Frågor om FX5200Ultra och 6800...

Permalänk
Medlem

Frågor om FX5200Ultra och 6800...

Jag undrar lite vad jag max kan clocka mitt Creative GeForce FX5200Ultra till, och vilket program man bör använda. Jag vet att det är dåligt, men jag funderar på att köpa ett GeForce 6800Ultra när det kommer ut. Jag undrar då om det är värt att köpa ett 6800Ultra med min dator.
Min dator:
300W nätagg.
Epox e8rda+
AMD Athlon XP 2700+ Oklockat.
2x 256 MB DDR PC3200 Original.
40GB HDD
120GB HDD
Integrerat ljud.
GeForce FX 5200Ultra som sagt.

Tacksam för svar.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

du måste minsta ha 480watts nätagg för FX6800ultran

Visa signatur

/SHUTTLE AN50R/A64 3200+ @ 2200MHZ/2X256MB KINGSTONE HYPERX BH-5 CAS 2-5-2-2@ 440MHZ /HIS 9800PRO ICEQ/SAMSUNG 120GIGBYTE/ENERMAX 550WATT/

Permalänk

Du kommer inte att få ut all prestanda ur 6800 Ultra och så är ditt nätagg troligen för svagt 400 W rekommenderas för att vara på den säkra sidan nvidia påstår att man behöver 430 W.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Man har ju hört att det fungerar fint på ett 230W nätagg eller vad det nu var.

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem

använd Coolbits eller powerstrip de jag tycker funkar bäst.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag klockar mitt junk fx5200 med Coolbits då det är "inbyggt" i nvidias drivrutiner. det funkar ganska bra.

just nu klockat cpu'n till 290MHz, jag kan klocka den till 340MHz från de 250 som är original men behöver då aktiv kylning och jag har ingen ledig fläkt hemma hehe.

Minnena var inte lika lättklockade, men de går i 371MHz från sina 350MHz original, på mitt kort funkar det upp till 384 men då behöver jag fläkt. så bättre kylning ska väl konstrueras i väntan på budget till nytt kort.

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter folk att välja 6800Ultra när X800XT inte ens har testats än?

Permalänk
Medlem

Kanske just därför?

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Varför fortsätter folk att välja 6800Ultra när X800XT inte ens har testats än?

För att det ryktas att bara 6800 kommer ha stöd för pixel shader 3.0.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Jag får se sen om jag köper ett 6800Ultra eller ett X800XT eller ens något av dem...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ykalon
För att det ryktas att bara 6800 kommer ha stöd för pixel shader 3.0.

Och? Varför köpa ett kort som kan ha sämre prestanda än sin motståndare bara för att det har en ny feature? Äh, orkar inte ta upp den diskussionen.
Jag förstår mig verkligen inte på folk..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Varför fortsätter folk att välja 6800Ultra när X800XT inte ens har testats än?

"folk" kanske inte bryr sig om ifall man har det bästa kortet på marknaden?
det kanske räcker med vetskapen om att det är nvidia....

Visa signatur

2-2-2-5. Skitfort går det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P.
"folk" kanske inte bryr sig om ifall man har det bästa kortet på marknaden?
det kanske räcker med vetskapen om att det är nvidia....

Eftersom det kommer kosta lika mycket som ett X800XT så tycker jag man kan bry sig.
Ska den vetskapen göra någon trygg?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Varför fortsätter folk att välja 6800Ultra när X800XT inte ens har testats än?

jag tror du överreagerar, låt mig förklara:

många planerar på att köpa nytt grafikkort, nya generationen
gf6800 är det enda officiella ÄNNU
så då när dom säger att dom planerat att köpa ett kort, nämner dom det.
däremot tror jag att dom flesta ändå tittar på ati's variant innan dom gör sitt val, det lär ju hinna testas innan man kan köpa något av dom.
man gör det enkelt för sig med att skriva "ska köpa gf6800" istället för "ska köpa gf6800 eller xt800 beroende på vilket som ter sig bäst"

6800 är det enda man kan relatera till för tillfället

du överreagerar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis
Och? Varför köpa ett kort som kan ha sämre prestanda än sin motståndare bara för att det har en ny feature? Äh, orkar inte ta upp den diskussionen.
Jag förstår mig verkligen inte på folk..

hehehe förstår dig jag väntar iaf tills Ati har visat upp sina nya kort...själv så är jag jä****t glad att jag köpte ett Radeon med tanke på bildkvaliten hade ett gf4 Ti4200 innan , och den bildkvaliten ska vi inte prata om..., men man kan ju säga att man har sett bättre..

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | E6750@2.67Ghz | 2x2048DDR2 OCZ XTC PC8000@1066Mhz | 320Gb hdd | PNY 8800GT 512Mb

Permalänk
Medlem

Som tackle sa, jag skrev 6800Ultra för det är ju det enda officiella men jag kommer vänta och kolla vilket som är bäst av ati:s och nvidias...

Visa signatur

Asus P8P67 Pro | Core i7 2600 | Sapphire Radeon R9 290 | A-DATA SSD 510

Permalänk
Avstängd

Jag undrar ifall min dator kommer kunna utnyttja korten till dess fulla potential. Tror ni det? eller behövs det en a64a för att maxxa?

Visa signatur

-=XP-M 2400+=- -=Abit AN7=- -=9700PRO=- -=TW/WB 2x256[BH5]=- -=Antec True Power 550W=- -=Audigy2=- -=Maze 4@CPU=- -=Samsung 959NF[BNC]=-
-=Clock=250x10.5 | 11-2-2-2 [Sync][CPU Interface enable]=-

Permalänk
Medlem

att han måste ha 480 watts nätagg är bara skitsnack, det är absolut inget krav, dock tycker jag att 300 watt är i underkant, men det är inte bara för att du funtar på o skaffa dig ett 6800, utan att det är relativt lite kraft i det i med dagens mått.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halford

hehehe förstår dig jag väntar iaf tills Ati har visat upp sina nya kort...själv så är jag jä****t glad att jag köpte ett Radeon med tanke på bildkvaliten hade ett gf4 Ti4200 innan , och den bildkvaliten ska vi inte prata om..., men man kan ju säga att man har sett bättre..

Jag byte från ett Ti4200 till ett 9600XT, även där såg jag en markant skillnad i bildkvalité. Så jag känner till vad du menar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av crazzir
Som tackle sa, jag skrev 6800Ultra för det är ju det enda officiella men jag kommer vänta och kolla vilket som är bäst av ati:s och nvidias...

Det är ändå onödigt när du vet att du inte bestämmt dig. Alltså, varför prata om det alls?
Är det ingen som förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem

Varför inte låta folk köpa vad dom vill utan att komma med onödiga kommentarer? Ber man om hjälp så kan man ju få era åsikter men annars kan man kanske få köpa vad man vill, utan att andra ska tycka si eller så, man borde inte behöva förklara eller vörsvara det man gör med sina egna pengar. eller?

Visa signatur

//Dhenniz
"ASUS A6U laptop"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhenniz
Varför inte låta folk köpa vad dom vill utan att komma med onödiga kommentarer? Ber man om hjälp så kan man ju få era åsikter men annars kan man kanske få köpa vad man vill, utan att andra ska tycka si eller så, man borde inte behöva förklara eller vörsvara det man gör med sina egna pengar. eller?

Hört talas om köpråd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anubis

Det är ändå onödigt när du vet att du inte bestämmt dig. Alltså, varför prata om det alls?
Är det ingen som förstår vad jag menar?

Håller helt klart med, varför skriva att du tänker köpa ett fx6800, tror du någon skrattar för att du har ett lite sämre grafikkort?