pOs

Visa signatur

Ask

Permalänk

eller kan man skapa 7000 mappar i roten som heter Porr1, Porr2...Porr7000. Sedan kan man lägga in sin porr i en av dem. Så blir det svårare att hitta. Fast pOs förslag kanske var bättre?

Visa signatur

• Sun SPARC

Permalänk
Medlem

Jag tror det är detta du söker http://download.com.com/3000-2092-10250061.html?tag=lst-0-1

Lösenordskydda mappar och filer.

Kostar dock 49$ att köpa.

Permalänk
Medlem

http://www.gtcsecurity.com/ - SafeFolder
Har en massa andra funktioner också, t.ex. självdekrypterande filer (som självextraherande filer fast kryptering).. plus att det är riktig kryptering, inget skit som man bara tar hem en crack så kan man öppna filerna (fast å andra sidan förlorar man allt man har krypterat om man glömmer bort lösenordet)

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
just det som är felet, varför har alla nippran på att köra ett konto som hela familjen Svensson ska köra på, så lilla Ida och store Bengt bråkar om vilken bakgrundsbild som skall vara, OCH vem som kommer åt vad. Varför inte använda systemet som det "ska" vara dvs ett varsitt konto. Då kan man lätt ha sina egna inställningar på nästan allt och man kan begränsa mindre lämpliga användare så att de inte ställer till hyss eller kommer åt personlig info.

läs hans fråga igen

Visa signatur

Last FM - Slappis.Net - Petterssons.Org - Årets idiot 2004

Botten upp, resten i håret!

Bahnhof 100/100/Mb/s villafiber

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoLLeN
läs hans fråga igen

läs mitt svar igen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

Ett gott tips är att läsa igenom förljande microsnyft-guider...

http://www.microsoft.com/windows200...ghs/default.asp

Speciellt "Step-by-Step Guide to a Common Infrastructure for Windows 2000 Server Deployment - Part 1: Installing a Windows 2000 Server as a Domain Controller"

samt "Step-by-Step Guide to a Common Infrastructure for Windows 2000 Server Deployment - Part 2: Installing a Windows 2000 Professional Workstation and Connecting It to a Domain"

Trots att det egentligen handlar om att sparka i gång grunden för en server/klient-lösning så ger den tydligt information om hur man lägger upp olika användare & grupper...

OK! Lite fantasi får man använda när man ska omvandla detta till att gälla en fristående W2K eller XP-burk.. Men grunden med skapandet av användarkonton etc. är praktiskt taget identisk..

När användarna är skapade så skapar en egen mapp för varje användare..
Högerklickar på denna, Väljer säkerhet & Tar bort & Lägger till så att:
1: Administratörer = Full Kontroll (Ett måste för felsökning etc.)
2: Skapande ägare = Ändra
3: System = Full Kontroll

samt slutligen den användare som mappen skapats för = ändra.. (Obs! Inte full kontroll... För då kan användaren ta bort Administratören eller ännu värre ge administratörer & System "Denied full control" vilket kan förstöra en hel massa... Så för säkerhets skull ge endast användaren ÄNDRA-behörighet.. (det motsvarar full kontroll, fast utan möjlighet att själv ändra behörigheter...)

Permalänk
Medlem

På Mac så kan man skapa en tom skivavbild på valfri storlek som man sen lösenordsskyddar, kan man inte göra liknande i Windoze? Protect your pr0n!

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk

Varför inte bara besvara hans fråga istället för att frägesätta varför?

Visa signatur

STAY DISCO!

Permalänk
Medlem

Ibland så är det bra att veta bakgrunden till varför man vill göra en sak, då kan andra säga om det finns ett alternativt sätt att lösa problemet på.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

FInns ett program som heter folderguard.
Leta upp det. Med det så kan du låsa mappar och liknande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spaceslee
eller kan man skapa 7000 mappar i roten som heter Porr1, Porr2...Porr7000. Sedan kan man lägga in sin porr i en av dem. Så blir det svårare att hitta. Fast pOs förslag kanske var bättre?

Hahahah :D:D:D

Permalänk

Väldigt många som ifrågasätter nyttan med detta... varför?
Vadå "använd windows användar funktioner"... skall jag säga varför det faktiskt FINNS anledning att använda ett "lås-mapp-program"?

Om man tankar något/kör webradio (som är anledningen till varför jag vill ha ett sånt här progam) eller ftp... finns en massa anledningar till att inte logga ut bara för att en dator skall användas av andra i familjen
...även om man skall kunna lita på dem...

Jag trodde att jag kunde det... sen hade min morsa snackat med någon j*vla idiot som sa till henne att internet gick segt för att det fanns för många filer på hddn... så hon fick den brillianta iden att ta bort hälften av e:-filerna... när hon nu snackar med sådana här uppenbara idioter så vill jag inte behöva sluta använda webradio och jag vill helst ha kvar mina filer... så, duger den anledningen till att söka efter ett sådant här program?!

Visa signatur

"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough"

Vad du än ställer för fråga så är svaret alltid detsamma: www.google.com

Permalänk
Visa signatur

AMD64 4000+, Geforce 6800, 1024 Ram, HP 19" TFT 16ms, 660 Gb HDD