Produkttest: Antec P160

Permalänk
Medlem

Chassit vet jag inte riktigt vad jag tycker om, men Sweclockers bevisar återigen att man skriver nätets bästa chassitester.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nej inte alls Myglarn, det chassit äger ju. Du ska va glad att du har det istället för antec chassit.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet. Trist med de "brister" som fanns med tanke på priset.
Nu väntar jag med spänning på Chenbros Gaming Bomb II, vilket ser ut att vara exakt vad jag söker

Visa signatur

Borta bra men 127.0.0.1 bäst!
[ Maxorb på en Core2Duo E6850 ][ Asus P5N32E-SLI Plus ][ 4*1GB Crucial Ballistix PC8500 ][ 2st GW 8800GTX ][ WD Raptor 74GB ]

Permalänk

Undrar när chassitillverkarna ska lära sig att man inte kan ha någonting i närheten av den sidan av en fläkt som suger in luft. Det låter illa.

Visa signatur

"I've got a plan so cunning, you could put a tail on it and call it a weasel!" - Edmund Blackadder
"Det man inte har, och inte får, det TAR man!" - Vargen
The Mad Modders - bygger och moddar :: Sysinfo - info om mina datorer :: Res till Poros

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aster
Går mot er alla .... FAN va snyggt synd att det inte var 500 billigare

JA FY FAN VAD SNYGGT, JAG SKA KÖPA! Det är värt pengarna grabbs, tänk på alla maskinmoment som används när alla detaljer på chassit tillverkas, PLZ det är billigt!

löstagbar mobo platta, 120mm in och utsug är ju toppen och fronten får gärna vara plast om den vill.

Så jävla bra skrivet!

En fråga: Varför 2 termometrar och en temp visare???

Permalänk
Medlem

håller mig till coolermaster pretorian den är snygg och ren från smådetaljer
detta chassi från antec gillar jag inte speciellt men man ska välja det chassi man själv vill och inte utgå från recensioner.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser bra ut. Lite high-tech sådär.

Konstruktiv kritik till Edin:
Jag skulle uppskatta om du gav exempel på likvärdiga chassin av andra tillverkare i samma prisklass (eller med liknande funktioner) i slutsatsen att jämföra med.
Alltså; i stället för att bara skriva att det är dyrt och dåligt (vilket jag inte har något emot att du skriver, jag tror dig), kan du skriva något i stil med: "Det är dyrt och dåligt, titta istället på detta chassi *lämpligt produktnamn här* som är dyrt och bra."

Tack för en bra recension! (även om den kunde bli ett par procent bättre med ovanstående förslag )

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk

varför görs det fler chassin för när lianli pc-60 är det ultimata. snyggt lätt och bra kylnings möjligheter.

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk

Vet inte om det har tagits upp i tråden men kan man avlägsna hela modekortsplåten när moderkort och PCI/AGP kort sitter kvar? alltså förstå att man måste självklart skruva loss tumskruvarna för korten men följer dem med enkelt dvs. om man vill ta ut alltihopa i ett svep?

Permalänk
Medlem

Första intrycket: billig front. Andra intrycket: endel fina finesser. Helhetsintryck: Nja inget jag skulle köpa. Alternativ: Lian Li och Coolermaster.

Permalänk
Medlem

Håller med om fronten, första intrycket jag fick gav faktiskt lite "budgetfront" känsla, men insidan kan jag iaf meddela att den är riktigt trevlig då jag har en sonata som i princip, förutom skenan för främre fläkten, är likadant innuti.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd

Väldigt trevlig låda invändigt, även utvändigt, dock så gör fronten helhetsintrycket väldigt mycket sämre. Det ser på tok för plastigt ut.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

Har ni som tycker att det har en "så plastig front" granskat det i verkligheten?

Är tvärnöjd ägare till ett p160 sedan ca 3 månader tillbaks.
Visst är fronten gjord av plast men det är bland den mest
högkvalitativa plasten som jag stött på.

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi du har där Kadotjes. Men Zalman fläkten till grafikkortet blir den inte lite högljudd/ineffektiv när den sitter så nära plexiglaset? Den kanske inte sitter så nära.. hmm..

Permalänk
Medlem

Har ett. Fronten hindrar inte luften så mycket om man river ut gallret och kromportarna. Då används nästan hela filtret. Luften tar sig för övrigt runt filtret geom att gå genom småhålen i ytterkant på fronten och andra hål som de för diskettenhet och CD-enheter både med kraftig och svag fläkt vid filtret. Stör man sig på frontdioderna så slockar de av sig själv pga glapp. Kan ge fräck blinkeffekt med vibrerande fläkt. Känns som om plexisidan väger lika mycket som resten av chassit. Tror de för övrigt använder samma leverantör som SkyHawk (alu-chassi tillverkare i annnan prisklass) till vissa komponenter.

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk

Först och främst så tycker jag att ni är väldigt sent ute, det här är ingen direkt nyhet.

Jag är själv ägare till ett Antec P160 chassi (med fönster som Kadotjes) sedan minst 5 månader tillbaka, om inte mer. Jag kanske hade ångrat mig och satsat på något annat om ni hade kommit med denna produkt test lite tidigare. Det där såg väldigt snyggt ut Kadotjes, hade kanske varit fint med en snygg TFT skärm också som min Hyundai Q17 Har man snygg låda så tycker jag man ska ha snygg monitor också.

Vad gäller chassit så kan jag säga att det är ett väldigt snyggt chassi. Att fronten känns lite plastig kan jag hålla med om, men det är itne hela världen.

Missar:
1.Det har varit iaf. för mig svårt att installera HDD's i 5.25 platserna, det blev väldigt trångt om man hade flera HDD att stoppa i annars gick det väldigt lätt med en.

2.Moderkorts platsen var inte heller så imponerande, väldigt svårt var det att trycka in det för att det skulle sitta ordentligt, och jag blev irriterad på I/O panelen så att jag fick fimpa den helt enkelt. Det känndes som om hålen till moderkortet inte satt exakt i mm där de skulle sitta, eller så berode det kanske på mitt moderkort som är feldimensionerat, ett mini-ATX trots att chassit stöder mini-ATX.

3.Det hände att CD luckorna öppnades och stängdes ibland av sig själva, just pga. att fronten satt för tätt nära CD-ROM enheternas "mata ut" knapp och höll knappen intryckt. Det kanske man kunde slippa om fronten hade varit i metall. Enda man kunde göra var att dra isär fronten en bit från chassit eller fila ner plast biten i fronten för att få bort den lite från knappen.

4.Allmänt problem med ström knapparna, start, reset etc. Först ville inte datorn starta ens när man track på power knappen. Med lite våld så brukade den starta men det hände att datorn slocknade utan förvarning, tydligen var det en glapp kontakt någonstans i panelen med knappar och temperatur funktionen, som man dessutom satt fast limmad och som man inte kunde ta ut för att kontrollera felet. Men det löste sig på något märkligt sätt ändå.

5.Inget nätaggregat. Jag hade ändå accepterat detta att det inte finns något nätaggregat om de ändå kunde undkomma felen jag nämnt ovan.

Kort och gott kan jag säga att det är ett väldigt snyggt chassi, men mycket dåligt kavlité. På en skala av 1 till 10 så ligger det väl på 6 nånstans.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

tomshardware har även testat

http://www20.tomshardware.com/howto/20040607/miditower-69.htm...

Har en med plexi på sidan, mycket snygg.

Charles

Visa signatur

| Asus P6T DELUXE V2 i7 | 2 x Gigabyte GTX 460 OC - SLI | Core i7 970 | Corsair Hydro H50 | Corsair 750W TX | 6x2GB Corsair DDR3 1600MHz | Creative X-Fi Fatal1ty FPS | Intel X25-M SSD 160GB G2 | Windows 7 Home Premium x64 | Cosmos S 1100 | Acer TFT 23.6" GD245HQ 120Hz |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myglarn
Snyggt chassi du har där Kadotjes. Men Zalman fläkten till grafikkortet blir den inte lite högljudd/ineffektiv när den sitter så nära plexiglaset? Den kanske inte sitter så nära.. hmm..

Kör den självklart på 5v(enbart ett GFti4200).
Valde p160 pga att det är ett väldigt funktionabellt chassi och snyggt enl min mening.
Att det dessutom ser imponerande ut(bortsett för alla som inte é sanna kännare) gjorde valet lätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kadotjes
Har ni som tycker att det har en "så plastig front" granskat det i verkligheten?

Är tvärnöjd ägare till ett p160 sedan ca 3 månader tillbaks.
Visst är fronten gjord av plast men det är bland den mest
högkvalitativa plasten som jag stött på.

http://hem.bredband.net/b244560/p160.JPG

Ser mycket bättre ut på dessa bilder måste jag säga

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag har 3-4 mm tjock aluminium i min front.

Permalänk
Hedersmedlem

Ganska bra recension med många bilder. Men är det bara jag som tycker sweclockers recensioner överlag "konstaterar att här har vi en lucka och här en knapp för att öppna luckan". Den här recensionen var iaf vass på att påpeka brister (alltså egna slutsaterser som recensenten kommit fram till, och inte någon "manual").

Dock är recensionen ganska sen, jag har haft mitt p160 (med fönster) sedan före julafton (-03 då). Jag hade från början inte tänkt fönsterversionen men dustins återstatus på den andra (sådan som sweclockersrecensionen är) skulle komma in 2:a februari, så valet blev enkelt.
Min p160 i galleriet:
http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=309...
Färgerna gör sig inte rätta i mörkerbilderna

Tidigare hade jag ett AOpen HQ08 chassi. Riktigt gammalt och enormt trångt och osmidigt att arbeta med. Så man kan säga att jag inte har något att jämföra med, men jag tycker den här lådan iaf är himmelriket mot hq08:an.

I recensionen står det att det är rätt svårt att vrida övre frontsaken (poweron, reset, usb, firewire osv). Ni trycker väl in knappen till vänster (sett framifrån), då tycker jag det inte är så stora problem att vrida.

Ett lite fel i recensionen:

Citat:

Lägg märke till att fronten inte går att avlägsna med sidoplåtarna på plats, vilket kan ses som lite av ett stöldskydd eftersom låset på sidoplåten då även skyddar de externa enheterna.

Iaf på min (låda ganska "gammal" nu) så måste man först ta bort sidoplåten som man oftast tar bort (den med reglagen för att låsa sidan). När man tar bort den så trycks en sprint ut med hjälp av en fjäder så att frontpanelen kan tas bort med ett ryck underifrån. När den är borta så kan man skruva bort den andra sidoplåten, då den har två tumskruvar fram. Dessa går inte att komma åt med frontpanelen på plats.
Alltså måste man bara ta bort en sidoplåt för att ta bort frontpanelen.

Jag tycker som många med mig att det är snålt att inte skicka med mer frontplåtar (plast). För sådant här pris så bör man ju iaf få 4 st plana 5,25" och 4 st som kan täcka en cd-rom/whatever optisk enhet. Så man kan välja precis hur man vill ha, och så en helt plan bit för dem som inte vill ha diskettstationen.

Dessutom bör det tycker jag att få rum med en 5:e hårddisk nedanför dem andra i hårddiskracket. Undra varför de inte byggde dit en?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palleballe
Vet inte om det har tagits upp i tråden men kan man avlägsna hela modekortsplåten när moderkort och PCI/AGP kort sitter kvar? alltså förstå att man måste självklart skruva loss tumskruvarna för korten men följer dem med enkelt dvs. om man vill ta ut alltihopa i ett svep?

Jag tror det skulle gå om man är försiktig med korten. Möjligen tar plåten på korten i, i den kant som är längst ifrån där man skruvar fast kortet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Först och främst så tycker jag att ni är väldigt sent ute, det här är ingen direkt nyhet.

Jag är själv ägare till ett Antec P160 chassi (med fönster som Kadotjes) sedan minst 5 månader tillbaka, om inte mer. Jag kanske hade ångrat mig och satsat på något annat om ni hade kommit med denna produkt test lite tidigare. Det där såg väldigt snyggt ut Kadotjes, hade kanske varit fint med en snygg TFT skärm också som min Hyundai Q17 Har man snygg låda så tycker jag man ska ha snygg monitor också.

Vad gäller chassit så kan jag säga att det är ett väldigt snyggt chassi. Att fronten känns lite plastig kan jag hålla med om, men det är itne hela världen.

Missar:
1.Det har varit iaf. för mig svårt att installera HDD's i 5.25 platserna, det blev väldigt trångt om man hade flera HDD att stoppa i annars gick det väldigt lätt med en.

2.Moderkorts platsen var inte heller så imponerande, väldigt svårt var det att trycka in det för att det skulle sitta ordentligt, och jag blev irriterad på I/O panelen så att jag fick fimpa den helt enkelt. Det känndes som om hålen till moderkortet inte satt exakt i mm där de skulle sitta, eller så berode det kanske på mitt moderkort som är feldimensionerat, ett mini-ATX trots att chassit stöder mini-ATX.

3.Det hände att CD luckorna öppnades och stängdes ibland av sig själva, just pga. att fronten satt för tätt nära CD-ROM enheternas "mata ut" knapp och höll knappen intryckt. Det kanske man kunde slippa om fronten hade varit i metall. Enda man kunde göra var att dra isär fronten en bit från chassit eller fila ner plast biten i fronten för att få bort den lite från knappen.

4.Allmänt problem med ström knapparna, start, reset etc. Först ville inte datorn starta ens när man track på power knappen. Med lite våld så brukade den starta men det hände att datorn slocknade utan förvarning, tydligen var det en glapp kontakt någonstans i panelen med knappar och temperatur funktionen, som man dessutom satt fast limmad och som man inte kunde ta ut för att kontrollera felet. Men det löste sig på något märkligt sätt ändå.

5.Inget nätaggregat. Jag hade ändå accepterat detta att det inte finns något nätaggregat om de ändå kunde undkomma felen jag nämnt ovan.

Kort och gott kan jag säga att det är ett väldigt snyggt chassi, men mycket dåligt kavlité. På en skala av 1 till 10 så ligger det väl på 6 nånstans.

1. Vad menar du med hårddiskar i 5,25" platserna? Om du menar de interna 3,5" platserna håller jag med om att det kan vara trångt för kablarna bakom, men det är inte omöjligt. Jag har 4 st hårddiskar som får ström från vanlig molexkontakter och 3 är IDE och 1 SATA disk. Det går det med.

2. Min I/O-panel var det inga problem med, jag använde den som följde med Abit NF7-S kortet, inte den som är med lådan.

3. Eftersom du köpt lådan såpass tidigt så ser jag en sak som våra lådor har gemensamt men inte recensionslådan som är "nyare". Nämligen att 5,25" fäststickorna på våra bara har två lägen man kan montera enheterna i, en för intern (med frontcover på) eller en som sticker ut lika långt cover:na gör. Det är inte samma som bilden i recensionen där den kan regleras hur långt in enheten ska sitta. Jag löste det genom att ta dremeln på min gamla HP-brännare för att "filla" ner eject-knappen lite

Bild från recensionen:

4. Det har jag inte råkat ut för, så det är nog inte så på alla lådor.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG