Starta dator med passerkort å fyrsiffrig kod!

Permalänk

Starta dator med passerkort å fyrsiffrig kod!

Tanken slog mig när jag passerade en kontorsmänniska som skulle in på sitt arbete. Han drog ett kort genom en kortläsare, och slog in en fyrsiffrig kod.

Nu tänkte jag att de vore rätt schysst om man kunde få sin dator att starta med den proceduren.

Jag har för mig att en kortläsare fungerar som sa att när kortet är draget, och fyra siffor är korrekt inslagna, så skickas en liten stöt (?) till dörren som öppnar sig. RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!

Då skulle det ju passa väldigt bra som on-switch till en dator.

Men skulle någon möjligen kunna bekräfta detta?

Permalänk
Avstängd

Det går att göra, det kan jag bekräfta.. inte så svårt att starta den utan att veta kod iofs, men ändå.. lite tufft vore det.

Visa signatur

DDR, Beatmania & Pop 'n Music. For life.

Permalänk
Medlem

Jag tycker då det inte skulle vara så speciellt tufft.. Sätta lösenord på BIOS är väl lika avancerat? En person som vet vad han kan vet hur man får bort lösen från bios. Om din låda inte är extremt svår att ta sig in i så vet de nog även hur man kan komma åt PS-ON via moderkortet

Känns det inte lite overkill och ha värsta säkerhetssystemet för att slå på burken? Jag gillar att glida förbi burken, trycka på knappen och forsätta vidare när jag går ner från sängen på morgonen.. Snabbt och effektivt.

Permalänk
Medlem

Ja men inte för säkerheten utan en häftig grej

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

De på förtag har oftast ett system som typ låser datorn när de går därifrån, datorn stängs alltså inte av.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk
Medlem

Nja.
Passersystem finns i många olika utförande. Det vanligaste är en kortläsare vid dörren som är kopplad till en central.
Du drar kortet, kortnummret kollas med centralen. Finns kortet frågas det efter pinkod (Om det är inställt att va så). vid Godkänd pinkod drar ett eller flera relän (flera om det finns larm på dörren)

Enklare system är kortläsaren smart, dvs allt ligger i kortläsaren, kortnummer, pinkoder och relän mm.

Sen finns det en uppsjö olika typer av kort mm. Beröringsfria, magnetkort, smartcard osv.

Att tänka på är att kan man inte bygga nått själv är det dyrt. allt från 3000-20000.

Billigast är en smartcardläsare med ett smartcard. Sätter du i smartcardet så startar datorn och loggar in. Tar du ut det loggar datorn ut och stänger av sig. Vill minnas att Win2k har en funktion för detta.

Några frågor gällande kortläsare så är det bara att ställa dessa. Jobbar heltid med detta

Permalänk
Medlem

använd vilo läge i win xp o kryssa för ange lösenord vid uppstart!! gör jag fugerar skit bra!

Visa signatur

Besök JimNelin.com eller Jim Nelin på LinkedIn

Permalänk
Medlem

Många tror att bios-lösenord är säkra, men med små program kan man enkelt få fram lösenordet om man kan komma in i datorn. Annars så finns det vissa standardlösenord som funkar på alla datorer med samma bios...

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
Många tror att bios-lösenord är säkra, men med små program kan man enkelt få fram lösenordet om man kan komma in i datorn. Annars så finns det vissa standardlösenord som funkar på alla datorer med samma bios...

Ja, fast det räcker ju med att köra en clear på CMOS eller plocka ut batteriet.
Aja.. det lär ju inte vara billigt med kortläsare som även kräver kod. Lite dyrt för att bara se "coolt" ut kanske.

Permalänk
Medlem

det är ju bara att nollställa bioset så är bios lösenordet vara borta
edit nisslas han före

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk

Det blir ju inte så svårt enda som behöver göras efter man slagit in koden är ju att Power on pinnarna på moderkortet ska kortslutas så startar datorn.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jine
använd vilo läge i win xp o kryssa för ange lösenord vid uppstart!! gör jag fugerar skit bra!

Vad menas med viloläge? Det går ju inte att starta upp datorn igen ?

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

När du trycker på START-knappen, så kan du välja Vänteläge där.

*EDIT: För att aktivera Viloläge, så går du in på Egenskaper för bildskärm, sen till Skärmsläckare, sen till Inställningar nere vid Bildskärm (energialternativ), sen in på fliken som heter Viloläge. Där kan du aktivera funktionen. Du kommer åt den som för Vänteläge, fast du håller ned shift innan du klickar på den knappen(Texten ändras också till just Viloläge).

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Men den dör liksom hårddiskarna slutar ju arbeta. Det går ju inte att få igång den förutom att trycka på start knappen (ps-on)

Visa signatur

Fractal Design Define S
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING
Corsair (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Ryzen 7 2700X 3.7 GHz 20MB (NZXT Kraken X73 360mm)
RTX 3090 24GB ROG STRIX GAMING OC

Permalänk
Medlem

Jo, genom att röra musen eller så...

*Edit: testade just, jag klickade på Space för att den skulle starta igen. Tar bara en sekund.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

Fixa en sån där panel så ska jag använda ett par värmeglasögon efter att du tryckt din kod för att se vad du har för kod a la Sam Fisher;)

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk

varför inte slå på stort och fixa en ögonscanner eller scanner för fingeravtryck?

Visa signatur

Intel I5 4670K @ 4.4 ghz | Noctua NH-D14 | EVGA GTX 780 SC 3GB | MSI Z87-S02 "Inet edition" | Corsair XMS 8gb 1600 mhz |NZXT Hale90 1000W | Samsung 840 Pro 256 gb | OCZ Vertex 64 GB | Seagate 1 TB | Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

Philips har ju släppt en ögonscaner för konsumentbruk.. För de nätta priset av 20000 kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Archimonde
Det blir ju inte så svårt enda som behöver göras efter man slagit in koden är ju att Power on pinnarna på moderkortet ska kortslutas så startar datorn.

Om datorlådan är låst då?

Permalänk
Medlem

Har alla grejer som behövs för att starta datorn med pinkod, har legat i hyllan lite mer än ett år men har fortfarande inte orkat löda ihop det

Visa signatur

//Odin

Permalänk

hela poängen med detta vore inte att ha säkerhet på datorn utan endast coolhet

frohike: kan du berätta lite mer om smartcard. exakt vad är det? är det något specifikt för att starta en dator med eller? :S

Permalänk
Medlem

När jag får tid till att bygga min digitala fancontroller så kommer jag nog implementera så man får trycka på knapparna till den i en viss ordning för att få göra kritiska saker så som starta, stänga av och starta om datorn...

är så jobbigt när folk "råkar" komma åt resetknappen.. har nu startknappen hängande lös så man inte kan komma åt den av misstag..

För att lägga till lite till tråden, det finns många sätt att fixa så man får slå in en pinkod, antingen med en mikrokontroller eller enbart med logikkretsar.
Vill man ha så man ska dra ett kort också så blir det lite klurigare, men inte omöjligt.. Det skulle kunna lösas med en
http://195.67.69.169/kocny/infovisa.asp?88068
iof måste man sticka in kortet, men man kan ju ha så att man sticker in kortet, låter det vara inne, slår koden och sen när datorn startar så tar man ut kortet..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk

hehe vad är mikrokontroller och logikkretsar?

den där kortströmbrytaren var intressant, finns det möjligen att köpa en sådan i butik som inte enbart finns på nätet måntro? får surfa runta lite ^^

tack så mycket för svaren

men jag förstår inte riktigt det där med pin-kod, hur skulle man göra nåt sånt?

Permalänk
Medlem

hehe okej, mikrokontrollers är nog uteslutet, krävs ganska mycket kunskap för att få igång det. Men med logikkretsar så går det ganska enkelt, en logikkrets är en ic-krets som har en logisk funktion t.ex AND, så att om man skickar in två signaler får man ut en etta och om man bara skickar in en får man en nolla.. för att ta ett enkelt exempel, men detta behöver man inte kunna heller.
Här är ett kopplingsschema för en enkel pin-kods krets
http://www.zen22142.zen.co.uk/Circuits/Alarm/pad4.htm
den använder en 4dubbel AND krets och en keypad för att slå in pinkoden på.
hoppas den kan funka för dig..

Den kortströmbrytaren finns på Kjell o company, de har en hel bunke butiker också, är dock inte säker på att där finns nån i stockholm du får kolla..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pirateKING

men jag förstår inte riktigt det där med pin-kod, hur skulle man göra nåt sånt?

Jag har kopplingsschema till ett "kodlås" som drar ett relä när rätt fyrsiffriga kod knappas in...det är inga pic-processorer som används utan enbart "vanliga" komponenter som dioder och liknande...
Tyvärr är jag på sommarjobbet just nu och har inte tillgång till schemat...men det kommer senare när jag kommer hem...:)

Permalänk
Medlem

Sony har ett USB minne med inbyggd fingeravtrycksläsare, skitcool...man kan sätta fingerID ända ner på filnivå...plus att man kan ersätta tex. hotmail lösenordet med fingeravtryck osv..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pin
Sony har ett USB minne med inbyggd fingeravtrycksläsare, skitcool...man kan sätta fingerID ända ner på filnivå...plus att man kan ersätta tex. hotmail lösenordet med fingeravtryck osv..

Länk tack

Permalänk

Grizzly-WD: De vore väldigt snällt tack!

Jockeman: Jag kan nästan inga termer innom elektronik och det där kopplingsschemat är för mig nästintill obegripligt jag är inte så hax på elektronik

med andra ord ja förstår inte ett skit av vad du säger skulle du kunna förenkla ytterliggare? det skulle verkligen uppskattas

Permalänk

http://www.i4u.com/article663.html

Verkar lite väl overkill såvida man inte har några supersäkerhetsfiler...

Visa signatur

I play you out like a rubics cube

Permalänk
Medlem

länk till artikel
http://www.hallekis.com/xx031002-itb.htm

fick det demat när jag jobbade in butik, häftigt..

NaRcotize:
Kan vara bra om man alltid glömmer vad man hade för lösenord