Permalänk

runda hörn på bilder

tänkte göra en bild med ett runt hörn som jag skulle kunna ha som meny eller liknande på en webbsida men jag förstår inte hur man får ett runt hörn, ska bakgrunden vara genomskinlig eller hur gör man? använder PS
lägger till en bild här så ni förstår vad jag menar:
http://hem.passagen.se/oskar66/kant.bmp

Visa signatur

ajabaja

Permalänk
Medlem

Använd genomskinlig bakgrund och spara som .gif
.png hade varit bättre, men IE's PNG stöd är för dåligt.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Använd genomskinlig bakgrund och spara som .gif
.png hade varit bättre, men IE's PNG stöd är för dåligt.

PSs giffar blir ju jäkligt fina sålänge man inte har mer än 256 färger, och det har man väl inte så jätteofta på mindre bilder.

Png tar väl mkt mer plats också?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
PSs giffar blir ju jäkligt fina sålänge man inte har mer än 256 färger, och det har man väl inte så jätteofta på mindre bilder.

Gif klarar av maximalt 256 färger. Png klarar 16,7 miljoner färger.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lavve
Gif klarar av maximalt 256 färger. Png klarar 16,7 miljoner färger.

Jo, det sa jag ju också...
Men PNG, funkar det som giffar annars, att det bara "plats" för de färger man använder? Inget format jag är van vid.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Jo, det sa jag ju också...
Men PNG, funkar det som giffar annars, att det bara "plats" för de färger man använder? Inget format jag är van vid.

Förutom då att gif klarar av animationer också.

Visa signatur

- "Sometimes you make the right decision,
sometimes you make the decision right."
/Dr. Phil

Permalänk
Medlem

Genomskinlig PNG funkar inte i Internet Explorer så vitt jag vet. Dessutom bugggar färgåtergivningen med PNG i IE. Överlägset format annars.

Permalänk
Medlem

Känns som att det går väldigt fort för vissa att glida ifrån ämnet. Runda hörn görs ej genom att använda sig av transparanta gifar det finns snyggare och bättre sätt.

http://www.webdesignskolan.com/photoshop/runda_horn2/runda_ho...

Visa signatur

//I never sleep, cause sleep is the cousin of death//

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Finns ju faktiskt ett färdigt verktyg, Rounded Rectangle Tool (döljer sig under [U]) som gör samma sak både snyggare och snabbare.