Permalänk

BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Hej!

Jag ska flytta från min fina billiga andrahandstvåa till en mindre och dyrare förstahandsetta, och det verkar som att det enda som går att få där är BBB ADSL 10/1

Nu har jag lite frågor om detta:

Eftersom det verkar röra sig om ADSL, blir det halv duplex då? Stryps min download ifall min upload är maxad?

Vad kan man förvänta sig för hastigheter? Med mitt VDSL-abbonemang brukar jag ligga i 1.3 MB/s

Får jag fortfarande 5 IP-nummer?

Finns det verkligen bra dc-hubbar för folk med sunkig upload?

Kommer min penis att krympa nu när jag får en sunkig upload?

ping-tider, är det ungefär samma som man har med sitt BBB VDSL?

Lägenheterna i huset bredvid min nya lägenhet har fiberanslutning, vilken otur att det inte är inbyggt i mitt nya hus, fastighetsägaren där valde att satsa på comhem istället.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Hej!

Jag ska flytta från min fina billiga andrahandstvåa till en mindre och dyrare förstahandsetta, och det verkar som att det enda som går att få där är BBB ADSL 10/1

Nu har jag lite frågor om detta:

Eftersom det verkar röra sig om ADSL, blir det halv duplex då? Stryps min download ifall min upload är maxad?

Vad kan man förvänta sig för hastigheter? Med mitt VDSL-abbonemang brukar jag ligga i 1.3 MB/s

Får jag fortfarande 5 IP-nummer?

Finns det verkligen bra dc-hubbar för folk med sunkig upload?

Kommer min penis att krympa nu när jag får en sunkig upload?

ping-tider, är det ungefär samma som man har med sitt BBB VDSL?

Lägenheterna i huset bredvid min nya lägenhet har fiberanslutning, vilken otur att det inte är inbyggt i mitt nya hus, fastighetsägaren där valde att satsa på comhem istället.

Det jag kan svara på är att JA, din penis kommer faktiskt att krympa!

Permalänk
Medlem

Snälla turbonallen, skriv ADSL2(+) om det är det och inte ADSL.

Det finns länkar på forumet till sidor som beskriver att uppstream och downstream i ADSL2(+) (precis som i ADSL) inte har med varandra att göra rent teoretiskt.

Permalänk

ADSL2(+) ? Jag har aldrig hört talas om det, kan du utveckla?

Sedan är jag inte intresserad av hur det fungerar teoretiskt, utan mer hur det fungerar i praktiken.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

BBB erbjuder inte vdsl 12/9 längre om du undrade om det var ett alternativ tyvärr.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Base
BBB erbjuder inte vdsl 12/9 längre om du undrade om det var ett alternativ tyvärr.

jodå, det gör de, men de annonserar inte om det bara Så lät det iaf sist jag pratade med kundtjänst

Men saken är att min nya lya är för långt från telestationen

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Ping tider kommer nog kommer nog att bli sämre ja, pga att förut hade du vdsl och det innebär att du bodde närmare telestationen än nu.
Du kommer in på dc hubbar som har 10 mbit only ja.
ifall någon laddar av dig på dc kommer det att gå lite långsammare om du ligger i max å laddar ner ja.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Avstängd

VDSL kan fås av BB, fast bara om man frågar efter det. Det blev tydligen för krångligt med order systemet att ha både ADSL samt VDSL fick jag sagt till mig då jag frågade min "team ledare" (jag säljer BB ADSL på helger som extra knäck)

annars är deras ADSL tjänst precis likadan som VDSL dvs 5 publika ipn osv ...

förrutom att det rörsig om en annan teknik adsl2, men det är ju underförstått

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
VDSL kan fås av BB, fast bara om man frågar efter det. Det blev tydligen för krångligt med order systemet att ha både ADSL samt VDSL fick jag sagt till mig då jag frågade min "team ledare" (jag säljer BB ADSL på helger som extra knäck)

annars är deras ADSL tjänst precis likadan som VDSL dvs 5 publika ipn osv ...

förrutom att det rörsig om en annan teknik adsl2, men det är ju underförstått

Vad har dom för pris på vdsl? är det fortfarande 399/månaden?

Visa signatur

Mvh Adam
Laptop MacBook Pro, Htmac Mac mini, Barndator iMac G5, iPod mini, iPod Nano
"They have the Internet on computers, now?" Homer Simpson

Permalänk
Medlem

ja, 399

Visa signatur

/Pär

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
VDSL kan fås av BB, fast bara om man frågar efter det. Det blev tydligen för krångligt med order systemet att ha både ADSL samt VDSL fick jag sagt till mig då jag frågade min "team ledare" (jag säljer BB ADSL på helger som extra knäck)

annars är deras ADSL tjänst precis likadan som VDSL dvs 5 publika ipn osv ...

förrutom att det rörsig om en annan teknik adsl2, men det är ju underförstått

Det är inte alls säkert att man får det bara för att man ber om det. Är en del på forumet som har försökt och fått nobben också. Beställde man innan dom tog bort det på hemsidan så leveraras det dock ändå.

Permalänk
Medlem

Vart kan man få detta vdsl?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wippo
Det är inte alls säkert att man får det bara för att man ber om det. Är en del på forumet som har försökt och fått nobben också. Beställde man innan dom tog bort det på hemsidan så leveraras det dock ändå.

Jasså, det var ju tur att man var så pass snabb då!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw

Du kommer in på dc hubbar som har 10 mbit only ja.
[/B]

I dont tink sO!

Du kommer nog inte in på 10Mbit-only hubbar med 1Mbit upp

Visa signatur

AMD 64 +3400 ; 1024 Mb ram ; 9800 XT ;1 x 74,3 Raptor ; 2 x 160 GB Seagate ; VP201s 20.1" TFT:

Permalänk

nä det är därför jag gör det med 8/1 kommer in på alla 10 mbit hubbar

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dflw
nä det är därför jag gör det med 8/1 kommer in på alla 10 mbit hubbar

dom har inte hunnit banna dig än men det kommer nog

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk

Tack för alla svar!

Det kanske inte är helt hopplöst med bara 10/1 ändå

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

jag har beställt 12/9 och det verkar som ja kan få det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Avstängd

Givetvis måste stationen man sitter på vara utbyggd samt att det måste finnas platser kvar på den med!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen

Eftersom det verkar röra sig om ADSL, blir det halv duplex då? Stryps min download ifall min upload är maxad?

Det spelar ingen roll om du så skaffar dig en uppkoppling på 10/10 mbit med full duplex. Om du maxar din upload, kommer din download att bli lidande.

Permalänk

Re: Re: BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac86
Det spelar ingen roll om du så skaffar dig en uppkoppling på 10/10 mbit med full duplex. Om du maxar din upload, kommer din download att bli lidande.

nope... där har du fel

Permalänk

Re: Re: BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bigmac86
Det spelar ingen roll om du så skaffar dig en uppkoppling på 10/10 mbit med full duplex. Om du maxar din upload, kommer din download att bli lidande.

Nejdu, så fungerar det inte alls
jag har BBB 12/9 nu, och ifall någon tankar från mig i 1MB/s, kan jag fortfarande tanka i 1.3 MB/s. dvs det påverkar ingenting alls

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: BBB VDSL 12/9 vs. BBB ADSL 10/1

Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Nejdu, så fungerar det inte alls
jag har BBB 12/9 nu, och ifall någon tankar från mig i 1MB/s, kan jag fortfarande tanka i 1.3 MB/s. dvs det påverkar ingenting alls

För mig är det helt olika med 12/9 ibland drar nerladdningen ner när man tankar upp men ibland inte.. det beror på vilken tid på dygnet iaf hos mig verkar det som

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem

Om man maxxar sin upload med t.ex 10 pers som laddar ner från en via TCP protokollet kommer det ta längre tid för en att skicka ACK till den/de man laddar ner ifrån. Detta kan avhjälpas med att ställa in ett större TCP Window.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zedd2
Om man maxxar sin upload med t.ex 10 pers som laddar ner från en via TCP protokollet kommer det ta längre tid för en att skicka ACK till den/de man laddar ner ifrån. Detta kan avhjälpas med att ställa in ett större TCP Window.

De handlar om SMÅ värden, du märker inte av det, kvalificerat bullshit är vad det att säga att din download minskar

Permalänk
Medlem

ja har BBB VDSL 12/9 i malmö centrum, ping runt 25 tankar i 1.3 ner 1.0-1.1 upp full duplex.

Visa signatur

AMD Tbred 2200+ | 512 DDR | GeForce4 Ti4200 | Abit KX7 | Acer CDRW | 100 GB HD | 17" TFT | 12/9 Mbit vDSL |