Ljuddämpa hårddisk med asfalt!

Permalänk

Ljuddämpa hårddisk med asfalt!

Låter galet?
Har tidigare dämpat cd-romen med mekonomens tunna asfaltsmatta (klistermärketypen) med ett oväntat bra resultat,
Materialet tål värme och är väldigt tungt. Brukar sitta i bildörrar under diskbänkar, diskmaskiner mm. Tror ni att att det fungerar på hårddiskar? vågar man prova? den enda frågan är väl om materialet issolerar eller släpper igenom värmen vad tror ni?
har någon provat? eller har ni några andra tips.

Permalänk

Testa du, så kan du informera oss andra om hur det går

Visa signatur

Permalänk

Njae jag törs int, hur vet jag om disken blir för het?

Permalänk

Ladda hem DTemp (från swec filarkiv) och om DTemp varnar dig att disken blir för varm kan du ju alltid stänga av datorn, och tabort asfaltsmattan.

Visa signatur

Permalänk

Låter bra.
en liten fråga bara
hur vet dtemp hur varm disken är?
det sitter väl inga tempgivare i diskarna eller?

Permalänk
Medlem

hahaha så attans sant

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sauna
Låter bra.
en liten fråga bara
hur vet dtemp hur varm disken är?
det sitter väl inga tempgivare i diskarna eller?

Jo det gör det. Iaf i dom nyaste, räkna med över 20gb eller nåt.

Permalänk

Har en DWcaviar 80gig har även instalerat Dtemp men hittar ej någon temp.

Permalänk
Medlem

man måste väl ha S.M.A.R.T aktiverat för att kunna avläsa tempen, tror jag

Permalänk

Näe får ingen temp, nått annat tips om tempkoll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Azz
man måste väl ha S.M.A.R.T aktiverat för att kunna avläsa tempen, tror jag

Nej du! Jag har 2*80gb Seagate 7200.7 S-ata Och där visas hdd tempen , Ligger idle på 23º

Visa signatur

[list][*]Popcorn Hour A110
[*]Philips 42" Full HD[/list]

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tja.. bygg dig en egen liten tempmätare då..
Ta en vanlig utomhustermometer o kolla först tempen på disken när du kört en dag med normal rumstemperatur så du vet vad den ligger på ungefär.

Sen på med mattan, och tempmätaren.. kör en stund o se vart tempen tar vägen.. i värsta fall, stäng av burken..

Permalänk
Medlem

Jag har dämpat en gammal IBM-hårddisk (5400rpm) med bitumen på både under och översida. Mina erfarenheter är att det dämpar sökljuden riktigt bra men vinandet blir endast marginellt mer dämpat. Temperaturen steg med ungefär 7-8C och ligger nu max på 49C. Disken sitter helt okyld längst upp i en varm server.
Det borde funka att dämpa vilken disk som helst så länge kylningen är tillräckligt bra, problemet är att garantin nog ryker och att ta bort bitumen lämnar kvar fula märken som är svåra att få bort.

Visa signatur

//Alex
"Non-cooperation with evil is as much a duty as cooperation with good"

Permalänk

Åfan!
men det är vinandet jag vill ta bort!
Några förslag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sauna
Åfan!
men det är vinandet jag vill ta bort!
Några förslag?

Seagate...

Permalänk
Medlem

Köp långa sladdar till allt... sen ställer du in burken i garderoben... det är bäst... du slipper alla ljud...

Visa signatur

mvh

Permalänk
Avstängd

kan du inte sätta asfalt på väggarna i chassit istället?
Borde dämpa lite

Permalänk

eller asfaltera hela rummet, känner folk på NCC som säkert kan hjälpa dig

Permalänk
Avstängd

lite ljuddämpande material som kan köpas på mekonomen eller biltema fungerar skit bra! gärna tillsammans med "blymatta"

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: Ljuddämpa hårddisk med asfalt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av The Sauna
Låter galet?
Har tidigare dämpat cd-romen med mekonomens tunna asfaltsmatta (klistermärketypen) med ett oväntat bra resultat,
Materialet tål värme och är väldigt tungt. Brukar sitta i bildörrar under diskbänkar, diskmaskiner mm. Tror ni att att det fungerar på hårddiskar? vågar man prova? den enda frågan är väl om materialet issolerar eller släpper igenom värmen vad tror ni?
har någon provat? eller har ni några andra tips.

har minna två uppe på skumgummi som mitt graffa levererADES på uppe på det har jag har jag antistat påse på det har jag två stycken 2cm tjocka lister på detta ligger discarna alltihoppa ligger i en tuperwer låda låter inte ett skit men hela min datta har jag på en träskiva som ligger i en skogaholms låda som hänger i garderoben cd:n sitter i väggen ps jag har fläkt på tuper wernh

Visa signatur

64 X2 7750be @ 3.61ghz 6gig ddr2/kingston DDR2 800mhz
asus radeon eah 4850 512Mram
Asus m3n-h/hdmi socket a kylare på nordbryggan