Permalänk
Medlem

Missnöjd med 9800Pro

Jag blir nästan lite missnöjd med mitt nya 9800 Pro i cs. Jag får drops ända ner till 70 fps ibland på aztec yard med cl_weather 0. Och allmänt ostabil fps. Jag visste innan jag köpte det att nVidia kort är bättre till cs med jag trodde inte att det skulle vara så dåligt.

Någon som vet vad man kan göra åt det?

Jag har ett Sapphire Radeon 9800Pro och min processor är en AMD Athlon XP 3000 +

Ska även lägga till att jag använder mig av nyaste drivrutinerna dvs. Catalyst 4.7.

(Kommentarer som "skippa cs, det är ett skit spel" eller "lägg cs på hyllan" etc undanbedes. Ni behöver inte heller antyda att sapphire skulle vara dåligt eller att det skulle vara 128-bit för det är det inte utan det är !!>256-BIT<!!)

Permalänk
Medlem

formatera se till så alla drivrutiner är korrekta ett 9800pro har banemig inge FPS drops i CS orsakat av hårdvaran om kortet inte är defekt...

Permalänk
Medlem

Jag behöver inte formatera för att se om drivrutinerna är korekta? Det är dom, det har jag redan kollat.

Permalänk
Medlem

Den gyllende regeln.

[B]Formatera alltid när du har satt in nytt grafikkort[/B]

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Kolla inställningarna så du inte kör med typ 16x AA och AF eller liknande,

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Kolla inställningarna så du inte kör med typ 16x AA och AF eller liknande,

Det gör jag inte

Och jag orkar inte formatera då jag bara har en hårddisk och all share etc kommer gå förlorad

Permalänk
Medlem

partitionera den då.
Med lämplig programvara som t. ex. Partition Magic.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xorlon
partitionera den då.
Med lämplig programvara som t. ex. Partition Magic.

Vad är det för något?

Permalänk
Medlem

När man partitionerar en hårddisk så "delar" man upp den i 2 eller fler hårddiskar.
Du kan sedan flytta över det du vill spara till den "nya" hårddisken, och utan problem formatera om den andra.
För övrigt är det att rekomendera att partitionera. det betyder att får du en windowscrash, så är det bara filerna på windowsdisken som försvinner.

Permalänk
Medlem

ett progg som delar upp disken....kan det intte proget så kan inte hjälpa dig, men vad jag hört så ska det va bra.....vet inte om det går o göra när disken är instalerad o så ma ninte förlorar datan på det, men det finns säkert folk som kan hjälpa dig *lycka till* skulle oxå rekomendera att
blåsa datorn o installa om.......o ett tipps till är att köp en disk till o lägg sånt som du vill spara......jag kör med 5 diskar dom kostar ingen förmögenhet

(lyssna på killen innan mig......mycket fint skrivet )

Visa signatur

P4C800-E DELUXE P4a 3.0cGhz 800fsb [OCZ]Dual DDR500 1024MB@1Ghz
GfFX 5700 ULTRA@530mhz[Creative]DDR128Mb@1Ghz

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit lättare att köpa ett nvidia om du skall spela CS?
Montera kortet, installera senaste drivrutiner och kör så det ryker med 100 fps.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KingCobra
Hade det inte varit lättare att köpa ett nvidia om du skall spela CS?
Montera kortet, installera senaste drivrutiner och kör så det ryker med 100 fps.

exakt så jag gjorde med mitt 9800pro, bara skitsnack att det nvidia skulle vara bättre då ati är minst likabra om inte bättre.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
exakt så jag gjorde med mitt 9800pro, bara skitsnack att det nvidia skulle vara bättre då ati är minst likabra om inte bättre.

Hade varit glad om det funkade så för mig med :/

Permalänk
Medlem

jag kör på 1024 i cs med full texturbahandling :)..100fps över allt

Visa signatur

<>Amd 64 3500+@~2.5ghz 250x10 <>2x512mb Bh-5 @2-2-2-5 @205mhz<>DFI Lan party Sli-D<>7900gt@ 55/1850<> ~29000 3dmark01, 24000 3dmark03, ~9700 3dmark05<> http://expressen.se/index.jsp?a=117235 <----idioter!

Permalänk
Medlem

Är verkligen en drop till 70 fps så farlig? Har aldrig riktigt försått mig på det där. Jag har typ kört det i 60 fps. Flöt på bra tycker jag. :S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veellan
Den gyllende regeln.

[B]Formatera alltid när du har satt in nytt grafikkort[/B]

Det finns ingen sådan "gyllene regel". Verkligen inte.

Jag aldrig formaterat om en dator när jag bytt grafikkort.
Aldrig haft problem med att det skulle gå långsammare, vet inte hur
många gånger jag har fipplat dit ett Nvidia, ATi, Nvidia, ATi... ger inte
någon som helst prestandaförlust.

Vet man hur man får bort drivrutinerna på ett riktigt sätt är det inga problem.
Man ska inte behöva formatera om sin dator och installera operativsystemet på
nytt bara för att man byter grafikkort.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

Har oxså köpt ett nytt Radion 9800 pro och fått problem med en "segare grafik". Det är inte ovanligt att man får "köra in kortet" några dagar och se om flyter det på bättre sen (hoppas jag). Egentligen skulle jag oxså ominstalera win xp men jag orkar inte än. Kolla hur varmt det är i din dator och att nätdelen är ok (tillräcklig). R9800p konsumerar en hel del watt och blir mycket varmt.

Visa signatur

Intel Core 2 Quad Q9400, Radeon 285, Corsair 4GB

Permalänk
Avstängd

formatera och kör med nyaste omega istället för cat.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk

Men varför bry sig om liksom 30 fps. Ögat kan väll bara registrera upp till cirkus 40 eller likn FPS.

Men det är klart med ett sådant kort så ska det gå 100fps.. Vet själv att det kan bugga en när man har typ under 100 på CS.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Avstängd

ögat kan bara se ca 30 fps men man kan se skillnad på t ex 70 och 100.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

Ögat kan se betydligt mer än 30 FPS...

Permalänk

Vid 30fps så flyter bildrutorna ihop och blir mer som en film. Men självklart ser man att det är skillnad på 70 och 100, men det upplevs inte som "laggigt" eller hackigt. Utan man ser bara att det inte flyter riktigt lika bra som innan.

Visa signatur

Core 2 Duo@3.0GHz|Geforce 8800GT 512MB|3GB DDR Ram|160GB Hitachi Deskstar 7K250 1x250GB Maxtor 1x 750GB Whattevva|

Permalänk
Medlem

Själv ser jag då ingen större skillnad på allt över 50 fps...... Nu säger jag inte att ingen annan gör det........ Bäst flyt tycker jag man får i spel med vsync påslaget om fps aldrig droppar under refresh raten........ då slipper man plötsliga hopp & tearing.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
exakt så jag gjorde med mitt 9800pro, bara skitsnack att det nvidia skulle vara bättre då ati är minst likabra om inte bättre.

Då tillhör du den lilla procent 9800 pro ägare som inte har problem då och var glad för det. Sök på FPS drops i CS så får du se. Att ATI VANLIGTVIS har stora problem med CS borde väl vara känt nu tycker jag. Men jag håller med... det FINNS en del som inte har problem alls om man skall lita på vad ni skriver På ett annat spelforum har jag 3 "kompisar" som alla har bytt ut sina 9800pro på grund av problem i CS och HL mods. Dom är inte på något sätt okunniga på hur man får drivrutiner att fungera utan deras kort "ville" helt enkelt inte. En 4:de "kompis" har ett 9800pro som han fått att fungera perfekt och han har försökt att fixa problemet åt dom...men det går inte. Så jag skriver inte så för att "snacka skit" om 9800pro utan för att det är fakta att MÅNGA har problem med opengl spel och 9800pro.
För att vara lite rättvis kan jag säga att jag spelar hellre Dx9 spel på ATI 9800pro därför där har Nvidia FX serien ingen chans.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Aldrig haft så mycket problem med min dator sen jag bytte från NVidia till ATI...och prestandaskillnaden jag fick var definitivt inte värt det.

Ska omformatering verkligen göra skillnad menar ni? Verkar ju märkligt att man inte ska kunna få bort gamla drivare med diverse andra program.

Visa signatur

AMD 64 3500+ Socket 939 | ASUS A8N-SLI-PREMIUM| 2x512 Mb PC4000 Kingmax Hardcore | ASUS GeForce 7800 GT | 2x120 Gb S-ATA RAID 0 + 160 Gb IDE | Telia ADSL 24/1

Permalänk
Medlem

Omformatering är onödigt för att få drivrutinerna att fungera. Det KAN vara andra saker som ställer till problem (som försvinner med en omformatering)

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Min bror har nästan exakt samma burk som jag har förutom att han har ett 9800 Pro & jag ett 5900U, skillnaden är minimal i det mesta (både upp & ner) förutom i shader intensiva lir, där leder 9800 Pro stort. Dock är det inte allt för många lir med mycket shaders i, så att byta från ett 5900/5950 till ett 9800 Pro tycker jag definitivt inte värt pengarna. Bättre att lägga ut lite extra & skaffa ett GT (lite.......) eller byta mobo/ propp. Skillnaden i OpenGL tycker jag nästan är större än i shaders men detta kan ju diskuteras till döddagar.......

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag vill inte verkar taskig, men ni som diskuterar om hur många FPS man ser och inte ser, diskutera det i dom femhundra andra trådarna med samma budskap, däremot fungerar just CS-motorn olika i olika FPS, det är fakta.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem

Tack för många svar!

Sedan undrar jag också hur man ställer in vsync på i nyaste Catalyst? Det finns ju bara "Alltid av" och "Tillämpningsinställningar" att välja mellan i OpenGL fönstret (även Direct3D).

Är det någon som vet om NGO drivers är något att ha? Dom ska ju tydligen vara optimerade för cs.