Kontrollerkortsproblem.

Permalänk
Medlem

Kontrollerkortsproblem.

tj0, h3y.

Jag har varit och inhandlat 2x160GB disk (Samsung SP1604N) samt ett kontrollerkort till dessa.

I uppstarten så hittas diskarna av kontrollerkortets bios, dock tar det jävligt länge innan bootscreenen för windows dyker upp, verkar som om diskarna ska läsas av eller ngt... tar nästan 30 minuter att boota upp när drivers till kontrollerkortet är installade och diskar inkopplade.

Och som inte detta vore nog: Diskarna hittas inte i windows, den reagerar inte ens på att det är ny maskinvara.

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Tacksam för svar.

EDIT: ITE IT8212 ATA RAID Controller

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Hedersmedlem

Är det samma när du bootar utan hårddiskar inkopplade? Låter som det är något lurt med kontrollerkortet.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

När jag bootar utan diskar blir det inte så, det tar bara lite extra tid vid bootscreenen för att läsa av drivers till kontrollerkortet.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig sett märket på kontrollerkortet förut, blir lite misstänksam. Har du testat byta PCI-slot för kontrollerkortet?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

jag hade samma problem förut när jag installerade mitt andra kontrollerkort (sata), då tog det 15 minuter att ladda upp windows. jag drog ur alla "onödiga" hdds, men hade fortfarande korten i, installerade om windows, sen satte jag i diskarna igen. då löste det sig för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan: Jepp, har testat byta... ingen skillnad.
Azz: Har installerat om, dock var diskarna ikopplade då... kanske jag ska göra det igen?

EDIT: PROBLEM SOLVED.
En av diskarna vad trasig. Åkte iväg och bytte den och nu funkar allt perfekt.

Visa signatur

”I do not fear computers. I fear the lack of them.” --- Isaac Asimov