Permalänk
Medlem

Zalman Fan Controller ZM-MFC1

Jag har köpt en Zalman Fan Controller ZM-MFC1.

http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_mfc1_y_p.jpg

Dock vet jag inte om den fungerar rätt. När jag kopplar in en fläkt och har den på maxfart så lyser den blå lysdionden blått och fint. När jag sänker vartalet så börjar dioden lysa svagare. Allt bra.
Dock börjar även dioden flimmra och destå lägre varvtalet blir ju mer flimmar dioden. Dioden lyser bara jämnt på maxvarv. Hoppas verkligen inte att det är menat att vara så, det är ohyggligt påfrestande att sitta och titta på 4st flimmrande dioder. Någon som har haft samma problem och har en lösning eller är det bara att skicka tillbaka den.

Permalänk
Medlem

ja den flimmrar lite för mig med fick min idag. men det är nog för att den oxo får för lite ström/spänning men det är något man får ta typ.. =P

Visa signatur

[Skräpdator] [Skräplaptop]

Permalänk

Har också den kontrollern.
Det är så att styrkan på dioden motsvarar volten. Detta för att du direkt ska kunna se om en fläkt är på ex. minimum eller max.
Att en del fläktar blinkar tror jag gäller sådana som har ett lågt varvtal. Tex min papst 12dBA eller papst 19dBA som båda vid 7 volt har ett väldigt lågt varvtal (då flimmrar dioden lite, speciellt på 12dBA fläkten).
Med fläkt som klarar 7 volt bra flimmrar dioderna inte alls oavsett minimum eller max-inställning, så är det med min CPU-fläkt och min enermax chassifläkt som båda är kopplade till kontrollern.

Visa signatur

(._.(._.)._.)

Permalänk
Medlem

den ska va så, dioden lyser mer ju mer rpm och vid låg rpm lyser den så lite så den blinkar

Permalänk
Medlem

mina flimmrar pytte lite på 5 volt, inget jag stör mig på

Visa signatur

Antec SLK3000B | Tagan 480W | AMD A64 3000+ Winchester | Zalman CNPS7000B-CU | MSI RS480M2 | 1x512 A-data Vitesta PC4000 | Sapphire X700Pro 128mb | Seagate 120+200GB
var snäll och CITERA när du skriver till mig :)

Permalänk

Japp, två av min flimmrar också. Det ska ju inte vara så men det är nog som LittleFriend säger att vissa fläkar som snurrar på låga varv får dioderna att flimmra