Permalänk
Medlem

Dator i frostfri frys?

Hej på er alla swecare!

Har sett reklam på tv om nya frysar som ska vara frostfria, om den är rostfri kan det ju inte bildas någon kondens? eller?

Då borde man ju kunna ha sin dator i den?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte kondensen som är problemet med frysar utan den begränsade kyleffekten.
Jag är tämligen säker på att även dessa frysar inte är gjorda för att kyla något som utvecklar över 100w värme kontinurligt.

Så lägg ner iden nu med en gång och tänk inte på det i framtiden.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Det är inte kondensen som är problemet med frysar utan den begränsade kyleffekten.
Jag är tämligen säker på att även dessa frysar inte är gjorda för att kyla något som utvecklar över 100w värme kontinurligt.

Så lägg ner iden nu med en gång och tänk inte på det i framtiden.

En frys är gjord för att klara av att kyla ner mat etc till runt -20 - 24 grader. Om man ställer in frysen runt 0 grader borde den klara det utan problem eller hur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
En frys är gjord för att klara av att kyla ner mat etc till runt -20 - 24 grader. Om man ställer in frysen runt 0 grader borde den klara det utan problem eller hur

Nej inte en chans,datorn kommer värma upp frysen.

Visa signatur

AMD Phenom II X6 1100T, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, 6950 2GB, Intel® X25-M SSD 80GB 2,5", Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9, Corsair PSU 750W, BenQ 23,6" XL2410T.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtenzion
En frys är gjord för att klara av att kyla ner mat etc till runt -20 - 24 grader. Om man ställer in frysen runt 0 grader borde den klara det utan problem eller hur

Om man försöker att kyla en dator som ger 100w värme konstant så krävs det väldigt mycket mer kyleffekt än om man ska kyla ner någonting som inte avger någon värme till -24 grader.

En limpa utveckar ju knappast någon värme efter att den lagts i frysen... däremot så fortsätter en dator att utveckla värme även efter att den har ställts in i frysen om den är påslagen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
En limpa utveckar ju knappast någon värme efter att den lagts i frysen... däremot så fortsätter en dator att utveckla värme även efter att den har ställts in i frysen om den är påslagen.

Men det krävs ju konstant kylning för att frysen ska bibehålla -24 grader, det är ju en del värme som utveckas hela tiden då frysen inte är 100% isolerat och att dörrarna öppnas och varma varor ställs in

Permalänk
Medlem

Men köp en frys och pröva om du skiter i vad folk säger.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem

Gång på gång startar nån upp en sådan tråd och det slutar med att den blir låst. Det går inte att kyla datorn på ett sådant sätt. Dessutom är inte kompressorn på 24/7. Utan den sätts på när det behövs. Den klarar inte av att kyla ner en datorn som utvecklar säg en 100w värme konstant.

Permalänk
Medlem

En väldigt stor frys då, en sådan man brukar ha i källaren sån med lock lock i toppen

Permalänk
Medlem

Du kan nog leka lite med fläktkylning om du sänker ner den i en frysbox men jag tror knappast att det skulle bra för 24/7 bruk

Om du är häändig är det bättre och bra mycket vettigare att försöka bygga vatten/kompressor kylning.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte bara rent teoretiskt, men får nog lägga mig då de flesta verkar vara överens om att det inte funkar i praktiken

Permalänk

ang limpan, den alstrar värme även i frysen,. detta pågrund utav att molekylerna i limpan rör på sig (ytterst lite) och detta ger viss värme, så rent teoretiskt sätt så "värmer" limpan iaf, fast det är knappast märkbart.

sedermera så krävs det enorma kylagregat för att klara av att kyla en burk, möjligtvis ifall man skulle ha såsom asatec casecooler, men en frys är inte gjord på samma sätt dock.

sedan så är det väldigt opraktiskt sätt och framför allt dyrt, köp en prometia och vattenkylning om du ska ha bra kylningskapacitet, både tystare och billigare än en frysbox.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Och sen är det väldigt många komponenter i datorn som inte alls tycker om när det är kallt!
Hårddiskar är en annan sak som inte heller gillar minusgrader!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
ang limpan, den alstrar värme även i frysen,. detta pågrund utav att molekylerna i limpan rör på sig (ytterst lite) och detta ger viss värme, så rent teoretiskt sätt så "värmer" limpan iaf, fast det är knappast märkbart.

sedermera så krävs det enorma kylagregat för att klara av att kyla en burk, möjligtvis ifall man skulle ha såsom asatec casecooler, men en frys är inte gjord på samma sätt dock.

sedan så är det väldigt opraktiskt sätt och framför allt dyrt, köp en prometia och vattenkylning om du ska ha bra kylningskapacitet, både tystare och billigare än en frysbox.

Limpan alstrar INTE någon värme. Den har en viss mängd "värme" när den kommer in i frysen och om det inte sker någon intern kemisk process som skapar värme så blir inte limpan varmare oavsett om du vill det eller inte Det du menar med värmer är att värmen i limpan sakta men säkert börjar överföras till den omgivande luften.

Sen till kylskåpet igen. Det går att köra med en dator i en frys men frågan är hur länge frysen kommer överleva samt om man verkligen vill köra med datorn i frysen då det inte kommer att ge så mycket. Förövrigt så bildas det ingen kondens på datordelar som är varmare än omgivande luften (kallare luft till en viss del också) så det är inget att direkt bry sig om.

Permalänk
Medlem

5-55 grader är väl rekommenderat får hårdiskar väl??? men nu vill jag bara säga en sak då, om man bara har MB, CPU o minne o graffekortet i frysen, då har man iaf delarna som tål lite kyla inne i den, men det är ändå dom som avger mest värma...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Limpan alstrar INTE någon värme. Den har en viss mängd "värme" när den kommer in i frysen och om det inte sker någon intern kemisk process som skapar värme så blir inte limpan varmare oavsett om du vill det eller inte Det du menar med värmer är att värmen i limpan sakta men säkert börjar överföras till den omgivande luften.

Sen till kylskåpet igen. Det går att köra med en dator i en frys men frågan är hur länge frysen kommer överleva samt om man verkligen vill köra med datorn i frysen då det inte kommer att ge så mycket. Förövrigt så bildas det ingen kondens på datordelar som är varmare än omgivande luften (kallare luft till en viss del också) så det är inget att direkt bry sig om.

Limpan alstrar värme men som CatscaN^Tim säger såär det knappt märkbart för att en limpa inte skulle alstra värme skulle det ju måsta vara -273 grader kallt!

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Limpan alstrar inte värme! Iom att den kyls ner så försvinner det värme (rörelseenergi) och til lslut står molekylerna helt stilla, de alstrar inte värme när de rör sig, det är energin som frigörs.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Limpan alstrar inte värme! Iom att den kyls ner så försvinner det värme (rörelseenergi) och til lslut står molekylerna helt stilla, de alstrar inte värme när de rör sig, det är energin som frigörs.

Jag kan ha väldigt fel, men det krävs väl väldigt kallt om molekyler o atomer skall stanna helt. Dvs inga -24c iaf.

Och nästa gång jag ser en frys som fungerar så är det bud på att dra hem den och testa :).

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
5-55 grader är väl rekommenderat får hårdiskar väl??? men nu vill jag bara säga en sak då, om man bara har MB, CPU o minne o graffekortet i frysen, då har man iaf delarna som tål lite kyla inne i den, men det är ändå dom som avger mest värma...

Rekommenderat för en hårddisk är väl runt 15-20 grader skulle jag tro. Ju varmare de blir desto kortare blir ju livslängden.
Är inte expert på elektronik, men varken transistorer eller kondensatorer trivs väl särskilt bra med under typ 5 grader i arbetstemp?

Permalänk
Medlem

Ja men tänk om man kunde tex leda bort värmen genom att göra håll i frysen och ställa en radiator utanför den (vattenkylning för cpu/grafikkort/nb/hårddiskar/nätaggregatet). Ifs gillar inte diskarna för låga temperaturer och andra komponenter kanske inte funkar som de ska i - grader. Däremot hade det funkat för kortare tester ifall man är på poängjakt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pandrone
Jag kan ha väldigt fel, men det krävs väl väldigt kallt om molekyler o atomer skall stanna helt. Dvs inga -24c iaf.

Inte visste jag att en frys kan frysa ner en limpa till absoluta nollpunkten

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Limpan alstrar inte värme! Iom att den kyls ner så försvinner det värme (rörelseenergi) och til lslut står molekylerna helt stilla, de alstrar inte värme när de rör sig, det är energin som frigörs.

om du bygger en frys som klarar det, kan jag få köpa den då

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mothman
Inte visste jag att en frys kan frysa ner en limpa till absoluta nollpunkten

Läs det inlägget jag citerade...

Visa signatur

tomt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
om du bygger en frys som klarar det, kan jag få köpa den då

detta sker vid -365 grader.. tvivlar på att du hittar en frys som klarar det, inte ens flytande kväve av klass 2 klarar av att kyla ner till mer än -196 celcius så tvivlar jag på att du hittar en frys som baserar sig på freon eller liknande som klarar av att kyla svalare.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Kollade just in en elektrolux frysbox märeffekt = 105w lägg där till vissa förluster så kanske den kan prestera 80w kyla en burk med lite bra grejor i som använs hårt drar ca 200W så om boxen hade haft en 400w energiförbrukning så kanske 300w återstår och det hade funkat hyggligt att kyla datorn men så är inte fallet.

Så kraftiga boxar finns ej för hemmabruk bara restaurang bruk och dyl = lägg ner planerna.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatscaN^Tim
detta sker vid -365 grader.. tvivlar på att du hittar en frys som klarar det, inte ens flytande kväve av klass 2 klarar av att kyla ner till mer än -196 celcius så tvivlar jag på att du hittar en frys som baserar sig på freon eller liknande som klarar av att kyla svalare.

Du vet att absoluta nollpunkten är -273.15 ?

Visa signatur

tomt

Permalänk
Medlem

Ok se det såhär en frys är tillför att kyla mat som inte alstrar någon värme när den är nerkyld så då behöver inte kompresorn jobba utan kanske bara max någon gång i timma om ens det...
om du ska kyla din dator med en frys behöver du en storköks frys...
en frys som är ca 10kvm (minst) som kyler till -40 grader på fulleffekt med andra ord nej du kan inte anvönda en frys om duy inte äger en resturang med en sån frys och kan ställa datorn där så lägg ner skaffa vapochill löser all

Visa signatur

Intel Pentium 4 3.0Ghz 800FSB, Abit IC-7-G, GeforceFX 5900 Ultra TDH MyVivo Edition 256meg Ram, 512DDr *2 Pc3200 Twinmos, Maxtor 240gb Hdd, Och en Zalman 7000A-CU Cpu kylare, Chassi Chiftec Scorpion BigTower....///If you Dance with the Devil, the Devil don´t change, the Devil changes you

Permalänk

att molekylerna i limpan rör sig beror på att limpan har en viss mängd energi - och om den inte håller på att kylas ner ytterligare, så är limpans energitäthet LIKA med omgivningens - med andra ord: molekylerna rör sig pga limpans värme - inte för att de ska värma upp limpan
det tillförs altså ingen ny energi till limpan, därför behöver inte den energin "kylas bort" för att behålla den låga temperaturen i en frys... har du en fet dator i frysen istället så tror jag att det faktiskt tillförs energi som måste kylas bort för att den inte ska överhettas....

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

ja kompressorn i frysen kommer få jobba lite grann, men de gör kompressorn 24/7 i era kompressor kylda chassin oxå,
så klart att en frys kan kyla en dator till behagliga minus grader, men datorn lär dö av fukt..

Permalänk
Medlem

kom o tänka på när jag läste denna tråd.
var det inte nån finnsk kille som fick 2 industrikylkompressorer eller nått liknande som brukar finnas i affärer? som han moddade om så han kunde anväda dem till datorn?

kan va mitt minne som är lite fel men tror det ba på metkumod eller vad det heter det stod om han...

är ganska trött just nu så jag vet inte om det är riktigt det jag skriver men har ett svagt minne av nått sånt...var nog upp i en tråd här på swec med.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot