Permalänk

Ny Hdd otrolig slö

Jag har köpt en ny hdd (maxtor 200gb) har gjorde två partitioner på den 95gb var ungefär.

Men om jag tex. ska rippa en dvdfilm och lägga in den på maxtor hdd tar det en timme,sen att bränna ut filerna på en dvd-r skiva tar en timme, alltså 2 timmar sammanlagt.

Rippar jag filmen till min gamla hdd, så tar det max 30 min, och sedan 14 min o bränna ut den på dvd-r, alltså 45 min cirka.

Hur kan det vara såhär???

Jag kör den gamla som master på två partioner och den nya som slave också på två partitioner.

Har testat att skifta mellan standarddisk och dynamiskdisk utan skillnad, jusst nu kör jag Speed Disk (defrag) och hoppas att det ska hjälpa.

Permalänk

Prova att ladda hem HDTach (http://www.simplisoftware.com/Public/index.php?request=HdTach) så får du lite siffror på hastigheten.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Hedersmedlem

Låter som om disken har fastnat i PIO-mode.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Låter som om disken har fastnat i PIO-mode.

Vad är det? Och hur löser man det?

edit, har gjort hd-tach testet, har en printscreen på resultatet som jag tänkte lägga upp senare.
Men average readspeed är 1.9mb/sec

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kingkoopa
Vad är det? Och hur löser man det?

edit, har gjort hd-tach testet, har en printscreen på resultatet som jag tänkte lägga upp senare.
Men average readspeed är 1.9mb/sec

Det var verkligen inget vidare. Jag har samma disk och får 43.7 i readspeed.

PIO betyder programmed input/output. Jag tror att det ändras i moderkortets BIOS.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Du ändrar från PIO till UDMA i enhetshanteraren.
Öppna egenskaper på IDE-kanalerna och välj fliken Avancerat.
Där kan du ändra tillbaka till UDMA-läge.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Fast ofta om en hårdisk körs i PIO så betyder det att UDMA inte går att aktivera. Har varit med om det.

Menar, hårdisken kör ju UDMA om det finns tillgängligt?

Visa signatur

The world is cursed, people are cursed, but still we wish to live.

Permalänk

Prova att köra hårddisken på en annan ide-kanal och med en annan kabel kanske?

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine