Permalänk
Medlem

en snabb fråga.

vad är det för skillnad på en vanlig fläkt och en som är i aluminium.?

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk

Matrialet...

Dam fastnar inte lika lätt på blankt aluminium.. och så ser dom tuffare ut för många...
Är lite "rejälare" ofta..
Inga jätteskillnader eller fördelar... Dom bästa fläktarna görs ju fortfarande i plast.. antagligen för att det är lättare!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

okej, det var precis vad jag behövde veta, tänkte att det kan ju inte vara ngn större skillnad men jag tänkte att jag kunde fråga dom som är lite mera "skillade" på det här området

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk

Jag tycker att 120mm fläktarna med alu stomme är riktigt läckra faktiskt! Föredrar dom.. Skulle vilja se en fläkt med aluminiumblad! Det vore något! Dom kan man ju blankpolera så man kan spegla sig i dom!

Men fördelar och nackdelar väger nog upp varandra skulle jag tro..

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

jag har själv en 120mm fläkt i ngt liknande matrial tror jag. jag kör den direkt i väggen
funderar på att polera den med lite autosol

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk

Autosol är bra grejer! Bra till det mesta.. inte minst som tandkräm hahaha

Ja gör så du! Skicka upp en bild sen!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Jag tycker att 120mm fläktarna med alu stomme är riktigt läckra faktiskt! Föredrar dom.. Skulle vilja se en fläkt med aluminiumblad! Det vore något! Dom kan man ju blankpolera så man kan spegla sig i dom!

Men fördelar och nackdelar väger nog upp varandra skulle jag tro..

denna kanske: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1345&session=5aed83...

Visa signatur

Pentium D 840, 2048Mb DDR2, 7800GTX, 2x160Gb, Dell 2405FPW
3Dmark: 03: 17541, 05: 7822, 06: 4747

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raggare240
denna kanske: http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1345&session=5aed83...

men det är ju inte gjort själv, daah

EDIT: jag ska börja slipa lite nu

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk

Bladen är i plast tyvärr!

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnetikk
Bladen är i plast tyvärr!

inte på min jag har skruvat loss blad delen eller vad det heter, ska leta fram ngt som jag kan få bort färgen med, vet du ngt?

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk

Åfan... Kanske är i gjutjärn! haha...

Hmmm bästa är väl att skrapa av färgen försiktigt! Vad är det för fläkt du har?

Visa signatur

|:- AMD XP 2400+ @ 2.5 GHz -:|:- 512MB CL2 DDR -:|:- ASUS A7V600-X -:|:- Gainward GeForce 6600GT Golden Sample -:|:- CPU/NB = Vattenkylt -:|

Permalänk
Medlem

jag har slipat lite på den nu, använde svinto. fick sluta för ikväll för jag fick kramp i fingrarna aja, jag har lite bilder att ladda upp nu. men då är det ju så att upl.silentwhisper.net inte vill fungera för mej ikväll så jag får väl ladda upp lite pics imorgon.

och en sak till, den är i gjutjärn skulle jag tippa det jag tror kommer bli svårt är att polera bladen eftersom man inte kommer åt så bra med svinto, så.. jag får ta och komma på ngt om ni inte har lust att hjälpa med tips och trix

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Medlem

EXoReX: Nu är det (imorgon)!!

Ladda upp bilderna så vi får se....

Visa signatur

Hyvää Joulua!

Permalänk
Medlem

en till fråga ang alufläktar..

om även bladen vore i metall, skulle det inte bli lite farligare då, ifall man skulle råka stoppa in någon annans finger i det hela..? (för inte är man så dum att man stoppar in sitt eget finger för att testa vad som händer! eller? )
/MG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Darkler
en till fråga ang alufläktar..

om även bladen vore i metall, skulle det inte bli lite farligare då, ifall man skulle råka stoppa in någon annans finger i det hela..? (för inte är man så dum att man stoppar in sitt eget finger för att testa vad som händer! eller? )
/MG

Naturligtvis! I sista hand är det varvtalet och vikten på de roterande delarna som avgör. Om vi utgår från att form och stigning och andra parametrar är identiska kan givetvis en fläkt av metall göra större skada eftersom den har mer rörelseenergi.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

här är då en liten början

]

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.

Permalänk
Medlem

Du sa att det var en 230 volt fläkt eller? har sett liknande på svebry här i Skövde som är helt i metall, bladen med. Den var fin, skulle vilja ha en helt i metall för 12V.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimBow
Du sa att det var en 230 volt fläkt eller? har sett liknande på svebry här i Skövde som är helt i metall, bladen med. Den var fin, skulle vilja ha en helt i metall för 12V.

det går säkert köra den på 12volt om du fipplar till det riktigt bra

Visa signatur

Värre än så här kan det inte bli, sa pessimisten.
Jorå, sa optimisten.