Permalänk
Medlem

Wlan avstånds fråga!

Tjena!

Jag och min tjejs föräldrar ska dela internet (telia 8000) men jag och min tjej bor ca 150 Meter ifrån hennes föräldrars lägenhet!
Om jag köper en "3Com ADSL Wireless 11g Firewall Router Annex A ADSL-modem, 802.11g 54 Mbps, WPA" och ställer hos hennes föräldrars lägenhet.
Tror ni att det kommer att funka bra? Vi har fri sikt till det fönster som routern skulle stå om man bortser ifrån två björkar som inte är så speciellt stora.

Jag har ett Netgear WG311 och om jag köper en lös anten och ställer/sätter vid fönstret vårat så tycker jag att det borde funka!

En till sak. Funkar denna router/adsl modem till telia 8000?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Korsordsguru

Jag är inte så väldigt insatt i WLAN, men om du använder två riktningsantenner tror jag det kan funka ganska hyffsat. Annars blir det nog inge vidare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Wlan avstånds fråga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Tjena!

Jag och min tjejs föräldrar ska dela internet (telia 8000) men jag och min tjej bor ca 150 Meter ifrån hennes föräldrars lägenhet!
Om jag köper en "3Com ADSL Wireless 11g Firewall Router Annex A ADSL-modem, 802.11g 54 Mbps, WPA" och ställer hos hennes föräldrars lägenhet.
Tror ni att det kommer att funka bra? Vi har fri sikt till det fönster som routern skulle stå om man bortser ifrån två björkar som inte är så speciellt stora.

Jag har ett Netgear WG311 och om jag köper en lös anten och ställer/sätter vid fönstret vårat så tycker jag att det borde funka!

En till sak. Funkar denna router/adsl modem till telia 8000?

Inga problem alls, min Intel skjuter lungt 150m. Testa först utan extra antenn (Iof. Netgear (menar jag) är ju inte precis top-of-the-line)

Edit: Netgear, inte D-Link

Permalänk
Medlem

Re: Re: Wlan avstånds fråga!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaa2618
Inga problem alls, min Intel skjuter lungt 150m. Testa först utan extra antenn (Iof. D-Link är ju inte precis top-of-the-line)

D-Link? Netgear har jag och 3com ska jag köpa. Synd att jag inte har min brors Netgear MR314 här så jag kan testa, för 1782:- är inte så kul att lägga ut om det inte funkar. Annars kan man ju placera datorn närmare förnstret än vad den står nu så kanske man slipper extra antenn

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Helt fri sikt eller inte tror jag det är som gäller annars kan det blir ganska svårt faktiskt. 150 meter är gränsfall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jymdis
Helt fri sikt eller inte tror jag det är som gäller annars kan det blir ganska svårt faktiskt. 150 meter är gränsfall.

Det är alltså helt fri sikt förutom två björkar som är inte är speciellt täta. Vet inte exakt hur långt det är imellan, det är inte över 150 Meter och det är inte under 100 Meter.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pertan
Det är alltså helt fri sikt förutom två björkar som är inte är speciellt täta. Vet inte exakt hur långt det är imellan, det är inte över 150 Meter och det är inte under 100 Meter.

Grejen är den att träd släcker ut radiovägor bättre än man tror. Ca 20-30dB rör det sig om.
Följande gäller generellt (när träd finns som hinder)

<50m: Intern antenn duger
50-300m: Ca. 12dBi gain i antennen.

Det optimala för att maxa hastigheten är förmodligen att bygga ett par enkla cantennas och rikta. Googla lite på Cantenna DIY eller wlan antenna DIY osv. så skall det nog lösa sig.

Lycka till med W-Lanandet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olaa2618
Grejen är den att träd släcker ut radiovägor bättre än man tror. Ca 20-30dB rör det sig om.
Följande gäller generellt (när träd finns som hinder)

<50m: Intern antenn duger
50-300m: Ca. 12dBi gain i antennen.

Det optimala för att maxa hastigheten är förmodligen att bygga ett par enkla cantennas och rikta. Googla lite på Cantenna DIY eller wlan antenna DIY osv. så skall det nog lösa sig.

Lycka till med W-Lanandet!

Tackar så hemskt mycket.

Edit: Hittar massor med sidor som säger att det funkar jätte bra med cantennas och rikta men ingen sida beskriver hur man bygger.

Edit 2: Hittade längre ner på forumet. http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=27761...

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Dustin har ett ganska bra utbud på externa antenner + förlängningskablar.
Du kan först testa utan riktantenner för att se om du får nån form av kontakt och sedan mäta var du förlorar kontakten. Billigt och bra sätt att ta reda på om det funkar utan att lägga ner överdrivet mycket pengar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om det inte skulle funka med de interna antenner skulle denna funka då tro? http://www.dustin.se/shopping/ProductDetail.asp?PID=501005553...

Ska kanske säga också att jag inte kan speciellt mycket om wlan förutom hastigheter.

Edit: Hittar inga riktade antennser till netgear på dustin.se, men det kanske går med andra märken?

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Nej, en riktad antenn ska du ha!

Permalänk

Eller såna här att haka på antennerna:

http://osiris.urbanna.net/antenna_designs/projects/Ez-10/

Enkelt fixat med en skokartong och ett ark aluminiumfolie.

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av grapetonix
Eller såna här att haka på antennerna:

http://osiris.urbanna.net/antenna_designs/projects/Ez-10/

Enkelt fixat med en skokartong och ett ark aluminiumfolie.

Sidan funkar inte.

Edit: Men iof så funkar knappt någon sida just nu för mig.

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd

hmm... jag har en d-link DI-514 och den klarar lätt 100meter med fri sikt!
Jag bor i irsta/västerås med ett hus som man kan hyra för en låg penning där man kan ha lan etc. vi delade internet hemmifrån mig till alla datorer...
dit är det 230meter.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk
Medlem

En riktad antenn kostar nog lite mer pengar, men det bästa vore om du kunde köpa en på öppet köp och testa. Svårt att säga på rak arm så där.
Som många har nämnt kan du tillverka en egen riktantenn med ganska enkla medel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu har jag stegat och enligt mina steg så var det mellan 120-130 Meter

Visa signatur

| AMD R9 3900X | Asus ROG Strix X570-F Gaming | Palit Jetstream 2070 Super | 16GB DDR4 | Noctua NH-D15 |

Permalänk