Knep för att stå ut med våra högljuda datorer ?

Permalänk
Medlem

whisperbox, eller vad det kallades...

Skal ju tydligen funka utmärkt.. Har för mig whynoi.se säljer sådana...

Permalänk

Det absolut jobbigast ljudet är vinandet från Hårdiskarna. Kör nu med 2st WD 80GB. tänker nog skaffa en Raptor så fort jag kommer på hur jag skall bli av med oljudet...
Jag klädde hela lådan med Magic fleece förra veckan. Alla läs & skriv ljud dämpas nu bra, men som sagt vinandet är kvar.
Något tipps på hur man blir av med det? Och nej jag tänker inte byta HD till några tystare. Jag vill köpa en Raptor så ljuddämpning måste till.

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nome_Nescio
Det absolut jobbigast ljudet är vinandet från Hårdiskarna. Kör nu med 2st WD 80GB. tänker nog skaffa en Raptor så fort jag kommer på hur jag skall bli av med oljudet...
Jag klädde hela lådan med Magic fleece förra veckan. Alla läs & skriv ljud dämpas nu bra, men som sagt vinandet är kvar.
Något tipps på hur man blir av med det? Och nej jag tänker inte byta HD till några tystare. Jag vill köpa en Raptor så ljuddämpning måste till.

Bygg din egen silent drive Jag har byggt in en hdd i ett gammalt videokasett fodral, hihi.

Permalänk
Medlem

Min dator är knappt hörbar på tyst läge. då kör jag fläktarna på 5v och det är 92 mm som en minsta på Cpu:n.. det är bra då ju större fläkt desto behagligare ljud eftersom man slipper vinandet hårdiskarna sitter inbyggda bakom 19mm spån och 20mm biltema dämpning... hela insidan e klädd med filt och det ´kan jag rekommendera för det släcker ut nästan allt fläktljud innifrån lådan som annars kommer ut genom fläkthålen... ett annat tips e att ha fläktarna i botten (insug) och toppen (utblås) detta ger bra kylning låg ljudnivå och även snyggare enligt mig....min dator e som sagt tystast i min bekantskapskrets och då har jag cputemp på 43 grader mycket tackvare kylaren zalman cnps 7000 ... om jag kör fläktarna på fullt så har jag en chassitemp på 1 grad över rummet så klockningsmäjligheterna e som sagt inte borta .....

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Medlem

ajja... jag har nu moddat om lite... märbar skillnad iaf
Får väl stå ut med bakgrundsmusik...

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

hur få datorn tystare?
steg 1:
skaffa en billig fancontroller för att få ned sugljudet, man behöver ju ändå bara köra på fullt ös när man spelar eller pressar hårdvaran på annat sätt, finns ingen anledning att kyla för fullt när datorn bara står idle
steg 2:
kapa bort samtliga fläktgaller och sätt dit lösa runda trådgaller, dessa är tystare än de skurna fasta galler som sitter i de flesta chassin original, t.ex chieftecs galler av fyrkantiga rutor ger ett förbannat irriterande vinande ljud som försvinner om man sågar bort skiten, om du inte har småbarn eller klåfingriga småsyskon så skit i gallren helt
steg 3:
plocka ur alla komponenter ur lådan och måla den invändigt med dB-Acc (stavning?) detta är en plastbaserad färg som används av ljudbyggare för att få bort oönskade resonans och vibrationsljud, en liter kostar runt 150 spänn och räcker då till tre fyra ordentliga strykningar i ett normalstort chassi, men tänk på att ej måla igen skruvhål och punkter där kort och liknande tar jordning eftersom färgen blir gummiaktig i konsistensen när den härdat.

om man är riktigt seriös kan man ju bygga ett skåp fyllt med skumgummi på insidan och ställa datorn där, men då måste man sörja för god ventilation i "skåpet"...
lycka till...

Visa signatur

Abit AV8, Athlon 64 Venice 3200+, Asus 6800GT, 1024 Corsair XMS 3200LL

Permalänk
Medlem

Okej.. skall ta en funderare om de där med fläktgaller....

Visa signatur

2400+ @ 2,31 GHz -- 768 MB PC3200 -- 340 Gb -- 9600XT

Permalänk
Medlem

Själv har jag en WD 80gb och den låter inte ett smack. Man kan tro den är död eller nått. Tar man bort sid dörren och sätter örat mot HDD:n så är det bara varmt. Blev väldigt imponerad av den faktiskt, då den är en budgetmodell med 2mb cache.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IsKall
När jag körde luftkylt var mitt system precis lika tyst som nu med vatten. Bara att vattnet gjorde att det blev mycket kallare. Men iallafall. Sätt dina fläktar på 5 volt. Men om det nu låter som en skördeströska som du säger, så törs jag nästan sätta 50 öre på att du inte har ändrat spänningen till grafikkortskylningen?.

hur ställer man fläktarna på önskad volt?
3,5,12 hur gör man det?
och hur ändrar man volten på VGA kylaren?

skaffat ljuddämpningsmatta?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ninja[inc]
hur ställer man fläktarna på önskad volt?
3,5,12 hur gör man det?

Sladdar och/eller motstånd/potentiometer, eller så skaffar du en fan controller av nån sort. 5, 7 och 12 kan du få ut direkt från nätagget.
Jag bryr mig inte så mycket hur det ser ut i min burk, så jag har helt enkelt kapat fläktsladdarna, tryckt in dom på molex och tejpat

Visa signatur

Huvududator: AMD XP2500 @ 180x11 1980Mhz | Abit AN7 | 2x512 Mb TwinMos DDR400 | Gf4 Ti4200 128MB @ 315/560 | SB Audigy | WinXP Pro SP1
Serverburk: AMD XP1800 | 512 Mb Twinmos PC133 | MSI KT7 Turbo | Debian 3.0 stable (kernel 2.6.3)

Permalänk

men om jag kopplar direkt en fläkt till nät agget, hur vet jag hur mkt volt den använder?
o serie kopplar jag 2 fläktar eftervarandra i nätagget, blir det halva volt fördelat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pulv3r
förstår inte varför ni stör er på fläktljudet? en dator ska ju låta!!! ja har inte nåra somhelst problem även fasst min dator låter en hel del! sover alltid med den igång åxå.. skulle bli för tyst och kännas för ovant att ha den av:)

Det kanske går bra ända tills du försöker ta hem en brud och ändå vill ha den på 24/7 fast hon vill kunna sova...

Permalänk

Gör en bra passiv vattenkylning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ROG STRIX X470-I | RTX 2070 8GB | Vengeance LPX 3600 16gb | Corsair Force MP600 | Corsair SF450 | Dragonfly black

Permalänk
Medlem

Vet inte hurvida 80mm fläktar skapar mycket vibrationer, det jag kan säga av egen erfarenhet är att man luskar reda på en komponent i taget, vilken låter mest. Precis som vid felsökning av en trasig dator. Mina stopp i följande ordning....

Nordbrygga
Gfx
Hd
Nätagg
Vibrationer

Mina 120mm papstar fick jag rätt fin pli på efter mycket slit med försök av olika gummiupphängningar och de jag fann bäst var enkla gummistroppar som inte kostar särskilt mycket, finns på gtek för 25:- 4-pack. Stoppa fläktarna när du startar upp, är bara hörseln som kan säga vilket som låter mest. gl hf

Visa signatur

8x papst 120mm

Permalänk
Medlem

Ska själv köpa en Arctic Cooling GFX-kylare, Antec Sonata samt en Zalman 7000Alcu för att få tyst på åbäket. Just nu låter den väl normalhögt skulle jag gissa på.

Permalänk
Medlem

stäng av datorn

Permalänk
Medlem

Undrar också hur man kan få en raptor tyst, om dem nu väsnas jättemycket?
Silentmaxx HDD kanske är någonting? Url här!

Visa signatur

Speldator: A64 3200+ 2.0 Ghz K8N Neo Twinmos WB 512 BH-5 x2 R9800Pro Antec TP 550w Lian Li PC75b Cheetah 15k.3 18.4 gb Maxtor 250 gb x4(RAID0) NEC 2500a HP 920Pro DVI UltraX MX510 DSP-500 DD vattenkylning (RBX, Z-chipset, Maze-4, Thermochill 120.3b, Eheim 1250). GAMMAL SIGNATUR!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToreSkog
Jag har skaffat Blåtand o stoppat datorn i garderoben.
Kan ta lite bilder...

Vill väldigt gärna veta hur du har skarvat/förlängt CRT-kabeln till skärmen, skulle vara intressant att veta hur långt man kan dra den innan man får störningar.

Visa signatur

Alldeles för mycket för att få plats med kompletta hårdvarulistor i den här lilla ¤#%@!/ rutan.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Bygg din egen silent drive Jag har byggt in en hdd i ett gammalt videokasett fodral, hihi.

Låter inte speciellt nyttigt. Du kanske ska nämna det när du skriver ett inlägg på lagringsforumet sen och klagar på att [insert brand] är kassa, eftersom din disk pajja.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Låter inte speciellt nyttigt. Du kanske ska nämna det när du skriver ett inlägg på lagringsforumet sen och klagar på att [insert brand] är kassa, eftersom din disk pajja.

Haha, det var bara en tokig idé jag fick för mig att testa på extra datorn. Det funkar ju, men jag kan inte rekomendera det till någon. Speciellt inte om det är en hdd på 7200 varv eller mer.

Permalänk

Tysta din Raptor

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dealon
Undrar också hur man kan få en raptor tyst, om dem nu väsnas jättemycket?
Silentmaxx HDD kanske är någonting? Url här!

blir dyrt medalla diskar. Tror jag har en billigare lösning pågång.
Skall bygga en egen HD låda i trä, med dämpningsmatta och ljudfällor för luftströmmen. Hela paketet monteras med gummibussningar på chassibotten. Jag återkommer med ritningar och bilder i en ny tråd då jag startar projektet.

/NN

Visa signatur

Ordspråk 1: Enklaste sättet att skapa en liten förmögenhet är att börja med en större.
Ordspråk 2: Det är aldrig försent att ge upp.

Permalänk

jag vet hur du kan få tyst på den.. gör som killen i detta inlägg jag postar nedan *DOH*

<ion> today's my birthday
<deMoN> yo happy bday man
<ion> thanks, my dad brought me a new case home from his work today
<ion> ok, it's not a new case, it's my old one...i didnt like the gray metal frame so i wanted to change the color
<plague> What color?
<ion> gold. i was going to spray paint it, but it would have ended up melting. so my dad said he'd take it to work
<ion> he works at this metal coating place
<ion> just brought it home today. looks awesome
<plague> So you have a gold plated tower?
<ion> no it's not gold...something else...let me go ask
<ion> copper. it's copper
<plague> Copper plated?? Is it running right now?
<ion> no dude...on my other pc..i just finished hooking up the mobo and stuff, i'm about to start it
<ion> stand back
<plague> Before you turn it on...I think you should know something...
* ion has quit IRC (No Route to Host)
<plague> Copper is a conductor of electricity.
<deMoN> think we should have told him?
<zeff> nah, it's funnier this way.
<plague> of course...<>
Comment: the fuse box in his house was fried. knocked the power out.

Visa signatur

Chieftech Dragon Midtower MSI K7N2 delta ILSR AMD XP2600 @ 2.11Ghz (+41c) Corsair 2x512Mb (PC2700) MSI FX 5900 VTD 128 @ 440/930 4x 120 GB Western Digital (8mb cache) Bios ver 7.6 480W ANTEC TRUE POWER PSU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thygesen
Dra på dig dina hörlurar, om du har några, och spela bra musik på hög volym.

Kan inte påstå att jag tycket att hörlurar/högtalare med musik som överröstardatorn löser problemet med att en dator låter mycket/illa.
Dämpning och ett ev. byte av kylsystem tycker jag personligen är en bättre idé.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ganesha
Köp Samsungs nya P80 hårddiskar (tystare än Seagates)

Inte om man ska lita på de tester Storage Review utfört. Många bra tips i övrigt dock!

http://www.storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oddish
Inte om man ska lita på de tester Storage Review utfört. Många bra tips i övrigt dock!

http://www.storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_...

Man bör då undvika Western Digital om man vill ha lägre ljudnivå, men WD ger mest "bang for the buck". Byter nu ut en av mina WD 80GB mot Maxtor DM 160GB, då jag tycker den var bäst avvägning av alla faktorer. Maxtor DiamondMax Plus 9 160GB ligger i mellanskiktet på nästan allt och har fördelaktigt pris.

Permalänk
Medlem

samma här...pulv3r

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Man bör då undvika Western Digital om man vill ha lägre ljudnivå, men WD ger mest "bang for the buck".

Jag skulle faktiskt kunna ta lite mindre "bang for the buck" för att få en tystare hårddisk. Jag börjar ångra att jag köpte min WD-disk för den låter någon överjävligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oddish
Inte om man ska lita på de tester Storage Review utfört. Många bra tips i övrigt dock!

http://www.storagereview.com/articles/200401/20040112SP1614N_...

Seagaten har för sig massa skumma ljud i idle, typ kalibreringsljud. Och om man kollar SilentPCReviews' forum ser man ganska klart att de flesta rekommenderar Samsung P80 före Seagate 7200.7

Imo finns det bara två HDD val idag (normala pata/sata diskar), Hitachi 7k250 om man är ute efter den snabbaste, eller Samsung P80 om man vill ha det tystaste.

Deras test:

http://www.silentpcreview.com/article82-page1.html

Citat:

Samsung SP1604N: The Samsung turned in a very credible performance as the noise runner-up. While exhibiting slightly higher noise overall, its high frequency whine noise seemed even lower than that of the Barracuda IV, although this could not be clearly confirmed. It was when the Barracuda IV was turned off, and then the Samsung turned on that one sometimes got the sense of a slight absence of high frequency noise. But when listened to it by itself, the whine could only be heard at trace levels from the 'cuda at distances under 6 inches.

The seek noise of the Samsung was vanishingly low, and their claim of a mere 0.2 Bel rise from idle seems justified. This lack of dynamic noise activity means that while the Barracuda IV has slightly lower overall noise, it may be easiest for the Samsung drive to become psychoacoustically transparent, for its noise to fade into the background for most people.

...

The Samsung SP1604N, whose arrival instigated this roundup review, turns out to be a most pleasant surprise, coming within a hair of the Barracuda IV for noise and falling in between the Hitachi and Seagate for performance. The slow seek times seemed anomalous but were consistent. In actual use, I often found the Samsung to be slightly less obtrusive than the Barracuda IV because its seek noise was so low.

Notera att Barracuda IV är den tystaste disken någonsin (!?), inte jämförbar med den mer oljudande 7200.7. Speciellt inte S-ATA varianten som är inställd på ett snabbt-läge, medan P-ATA versionen är fast i det slöa läget som är tystare.

Ja men Storage Review då!?

http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=9492

There are major differences between SR's and SPCR's approaches to HDD noise:

1. We LISTEN carefully, over long term, and with varied conditions. They don't, not really, not enough, not carefully enough.

2. They measure with the mic virtually touching the drive. This is NOT an accurate way to measure the noise of anything. They mention "nearfield" mic technique, but this is not nearfield microphone technique. Typically, you really can't get the mic any closer than maybe a foot (some would say half a meter) because proximity effects (especially in the lower freq) swamp the direct sound. Real nearfield microphone technique requires that the proximity effects are calculated using scientific forumulae and the final SPL reading adjusted. There is no way to do this with mic readings from 18 millimeters distance, and there is no attempt at SR to do this.

AFAI can tell, the only real meaning of the term nearfiled for SR is that they put the mic real close so their SLM can take a reading. The truth is that if you go back half a meter, most quiet HDDs will have readings in the low 20s (dBA), and this may be lower than what their SLM can read.

3. There is NO assessment of the frequency balance of the noise. IE, how much of the noise is irritating high freq? Or the reset hiccup noise from IBM/Hitachi, or...

In summary, I would put my faith in the hands-on subjective comparisons of experienced (and/or perceptive) SPCR members, and of the reviews we have posted, over SR reviews when it comes to assessments of HDD noise. Their noise mesurement technique is way too flawed to be reliable, they don't do enough subjective listening, and they don't consider the seek noise or the contrast between idle & seek.

Skrivet av Mike på SPCR.

Lite trådar där annars:
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=10099
http://forums.silentpcreview.com/viewtopic.php?t=10113

Mvh.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirt666
Det kanske går bra ända tills du försöker ta hem en brud och ändå vill ha den på 24/7 fast hon vill kunna sova...

när man har en brud hemma ska man väll inte sova ?

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem

Tack för den utförliga informationen, jonasy! Den kommer väl till pass inför mitt förestående byte av hårddisk. Jag tänkte ge WD-monstret till brorsan.