Permalänk

Flytta första jacket ?

Hej!

Har nyss beställt ADSL från uvtc och köpt ett modem/router inkl adsl filter.

Mitt första jack sitter nere i hallen (enligt info).
Datorn står på övervåningen, kan jag flytta första jacket själv på nåt sätt ?
Eller måste Telia göra det ?

Edit:

Skumt.. Har 3st telefon jack här i huset.
Ett i hallen, som sägs vara första jacket.
ett i köket.
ett i datarummet på övervåningen.

Har testat detta: (från kjell & co)

Var sitter första jacket?
Vanligtvis hittar du första jacket i hallen. Du kan prova dig fram om du har tillgång till två telefoner. Båda telefonerna måste ha mittstiftet på anslutningskontakten kvar och får inte vara byglade mellan inkommande och utgående stift. Uttagen måste också vara kaskadkopplade.

Ring t.ex. fröken ur från en av telefonerna (telefon nr:1).
Koppla in den andra telefonen (telefon nr:2) i ett annat uttag.
Lyft luren och lyssna. Om det är tyst i luren, ligger detta jack efter det du ringde upp ifrån. Om du hör något i telefonen, ligger det före.
Tag telefon nr:1 och koppla in den i ett annat jack. Upprepa test i punkt 3.
När alla uttagen är provade ska du endast ha ljud i en telefon. Detta är första jacket. Alla andra uttag ska vara tysta.

Ringer jag från det i köket och lyfter på luren i hallen så bryts det i köket, så länge jacket sitter i hallen funkar inte telefon i köket.
Och ringer jag från övervåningen o sätter i jacket o lyssnar i hallen så hörs det i båda telefonerna. likadant om jag gör tvärtom.
Ringer jag från köket och sätter i på övervåningen så hörs det i båda telefonerna då oxå och tvärtom.

Någon ide ?

Kostar att ringa ut telia

Permalänk
Medlem
Permalänk

Du kan göra det själv, men Telia gör det nog mer än gärna åt dig (tror det är runt 700spänn det går på om du int vill göra det sjävl)

Permalänk
Medlem

onödigt ta dit telia för 700kr, inte så svårt att göra själv, förutsatt att man inte har tummen mitt i handen ....

Permalänk

hur ska jag veta säkert vilket jack som är det första ?

Måste ju veta det först innan jag kan koppla om.

Som som jag lite längre upp så är det ju knäppt.

sätter jag i en telefon i jacket i hallen, så blir det bara tyst i telefonen i köket. men övervåningen funkar...

Permalänk
Medlem

Om du inte får in din telefonkabel via taket sitter med största sanoliket ditt första uttag i hallen.

Ta reda på vilket kan du göra ganska lätt genom att skruva upp alla uttag och se vart dom olika färgerna på kablarna återfinns.

Vart du kan ha ditt första uttag beror lite på hur mycket kablar det finns draget i ditt hus, om det är så att du vill flytta första uttaget till sista uttaget ( som i ditt exempel ) måste det finnas minst 4 ledare i väggen, 2 som går hela vägen ( utan att vara inkopplade i något jack )från första uttaget till sista uttaget, där du kopplar dom på "in", därefter är det bara köra hela historien bakvänt, tillbaka genom alla uttag tillbaka ner till det som var första, så ska det fungera bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsson
sätter jag i en telefon i jacket i hallen, så blir det bara tyst i telefonen i köket. men övervåningen funkar...

Låter som att jacket i hallen och övervåningen är paralell kopplat och det i köket är serie kopplat.

Meningen är att alla jack ska vara seriekopplade efter det första jacket!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqan

Låter som att jacket i hallen och övervåningen är paralell kopplat och det i köket är serie kopplat.

Meningen är att alla jack ska vara seriekopplade efter det första jacket!

Förutsatt att man inte bor i ett "nyare" hus med RJ-45 uttag för bredband och telefon då alla uttag är parallell kopplade som standard...

/Anders

Visa signatur

**************************
Om det fungerar för bra, installera om det...