Permalänk
Medlem

SpeedTouch 510V

Fick mitt VDSL "modem" idag.. En SpeedTouch 510V... Skumma är att det kommer i en SpeedTouch 600-series kartong..

Aja hur som haver.. över till frågan.. Går det att aktivera någon form av brandvägg med NAT osv på denna burk? Eller är den för alltid genomskinlig?

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Har själv en Speedtouch, det verkar som att det bara finns en 510 modell och i den jag har fungerar det prima att köra NAT. Du kan komma åt routern via telnet och webinterface och där skapa regler.

http://www.speedtouch.com/prod510.htm

//Mathias

Visa signatur

Ibland kör jag Wintendo men mest kör jag Ubuntu.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att mitt SpeedTouch inte alls ser ut som på bilden där.
Utan ser ut som "Business" 610 modellen.. Alltså fyrkantig med ett
antal lampor i fronten..

Följer ju inte heller med någon som helst manual till själva apparaten.

Så exakt hur kommer man åt den, menar hur ställer jag in IP osv för
att kunna köra telnet mot den?

Den har ju även ett serielt interface för konsol.. kanske går o koppla
in det lika väl?

Dvs så ser mitt ut.. Men det står klart o tydligt på enheten "SpeedTouch 510V"

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Jag har fått ett likadant modem till mitt VDSL och det heter 510V på burken men 600 på kartongen.
Har inte testat med att köra några komandon till det eller så för att aktivera ev brandvägg/router/glassmaskin funktion så hittar du något som fungerar så får du gärna höra av dig.

//Robban

Visa signatur

Here be dragons

Permalänk
Medlem

Efter lite grottande så.. Det går o fixa om den till brandvägg..

Sätt ip på din dator till 10.0.0.10. Sen öppna webb-gui på 10.0.0.138 (tex via IE).
Där ser man att det är en 610'a och inte 510V som står på burken.
Sen ser man även att den är konfiggad som "Ethernet Bridge".
Går att stänga av o aktivera DHCP på insidan om man vill osv..
Så tja.. Det är bara o ändra o få sig en brandvägg helt enkelt!

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _robban
Jag har fått ett likadant modem till mitt VDSL och det heter 510V på burken men 600 på kartongen.
Har inte testat med att köra några komandon till det eller så för att aktivera ev brandvägg/router/glassmaskin funktion så hittar du något som fungerar så får du gärna höra av dig.

//Robban

Samma här, 510V i en 600 kartong. Skumt

Men skit samma, fick VDSL efter lite tjat. 10 Mbit/s ner och 5 Mbit/s upp är ju betydligt bättre än 8/1 som de försökte pracka på mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brage
Samma här, 510V i en 600 kartong. Skumt

Men skit samma, fick VDSL efter lite tjat. 10 Mbit/s ner och 5 Mbit/s upp är ju betydligt bättre än 8/1 som de försökte pracka på mig.

hur långt från telestationen bodde du då?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noob
hur långt från telestationen bodde du då?

958 meter. Först var det tvärstopp, ADSL skulle det bli!. Men när jag frågade varför en konkurrent kunde leverera VDSL upp till 1200 meter från station plus att support-apan började komma med massa inkonsekventa påståenden som inte höll så kopplades jag över till teknisk support. Se så enkelt det var där, "Visst kan du få VDSL där, kanske inte i 23 Mbit hastighet men i alla fall bättre än ADSL tjänsten".

Jag tappa hakan och fick fråga igen, men det stämde det han sa.
Man kan tydligen leverera VDSL upp till 2 mil från station, men det som blir lidande blir upload. So what

Permalänk
Medlem

Med tanke på att tjänsten levereras med ett "bryggat" modem är det inte något ni bör ändra i modemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brage
958 meter. Först var det tvärstopp, ADSL skulle det bli!. Men när jag frågade varför en konkurrent kunde leverera VDSL upp till 1200 meter från station plus att support-apan började komma med massa inkonsekventa påståenden som inte höll så kopplades jag över till teknisk support. Se så enkelt det var där, "Visst kan du få VDSL där, kanske inte i 23 Mbit hastighet men i alla fall bättre än ADSL tjänsten".

Jag tappa hakan och fick fråga igen, men det stämde det han sa.
Man kan tydligen leverera VDSL upp till 2 mil från station, men det som blir lidande blir upload. So what

ok jag har bbb vdsl och jag bor 1120 m från stationen. och jag får ut 11/8 Mbit

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mots
Med tanke på att tjänsten levereras med ett "bryggat" modem är det inte något ni bör ändra i modemet.

Ser inte problemet med att ändra lite i inställningarna. Iaf så länge som man har nog koll att kunna återställa modemet om man måste skicka tillbaka det (tex när man slutar abonera på tjänsten).

Sen förstår jag faktiskt inte varför dom levererar en bredbandsdelare om dom ändå envisas o köra den som brygga. Finns antagligen betydligt billigare lösningar för dom i så fall...

Edit: Vart själv lovad 13/13 för mitt VDSL.. Testade igår med lite TPTest... Det visade 17/13 för TCP och 11/8 för UDP (skumt att UDP visar lägre, men det kanske är TPTest som tycker att UDP-paket som inte kommer fram inte är skickade, vilket i så fall drar ner värdena rätt rejält)...

Edit 2: Mailade o frågade om att använda modemet som router, fick svaret att. Jo modemet är ett 510v, men fungerar exakt som ett 610. Man får dock inte ta det ur bryggat läge.
Min tanke är då, varför hyra ut ett relativt dyrt modem som man inte får/kan använda fullt ut?

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.